עוד היסטוריה: ישראל וסוכנות החלל האיטלקית שגרו ננו-לוויין לחלל • צפו

ישראל ואיטליה שיגרו הלילה מבסיס החלל האירופי בקורו שבגינאה הצרפתית, על גבי משגר מסוג וגה, לויין מעבדה קטנה של סוכנויות החלל של המדינות, שיוצרה בחברת פארמה ישראלית. ברגע שיגיע הלוויין ליעדו בחלל, יחלו בסדרת ניסויים מדעיים


צילום: סוכנות החלל הישראלית

לאחר דחיות ועיכובים, היום בבוקר (חמישי) ישראל כבשה עוד יעד בחלל ועשתה היסטוריה עם שיגורו של ננו לוויין שיבצע ארבעה ניסויים מדעיים-רפואיים מחוץ לכדור הארץ. שיגור הלוויין, פרויקט משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל האיטלקית, בוצע מבסיס החלל האירופי בקורו שבגינאה הצרפתית, על גבי משגר מסוג וגה.

על הננו לווין הישראלי מורכבת מעבדה זעירה, שיוצרה על ידי חברת ספייס פאמרה. המעבדה בגודל של קרטון חלב כוללת בתוכה ארבעה ניסויים בתחומי הרפואה, הביולוגיה והכימיה שיספקו מידע חדש ופורץ דרך על מחלות ומניעתן – מידע שאינו מתקבל בתנאי הכבידה הקיימים על כדור הארץ.

המעבדה הממוזערת, שניתן יהיה לשלוט בטמפרטורה שלה בחלל, מופעלת באופן אוטונומי. עד עכשיו ניסויים כאלה בתנאי חוסר כבידה מבוצעים רק בתחנת החלל הבינלאומית ומופעלים על ידי אסטרונאוטים. פיתוח זה של ספייס פארמה מאפשר למעשה לכל מדען לערוך את הניסוי בצורה עצמאית, נגישה, בטוחה ובשליטה מלאה מרחוק, בזמן שהחוקר נמצא במעבדה באוניברסיטה או בבית החולים.

הניסויים תוכננו על ידי ארבעה צוותים של מדענים בשתי המדינות, ולכל ניסוי רפואי שותפים חוקר ישראלי וחוקר איטלקי. המוסדות הישראליים שמשתתפים בניסויים: הטכניון עם 2 ניסויים, האוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי שיבא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו