ברבש. צילום: איכלוב

ברבש: "צריך לסגור את מערך החקירות האפדימיולוגיות ולפתוח אותו מחדש"

פרופ' גבי ברבש התייחס לראשונה לוויתורו על תפקיד "פרויקטור הקורונה" ואמר כי "ביקשתי שתהיה לי סמכות בלעדית. זה לא התקבל, ועל רקע זה החלטתי לא לקחת את ההצעה". הוא הסביר: "המערכה הזו מאד מורכבת, לא יכול להיות שיהיה יותר ממנהל אחד"

פרופ' גבי ברבש העניק ל'חדשות 12' ראיון ראשון לאחר שהודיע כי הוא מוותר על תפקיד פרויקטור הקורונה. ברבש הביע את דעתו על המגמות האחרונות בהיקף התחלואה, והסביר את המניעים שהובילו אותו לסגת מהמינוי. "המערכה הזו מאד מורכבת. ויש המון נעלמים שלא מכירים. לכן, במצב כזה, לא יכול להיות שיהיה יותר ממנהל אחד", פתח ברבש.

פרופ' ברבש סיפר על השיחות מאחורי הקלעים בנושא מינויו לתפקיד הפרויקטור: "ביקשתי שבני תחומים, בריאות הציבור ומערכות המידע שאוגרות את המידע ומביאה למקבלי ההחלטה – ביקשתי שתהיה לי סמכות בלעדית. זה לא התקבל, ועל רקע זה החלטתי לא לקחת את ההצעה". בהמשך הוסיף: "בדיעבד יכול להיות ששגיתי, אבל התחושה שלי באותו זמן הייתה שמשרד הבריאות לא הפנים את המגבלות שלו והצורך להאציל את הסמכויות למי שמנהל את הפרויקט הזה – כך הייתי חששן יותר".

בהמשך הסביר כי אחת הסיבות לפרישתו הייתה אי הסכמה ביחס להתנהלות עם מערכות המידע בהן נעשה שימוש לצורך ניטור התפשטות הנגיף. "בתחום של המערכות שמאגדות את המידע ומביאות אותו למקבלי ההחלטה – רציתי שתהיה לי סמכות בלעדית בנושא. על רקע נושא זה, העדפתי לא לקחת על עצמי את התפקיד", הסביר.

הוא התייחס למי שקיבל במקומו למנהל המשבר, פרופ' רוני גמזו, וטען כי השניים נפגשו לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד. "נפגשנו והחלפנו דעות. אני עומד לשרותו ולשירות המערכת, אמר. רבש הדגיש בתחילת הריאיון כי הוא "מאוד מזדהה עם התוכנית שרוני נתן, היא מצוינת" וכי הוא היה "חותם עליה מיד".

עוד הוסיף כי עדכן את גמזו בפעולות ראשוניות שהחל לבצע. "התחלתי לעבוד קצת לפני שהודיעו על המינוי בתקשורת באופן פורמלי. הדגש היה הבדיקות והחקירות האפדימיולוגיות, מתוך הבנה שזה מסייע לנו לצאת מהמגיפה. הבנו שצריך לבנות בנושא הזה מערכת חדשה לגמרי. היה ברור שהגוף היחיד שמסוגל לעשות זאת בזמן סביר זה רק הצבא, וניגשנו עם זה לראש הממשלה. זה בבסיס ההחלטה של רוני גמזו ושל ראש הממשלה לאשר את העניין הזה", ציין.

"ניתן לראות בשבוע שבועיים האחרונים מגמת ירידה של מקדם ההדבקה. אני רוצה לומר בזהירות הכל תלוי שבמספר הבדיקות. אין ספק שאנחנו בתהליך של ירידה וזה מועד מצוין לגמזו להיכנס לתפקיד", הסביר ברבש. "אם זה יימשך כך, אז כנראה שהאפקט של מניעת ההתקהלויות והמסכות נותן את התוצאות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו