צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

כץ: "האולטימטום של גנץ אומלל"; אשכנזי: "לא הצבנו אולטימטום לנתניהו"

שר האוצר: "אם רוצים לגלות אחריות, צריך להפריד בין הוויכוח הפוליטי לבין הנושא של התקציב - שנתפס כבן ערובה". שר החוץ: "אנו נמצאים במצב חירום. הליכה לבחירות תהיה פיגוע לכלכלה ולחברה הישראלית". יו"ר הקואליציה מיקי זוהר: "אם כחול לבן תתמוך בחוק של לפיד - יש בחירות"

שר האוצר ישראל כ"ץ התייחס הערב בראיון ל'חדשות 13' לקרע בקואליציה סביב סוגיית התקציב ותקף את ראש הממשלה החליפי בני גנץ בעקבות הדיווחים לפיהם בכוונתו להעלות את החוק לפסילת נתניהו מהתמודדות בבחירות במידה שלא ימצא פתרון: "אם הוא ניסה לקשור בין הדברים, זה ניסיון אומלל ושאיננו במקומו. אי אפשר לאיים על ראש ממשלה ולמנוע ממנו להתמודד".

"אנחנו חייבים תקציב, והתקציב היחידי שמוכן להגשה עכשיו זה התקציב שהכנו לשנה הזו עם חוקי ההסדרים", ציין. "כל השאר זה ויכוחים פוליטיים. התקציב היחידי שצריך להביא אותו כדי למנוע מכה קשה מאוד זה התקציב לשנה הזו, שהוא כבר מוכן. היום ברור לחלוטין שההסכם שמדבר על תקציב דו שנתי לא יכול להתקיים. גם כחול לבן מבינים שצריכים לדחות את זה. עד ה-25 לאוגוסט אי אפשר לסיים הכנת תקציב כולל קריאה שנייה ושלישית".

שר החוץ גבי אשכנזי טען בראיון ל'חדשות 12' כי כחול לבן לא הציבה לנתניהו אולטימטום: "מה שבני גנץ אמר היום זה בעקבות ההבנה שלנו אתמול בערב שנתניהו מוכן לשקול פשרה כפי שהתבשרנו אתמול בערב. ברור לכולם שב-24 באוגוסט אי אפשר להעביר שום תקציב", הוסיף. "הדבר הראשון שמתבקש זה לדחות את המועד אחרת הממשלה תיפול מעצמה. מה שעשה בני גנץ היום זה קריאה לנתניהו – אם אתה רציני ולא רוצה בחירות, לא לחכות לקריאה טרומית. בוא נעשה את זה בדרך המלך פשוט מאוד. מחר בשלוש קריאות".

אשכנזי אמר גם שהם יילחמו "בכל האמצעים שיש להם" כדי למנוע את הבחירות. "אני חושב שאפשר למנוע אותן אם כולם יתעשתו. הציבור מסתכל ולא מבין", אמר. שר החוץ הוסיף כי "אנחנו לא רוצים בחירות – איום הבחירות הוא לא עלינו אלא על עם ישראל. להוסיף למצב הרפואי והכלכלי בחירות זה פשוט פיגוע, חוסר אחריות ממדרגה ראשונה. אנחנו נעשה הכל כדי למנוע וזה מה שאנחנו עושים. אם נתניהו רוצה לקיים את ההסכם, לא יהיו בחירות".

הוא הוסיף: "אנחנו מצפים מנתניהו שבפעם הראשונה ישים את ישראל לפני השיקולים האחרים. אם לא – לא נוכל למנוע את זה בגופנו. אני מאמין שהציבור יבוא חשבון עם מי שלקח אותו בתקופה כזו לבחירות. נתניהו ידע כשחתם על ההסכם על מה הוא חתם. אני לא מצטער שנכנסנו לממשלה. לפני 3 חודשים האפשרות הייתה בחירה קשה – 2 ברירות, בחירות או ממשלה. אני מקווה שגם השותף שלנו מתעלה לרמה הלאומית בתקופה הזו".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר אמר בראיון ל'כאן חדשות' כי "אם כחול לבן יתמכו בהצעה של יאיר לפיד שנוגדת את ערכי הדמוקרטיה – יהיו בחירות". על משבר התקציב אמר זוהר כי "נכון להיום, ברור שצריך להעביר תקציב כמה שיותר מהר". לדבריו, "אנחנו רוצים להעביר תקציב חד-שנתי משום שיש לנו אחריות לכלכלת ישראל, בניגוד לבני גנץ שמתעקש על תקציב דו-שנתי".

על הפרת ההסכם הקואליציוני בהתעקשות על הסכם חד-שנתי, אמר יושב ראש הקואליציה כי "הייתה כוונה להעביר תקציב דו-שנתי ולכן חתמנו על כך. אבל היום, לאחר שבחנו שוב את כלכלת ישראל, הבנו שתקציב דו-שנתי הוא מוטעה". לטענתו, "גנץ מתעקש על תקציב דו-שנתי רק בשביל להבטיח את מינויו לראש ממשלת ישראל, רק משיקולים פוליטיים".

שר החינוך יואב גלנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "גנץ, תגלה אחריות, שים את הפוליטיקה בצד ואל תפגע בפתיחת שנת הלימודים ב1.9. אנחנו חייבים לאשר תקציב מיידי כדי לפתוח את כל מערכת החינוך בזמן. ‫אני קורא ליו״ר כחול לבן, בני גנץ: הצטרף אלינו לאישור מיידי של הצעת התקציב – כדי שנוכל למנוע את ביטול התכניות החינוכיות החשובות האלו ולמנוע את פיטוריהם של אלפי עובדי הוראה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו