דרמה בכנסת: ימינה בהצעה נגד בג"ץ – הליכוד יתמוך וכחול לבן מאיימת בתגובה

סמוטריץ' דורש להקים ועדת חקירה שתחקור את ניגודי העניינים של שופטים. בכחול לבן פועלים לסכל את ההצעה ומאיימים בוועדת חקירה על פרשת הצוללות, אבל יו"ר הקואליציה הודיע שבליכוד יתמכו. המפלגות החרדיות טרם החליטו כיצד יצביעו

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מאתגר את הממשלה מבחוץ ומתכוון להביא היום (רביעי) להצבעה בכנסת הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את ניגודי העניינים של שופטי העליון. הליכוד בעיקרון תומך בהצעה, אך בעקבות דרישת כחול לבן למשמעת קואליציונית להצביע נגד, בליכוד התכוונו לחייב את חברי הכנסת להציע נגד, אך בעקבות לחץ ציבורי חברי המפלגה יצביעו בעד.

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הודיע כי "הליכוד יצביע בעד ועדת החקירה לניגודי עניינים של שופטים", זאת בהמשך לדיווח בהתחלה כי המפלגה תעניק חופש הצבעה מתוך תכנון שהמפלגות החרדיות יסכימו להצביע, אך בעקבות התנגדות ש"ס ויהדות התורה הוחלט לחייב את הח"כים להצביע נגד, אך כעת מיקי זוהר הודיע כי לבסוף המפלגה תתמוך בהצעה.

מכחול לבן נמסר בתגובה כי "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית". גורמים בכחול לבן אמרו כי באם הליכוד יתמכו בהצעה, אז הם יתמכו בהצעה להקים ועדת חקירה על פרשת הצוללות. יו"ר כחול לבן ראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר אתמול במפגש סגור כי "הדבר היחיד שיפיל את הממשלה זה פגיעה בשלטון החוק".

ב'וואלה' דווח כי שר המשפטים ח"כ אבי ניסנקורן ניסה להבטיח רוב נגד ההצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקים ועדת חקירה שתחקור את ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון. ניסנקורן פנה לח"כים בסיעות האופוזיציה וביקש מהם להתייצב בהצבעה שתתקיים היום בנושא. תמיכת הליכוד עשויה לסלול את הדרך להקמת הוועדה בהמשך.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר כי "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים – הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת". ב'כאן חדשות' דווח כי גנץ התקשר לראשי המפלגות החרדיות וביקש מהם להתנגד להצעה כדי "לשמור על שלמות הקואליציה".

שר החוץ גבי אשכנזי שיגר איום מאומז לליכוד ואמר כי "‏החלטת הליכוד להצביע בעד ועדת חקירה לשופטים בישראל היא יריקה בפניה של הדמוקרטיה הישראלית ומערכת אכיפת החוק. עבורנו זהו ״דגל שחור״ ולא נסכים למהלך כזה. אם רוצים כעת ועדות חקירה במקום להתמודד עם הקורונה ולעבוד עבור הציבור- ישנם רעיונות נוספים".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "יש בישראל מיליון מובטלים ובכל יום מאובחנים יותר מאלף חולים חדשים בקורונה, ויש מי שהכי דחוף לו עכשיו זה לחרב את שלטון החוק. מי שמצביע בעד ועדת חקירה לשופטים מצביע בעד חיסול הדמוקרטיה הישראלית. לא אאפשר זאת". יתר על כן, גורמים בכחול לבן אמרו לכאן חדשות כי ״הצבעה בעד ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים משמעותה הליכה לבחירות״.

גורם בכיר בכחול לבן אמר ל'חדשות JDN כי "השידוך הזה בדרך להתפרק, לא יתכן שנתניהו מתעסק בחקירות נגד שופטים במקום במשבר הקורונה, אנחנו מתדרדרים לבחירות". השר אסף זמיר: "למעלה מ10-00 חולים חדשים ביום, יותר מ-100 מאושפזים במצב קשה, מאות אלפים ללא פרנסה והם מתעסקים בחקירות נגד שופטים. הזוי. לא יקרה".

יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד הודיע שיתמך בהצעה: "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו. עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת".

סיעת 'יהדות התורה' תתכנס בדקות הקרובות להחלטה על ההצבעה במליאת הכנסת על הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים. מטעם ש"ס נמסר כי "סיעת ש"ס לא פנתה לאף אחד בליכוד בדרישה כלשהי בעניין ההצעה להקים ועדה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד עניינים של השופטים. סיעת שס הודיעה ליו״ר הקואליציה, מיקי זהר, כי תתמוך בכל החלטה שיקבל בתוקף תפקידו. כל שאר הפרסומים אינם נכונים".

‏מסיעת דרך ארץ נמסר כי "האופוזיציה מנסה להטריל את הקואליציה ולקחת את ישראל לבחירות בזמן משבר. לא ניתן לזה יד. יש לנו כרגע רק מטרה אחת: לעצור את שרשרת ההדבקה ולהציל את המשק הישראלי מקריסה. הבקשה לבדוק ניגודי עניינים מוצדקת, אך זה לא הזמן ולא הדרך".

מיקי זוהר הסביר את עמדת הליכוד ואמר כי "‏ההחלטה להצביע בעד ועדת החקירה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים נובעת אך ורק מהרצון שלנו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו. אין לנו רצון ללכת לבחירות. אני מקווה שתימצא הדרך ליישר את ההדורים עם כחול לבן. זהו צו השעה".

מימינה נמסר כי "התירוצים של הליכוד להתנגדות להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי בג"ץ בשל החשש מהקמת וועדת חקירה בנושא הצוללות הם קשקוש. אמרנו אין ספור פעמים שנתניהו לא פגע ולא יפגע לעולם בביטחון ישראל בשביל בצע כסף ולכן נתנגד להצעה כזו גם כאופוזיציה והיא לא תעבור".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר מוקדם יותר כי "‏שופטי העליון רומסים באופן שיטתי את זכויות הציבור החרדי. בפגיעה במופעי תרבות בהפרדה,בביטול שיטתי של הסדרי הגיוס שנקבעים בכנסת, ועוד. היום יכולים נציגי המפלגות החרדיות לאזן את המשוואה ולהצביע בעד הצעתי להקים ועדת חקירה לבחינת ניגודי העניינים של שופטי העליון. מצפה שיצביעו בעד".

בבקשה של סמוטריץ נכתב כי "בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עיניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם. מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות".

"עוד עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, העדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עיניינים מרשימת המניעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט".

"משכך הם פני הדברים, ומתוקף תפקידה של הכנסת לבקר את פעולות הרשות המבצעת והרשות השופטת, נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. הוועדה תידרש לבחון לעומק את ניגודי העניינים האמורים, האם ניגודי העניינים קיימים בבית המשפט העליון לבדו, או שמא פשה הנגע בערכאות הנמוכות יותר, האם קיימים ניגודי עניינים נוספים במערכת המשפטית שטרם נחשפו לציבור ועלולים להגדיל את הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפטית, ולבסוף לגבש את התיקונים המערכתיים הנדרשים בעניין ואת אמות המידה למניעת ניגודי עניינים במערכת המשפט, לרבות באמצעות חקיקה", לשון ההצעה.\

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הביע את התנגדותו להצעת סמוטריץ' ומסר כי ההצעה הינה "פגיעה אנושה בבית המשפט. כחול לבן, שהתחייבה לשמור על שלטון החוק, נותנת שוב לנתניהו לרמוס את בתי המשפט ביד גסה. ניסנקורן גנץ ואשכנזי שותפים בחופש ההצבעה לביזיון הזה". ח"כ תמר זנדברג הודיעה כי אם הליכוד יתמוך בהצעה, תעלה להצבעה הצעה להקמת ועדת חקירה לבדיקת פרשת הצוללות.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סמוטריץ התותח

מה יש לחרדים להחליט ודאי שכולנו נגד השמאלנים האלה

למה אסור לחקור את השופטים? יש נימוק?

הלו , כחול לבן אתם נמצאים על זמן שאול , יש עתיד וכל המשתמע כבר לא יעשו עמכם שום שותפות פוליטית , אם תרוצו בבחירות לבד הרי אתם לא עוברים את אחוז החסימה .
שמעו לעצתי שבו בשקט תמלאו קדנציה , אולי אז יש לכם איזושהי תקווה .
נתניהו לא הבין שאת משרד המשפטים לא נותנים לכחול לבן , עכשיו ניסנקורן רוצה לשמור על השופטים בכדי שישמרו על תיקים העלולים להגיע נגד אשכנזי וגנץ.

איך לא חשבו על כך קודם?! כנראה שתיבת פנדורה בדרך להיפתח. בעז"ה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו