Olivier Fitoussi/Flash90

המדינה לבג"ץ: "מצב החירום המיוחד" לא יוארך – ברביעי יוסרו ההגבלות מהפגנות

לקראת הדיון מחר בבג"ץ בעתירות נגד ההגבלות, עדכנה המדינה כי מצב החירום יפוג. ההודעה נמסרה בתגובה לבג"צים שהוגשו בנוגע למגבלות הקורונה, ונגד "חוק הקורונה" שמאפשר לממשלה להטיל אותן. המשמעות: מיום רביעי ניתן יהיה להפגין גם במרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים

המדינה הודיעה היום (שני) לבג"ץ כי אין כוונה להאריך את מצב החירום המיוחד מעבר למחר. משמעות הדבר שמגבלות ספציפיות, הכוללות גם איסור הפגנות, לא יחולו ממחר. הודעת המדינה הגיעה במענה לעתירת התנועה לאיכות השלטון.

המשמעות: מחר ב-23:59 יפקע תוקף ההכרזה על מצב החירום המיוחד להתמודדות עם מגפת הקורונה, ויפקע תוקף הוראת השעה לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי והגבלת הפעילות. הגבלות אלו נוגעות בעיקר להפגנות ותפילות (בחוץ) מעבר לטווח מרחק קילומטר מהבית. כך הודיעה הערב המדינה לבג"ץ לקראת דיון שנקבע למחר בעתירות נגד התקנות הנוגעות להגבלות במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה.

בהודעת העדכון נאמר, כי ההכרזה על מצב חירום מיוחד הוארכה ע"י הממשלה עד למחר (13.10), וכי לפי הנמסר עתה ממשרד הבריאות, אין כוונה לבקש מהממשלה להאריך את ההכרזה על מצב החירום המיוחד מעבר למועד האמור. בנוסף על כך, מחר בחצות גם יפקע תוקפה של הוראת השעה הקבוע בתקנה 24 לתקנות הגבלת השהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות.

הודעת המדינה נמסרה בתגובה לכמה עתירות שהוגשו בנוגע למגבלות הקורונה – חלקן באופן ספציפי נגד המגבלות על ההפגנות, וחלקן נגד הסעיפים ב"חוק הקורונה הגדול", שמאפשרים לממשלה להטיל את אותן המגבלות. העתירות, שיידונו מחר, הוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, ח"כ אלי אבידר, חלק מאנשי המחאה נגד ראש הממשלה שמיוצגים בידי עו"ד יאיר נהוראי, וקבוצת אנשי הייטק ומרצים למשפט חוקתי שמיוצגים על ידי עו"ד גלעד ברנע.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "העתירה שתידון מחר היא נגד החוק עצמו, שמסמיך את הממשלה להגביל או לאסור על קיום הפגנות. גם אם כרגע התקנות שמגבילות הפגנות לא יוארכו, הסמכות המטורפת שמעולם לא היתה כמותה במדינת ישראל ושאין כמותה באף מדינה דמוקרטית בעולם (גם לא בדנמרק שם הסמכות היא על הגבלת אנשים אך לא על מיקום)- לאסור על אנשים להפגין – תשאר כתובה, ומחר בבוקר הממשלה עשויה לעשות בה שימוש פעם נוספת".

עוד מסרו כי "אי הארכת תוקפן של התקנות, לעת הזו, היא זריית חול בעיני הציבור, מאחר והחוק המסמיך את הממשלה למנוע מאזרחים להפגין הוא חוק שהוא בבחינת כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל, כך שמחר בבוקר ניתן יהיה לעשות בו שימוש פעם נוספת. המדינה מנסה להוליך שולל את בית המשפט העליון, משום שהיא יודעת שחוק כזה לעולם לא יעבור ביקורת שיפוטית, ולכן התנועה לאיכות השלטון תמשיך מחד לפעול בבית המשפט לבטלותו של חוק זה, ומאידך תקיים הפגנות בכל הארץ, והפעם ביתר שאת. אנו קוראים לכל האזרחים להגיע לכיכר רבין במוצאי שבת הקרוב על מנת למחות על פרשת השחיתות החמורה ביותר שהתגלתה אי פעם במדינת ישראל, והיא פרשת הצוללות וכלי השיט".

קריים מיניסטר: "תשובת המדינה לבגצ מבשרת על תום הסגר הפוליטי וקיצן של תקנות הדיקטטורה שהטיל על המדינה נאשם בפלילים, שגזר על אזרחיה חורבן כלכלי. במוצש הקרוב נקיים בבלפור מפגן דמוקרטי ענק, בדרך להפלת נתניהו. ביבי- נהיה שם כל מוצש עם עשרות אלפים מכל הארץ שנקעה נפשם מהמחדלים והשחיתות שלך. עד שתלך".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו