צילום: פלאש 90

בג"ץ הכריע: ימי הבידוד לא יוגדרו באופן גורף כימי מחלה

במענה לעתירות ארגוני מעסיקים שונים, קבעו שופטי בג"ץ כי חוק דמי מחלה אינו מסמיך את משרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לעובדים. בכדי למנוע פגיעה בעובדים, ביטול תעודת המחלה הגורפת לשוהים בבידוד ייכנס לתוקף בסוף ספטמבר

בית המשפט העליון קיבל היום (שני) שתי עתירות שהגישו מספר ארגוני מעסיקים וקבע כי חוק דמי מחלה אינו מסמיך את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים השכירים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים אלכס שטיין ועוזי פוגלמן קבעו כי חוק דמי מחלה אינו מסמיך את פרופסור סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, להנפיק תעודת מחלה גורפת לכל העובדים השכירים השוהים בבידוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה, זאת לאחר פרופ' סדצקי הוציאה בפברואר השנה הוראת שעה לפי צו בריאות העם המחייב את המעסיקים לקבל ימי בידוד כחופשת מחלה.

״אנו מצויים במצב חירום לאומי חסר תקדים. כולנו דואגים, נזהרים, ועוטים את המסכה כדי למנוע הדבקות.. במקרה שלפנינו, "חולים סטטיסטיים" השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד. אי כושרם לבצע את עבודתם נכפה עליהם על ידי צו-בידוד שלטוני, ולא על ידי מחלה", כתב השופט שטיין בפסק הדין.

עם זאת, ציינו השופטים, על מנת למנוע פגיעה בעובדים ולאפשר היערכות מתאימה, ביטולה של תעודת המחלה הגורפת לשוהים בבידוד ייכנס לתוקף בעוד כחודשיים, החל מ-30 בספטמבר.

ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה של התאחדות התעשיינים וארגוני הניקיון שדרשו כי נטל המימון של ימי המחלה לא ייפול על כתפי המעסיקים. בית המשפט העליון השהה את ההחלטה עד ל-30 בספטמבר בכדי לאפשר למדינה להתארגן ולהסדיר את הנושא. השופטים פסקו לעותרים 25 אלף שקלים הוצאות משפט.

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים אמר עם ההחלטה: ״אנו מודים לבג״צ שקבע כי עמדת ההתאחדות נכונה- בידוד הוא אינו מחלה, ונטל התשלום אינו צריך להיות על המעסיקים והעובדים *הממשלה צריכה להעניק פיצוי רטרואקטיבי למעסיקים ולעובדים".

לדבריו, ״הפרשנות של ההתאחדות לחוק היתה מדויקת וצר לנו שנדרשנו לבית המשפט לקבוע את המובן מאליו: בידוד אינו מחלה ונטל של תשלום שכר לעשרות אלפי עובדים בבידוד, על חשבון ימי המחלה שלהם, הוא בלתי נתפס. המדינה היא האחראית להנחיות הבידוד והיא גם זאת שצריכה לממן אותו ולא המעסיקים והעובדים".

עוד הוסיף כי "לצד זאת, בית המשפט עדיין לא שחרר את המעסיקים והעובדים מהעלויות הגבוהות שחלו עליהם בחודשים האחרונים כולל עובדים שימי המחלה שלהם הסתיימו ואינם מקבלים תשלום כלל בעת הבידוד. אנו מצפים שהממשלה תקח אחריות לפיצוי רטרואקטיבי למעסיקים ותיישם את החלטת בית המשפט באופן מיידי״.

בתגובה להחלטת בג"צ לפסול את תעודת המחלה הגורפת, יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת עסקים יצרניים קטנים, שהייתה שותפה לעתירה: "יש שופטים בירושלים. לשמחתנו, שופטי בג"צ הבינו שהעיוות שיצרה המדינה בימי הבידוד זועק לשמיים וכי הוא גרם לנטל בלתי סביר על המעסיקים הקטנים. אני מקווה שהמדינה תבין כי במקרה של מגיפת הקורונה, עליה לשאת בהוצאות ימי הבידוד, הן של העובדים והן של העצמאים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו