פלאש 90

בכיר בליכוד: "תמיכה בחוק של לפיד תוביל לבחירות"; עימות בסיעת כחול לבן על החוק

בליכוד אמרו שהם "לא מתרגשים" מהחוק שימנע מראש ממשלה לכהן תחת כתב אישום אך אם כחול לבן תתמוך בו, זה יוביל מיידית לבחירות. עימות בכחול לבן אם להצביע בעד החוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה. חלק משריה תומכים, חלקם מתנגדים - וגנץ מתכוון להכריע בנושא עד יום רביעי

גורמים בליכוד מציבים אולטימטום לכחול לבן ואומרים הערב (שני) כי אם חברי המפלגה של ראש הממשלה החליפי בני גנץ יתמכו בהצעת החוק של יש עתיד, לפיה נאשם בפלילים לא יוכל לכהן בראשות ממשלה, הדבר יוביל מיידית לבחירות – כך דווח ב'ווינט'. בכירים בליכוד אמרו כי מבחינתם אין שום סכנה בהעברת החוק של יש עתיד. לדבריהם, בכל מקרה הליכוד יוכל לעכב ולסכל את קידום החוק באמצעות יו"ר הכנסת יריב לוין או ועדת החוקה, שבראשה עומד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

לדבריהם, האיום של כחול לבן לתמוך בחוק הוא ריק מתוכן. "להיפך", אמרו, "אם כחול לבן רוצים לתמוך בחוק של לפיד, הם רק יעזרו לנו לחשוף שהם אלה שמפוצצים את העסק, מפרקים את הממשלה ומובילים לבחירות. אם כחול לבן יתמכו בחוק יהיה ברור שמה שהוליך את המדינה לבחירות זה שיתוף הפעולה בין גנץ ללפיד".

"אנחנו לא מתרגשים, גם אם ההצעה תעבור טרומית נמצא דרך להוריד אותה בהמשך", אמר בכיר בליכוד שצוטט ב'ישראל היום'. לדבריו, "זה לא שייקחו את מדינת ישראל לבחירות על משהו מהותי כמו תקציב או קורונה, אלא על רקע אישי, פרסונלי. זה לא חכם מצדם". הגורם הוסיף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מעוניין ללכת לבחירות נוספות וכי הוא חושב שמערכת בחירות בעת הזו היא "אסון".

ב'וואלה' דווח כי בישיבת סיעת כחול לבן שהתקיימה היום בכנסת, חלק מחברי הכנסת במפלגה ביקשו להצביע בעד הצעת החוק שתאסור את הרכבת הממשלה על ידי חבר הכנסת שהוגש נגדו כתב אישום.

חבר הכנסת צבי האוזר מ'דרך ארץ' אמר בדיון כי אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה אסרו התמודדות של אדם לפרלמנט לאחר שהוגשו נגדו כתבי אישום. האוזר טען כי ההצעה, בנוסח שהוגש על ידי יש עתיד, עשויה להוביל לפגיעה בדמוקרטיה, לאור שיטת הבחירה שאינה בחירה ישירה. גם השרים יועז הנדל, מיכאל ביטון ופנינה תמנו שטה התנגדו לתמיכה בחוק.

מנגד, מי שדווקא דחף לאפשרות של תמיכה בחוק היו בין היתר השרים אסף זמיר, יזהר שי, אורית פרקש הכהן וח"כ מיקי חיימוביץ'. לדברי גורם שנכח בדיון, השר שי אמר כי יש לתמוך בהצעה בקריאה טרומית, להעביר אותה לדיונים לוועדה בכנסת, ושם לתקן את ההצעה כך שלא תהיה פגיעה בדמוקרטיה. שר נוסף במפלגה טען כי יש לגבש "נוסח חוקתי יותר", כלשונו.

השר זמיר טען כי מדובר בחוק נכון ברמה הערכית, אך ייתכן כי יש להימנע אסטרטגית מתמיכה בו, היות והסיכוי שלו להתממש נמוך, וקידומו ייתן דלק למצביעי נתניהו. חברי כנסת נוספים טענו כי אם נתניהו תומך בחוק דחיית התקציב רק בקריאה טרומית או ראשונה, על כחול לבן לתמוך בחוק שיאסור עליו את הרכבת הממשלה גם בקריאה טרומית בלבד.

על פי הדיווח של יקי אדמקר, יו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ, סיכם את הדיון ואמר כי החלטה אחידה לכל חברי הסיעה תתקבל ביום רביעי בבוקר – שעות לפני ההצבעה.

על פי ציטוטים נוספים שפורסמו ב'כאן חדשות', השר ניסנקורן כי הוא "לא מכיר ששינינו גישה בעניין ראש ממשלה עם כתב אישום". השר שי טען כי "זה חוק מוסרי עקרוני, בעוד 50 שנה יסתכלו עלינו ויגידו שקבענו אמות מידה מוסריות". גם פרקש-הכהן הצטרפה אליהם ואמרה לגנץ: "נתניהו רוצה להפיל אותך ואת כחול לבן. צריך לתמוך בחוק".

מהצד השני טען השר הנדל בישיבה כי "ההצעה של יש עתיד לא טובה, ולא תעבור בכלל". לדבריו, :לא צריך לתת ליש עתיד לעשות פה הטרלה". חבר הכנסת האוזר אמר כי "ישראל תהיה המשטר הדמוקרטי היחיד שמונע מאנשים להיבחר בגלל תיקים שלא נסגרו", והוסיף כי "יש עם זה בעיה חוקתית".

בסוגיית התקציב גנץ נשאר בעמדתו. "תקציב דו-שנתי הוא הכרחי", אמר בישיבת שרי כחול לבן. "אין דיון, ואל תתנו לאף אחד לדבר אתכם בכלל על תקציב חד-שנתי. זה בלבול מוח".

במקביל, חבר הכנסת גדעון סער הוקלט בישיבת הסיעה הסגורה של הליכוד כשהוא קורא להגיע לפשרה עם כחול לבן. "אני חושב שאם יש נכונות להידברות, אפשר להגיע למתווה מוסכם", אמר. "יש אינטרס למדינת ישראל לעשות את המרב ולהגיע לדיאלוג ולהגיע למתווה שגם יעביר את התקציב וגם יבטיח את היציבות הפוליטית וימנע את הבחירות. זה כמובן תלוי גם בשותפינו".

חבר הכנסת סער הוסיף כי "רבים בליכוד לא היו שמחים להגיע עכשיו לבחירות. אחד הבכירים במפלגה מסביר לנו שזה יזיק כמעט לכולם בעיתוי הזה – אולי חוץ מלנתניהו". ההקלטה פורסמה על ידי יערה שפירא ב'כאן חדשות'.

גנץ לנתניהו: "העבר בממשלה ובכנסת את דחיית התקציב תוך 24 שעות" • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו