צילום: יוסי אלוני / Flash90

חודש לפתיחת שנת הלימודים: עשרות אלפי מורים לא הוכשרו ללמד מרחוק

רבים מהמורים לא מיומנים בשיטות למידה חדשניות ולא יודעים להפעיל תוכנות מחשב. מנהל תיכון: "למשרד החינוך אין מה להציע". משרד החינוך: "נמליץ לאבחן בקרב הצוות את פערי הידע בנושאים הבאים: בקיאות בכלים דיגיטליים, ידע ומסוגלות בהוראה מרחוק"

פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, ומתוך 200 אלף עובדי הוראה – רק כמחצית מהמורים הוכשרו ללמידה מרחוק. המשמעות היא רבה, שהרי שנת הלימודים הקרובה תיפתח בלמידה מרחוק החל משכבת ה' ועד י"ב. מבין כלל המורים, יש כאלו שמסוגלים להעביר שיעור מקוון ואפקטיבי, יש עשרות אלפי מורים שאינם מיומנים בשיטות למידה חדשניות – ואף יש כאלה שכלל לא יודעים להפעיל את תוכנות המחשב השונות – כך דווח הבוקר (שני) ב'ישראל היום'

מנהל תיכון ותיק, שהחליט להכשיר את מורי בית הספר בחברה פרטית על חשבונו ולא לחכות: "אני מאוד מוטרד, לא כל המורים שלי יודעים ללמד מרחוק, אף אחד לא עשה הכשרות של מורים ללמידה מרחוק לאורך השנים כי אף אחד לא ציפה שיבוא בום כזה. לקחתי חברה שתלמד את המורים איך עושים למידה אפקטיבית מרחוק כי למשרד החינוך אין מה להציע. הם שלחו לנו דפים וסרטונים שלא עוזרים לאף אחד – חייבים לעשות השתלמויות למורים. הוצאנו על זה כ־10,000 שקלים, וזה טיפה בים".

למידה מרחוק תלויה בשני מרכיבים: הראשון הוא יכולת טכנולוגית, כלומר איך מפעילים ומשתמשים במחשב ובתוכנות שלו כמו זום או טימס. ואילו המרכיב השני והחשוב יותר הוא הפדגוגי – כלומר כיצד מלמדים באמצעות הפלטפורמות השונות, שכן לא ניתן "להעתיק" את האופן שבו המורה לימד בכיתה ללימוד מקוון כשהתלמיד בבית.

במכתב ששלח לאחרונה משרד החינוך למנהלים, הוא עצמו מבקש מהם לבדוק מי מהמורים בקיא מספיק בכלים הדיגיטליים ולמי מהם אין ידע או מסוגלות ללמד מרחוק. ובמכתב כתב בין היתר: "נמליץ לאבחן בקרב הצוות את פערי הידע בנושאים הבאים: בקיאות בכלים דיגיטליים, ידע ומסוגלות בהוראה מרחוק והמעבר התדיר בין המצבים השונים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו