החרדים בחיפה חוששים מהחורף: "מרגישים במדינת עולם שלישי, העירייה לא מתייחסת"

תשתיות רעועות בשכונת הדר החרדית מסכנות את חיי התושבים, לטענתם, למרות ההבטחות של ראש העיר לטיפול בשכונה, המצב בשטח לא השתנה מאז נכנסה לתפקיד. "אנחנו חיים פה בתת תנאים, כל שנה יש פה הצפות ואת אף אחד זה לא מעניין"

שנתיים עברו מאז המהפך בעיר חיפה בו ירד מראשות העיר מי שעמד בראשה במשך 15 שנים ללא עוררין – יונה יהב. ראש העיר יהב לא היה אהוד על תושבי העיר החרדים בלשון המעטה, רבים מהם קיוו כי ראש העיר החדשה, עינת קליש-רותם, תפתור את המצוקות בשכונות החרדיות שלא טופלו בשנותיו של יהב בשלטון.

נושא שמטריד מאוד את תושבי שכונת הדר בעיר זהו התשתיות הרעועות בשכונה אשר מסכנות את חיי התושבים, בשנה שעברה פרסמנו ב'חדשות JDN' תיעוד מההצפות הכבדות בשכונה בעקבותיהם חילצו המלמדים בת"ת סערט ויזניץ' את הילדים מהבניין והודיעו על ביטול הלימודים.


ת"ת סערט ויז'ניץ בחיפה שהוצף במים בשנה שעברה

תקוותם של התושבים החרדים לשיפור התשתיות בשכונה הגיעה בעיקר בעקבות הקמפיין אותו הובילה קליש-רותם ששם דגש על שדרוג שכונת הדר. כך, בחוברת הסברה מטעמה שפורסמה ערב הבחירות נכתב בין היתר כי "הדר זקוקה לתמיכתה של חיפה, וחיפה זקוקה לא פחות לכך שהדר תחזור לשמש כמרכז העירוני שלה. עיר אמיתית לא יכולה להתקיים ולצמוח כאשר מרכזה ההיסטורי מפורר ומוזנח, ואין לכך תחליף". בחוברת נקבע כי "זו הסיבה שחיפה זקוקה לראש עיר היודעת כיצד להפוך חזון זה למציאות".

בעיית ההצפות בשכונה ידועה לעירייה כבר זמן רב אך טרם טופלה ברצינות. כבר בשנת 2013 פרסם מבקר עיריית חיפה דו"ח חריף על מצב הניקוז בשכונת הדר, כשבין היתר נכתב כי "ברחבי העיר חיפה יש אזורים בהם קיימות הצפות בתדירות גבוהה". בדו"ח נכתב כי שכונת הדר סובלת מבעיה זאת ומוסבר כי "עיקר הבעיות השבות ונשנות באות לידי ביטוי בסחף ובכמויות של נגר עילי הזורמים ממעלה הר הכרמל, קוטרי קווי ניקוז בהם יכולת הולכת מי הגשמים מתאימה לאירועים בהסתברות של אחת למעל עשור בלבד ולא מעבר לכך כנדרש". עוד נכתב כי "קטעי ניקוז מתוכננים עדיין לא הושלמו בשל עיכובים שונים וקיימים אזורים בעיתיים שעדיין אף לא הובאו לתכנון".

כותבי הדו"ח קובעים כי "התוצאה – אזורים הסובלים באופן תמידי מהצפות בימי גשמים בהם זורם הנגר ברחובות, מכסי ניקוז ניתקים ממקומם ומתוך תאי הניקוז מתהוות מזרקות מים גבוהות; מנהרות כבישים נחסמות, נמנע מעבר הולכי רגל ורכבים ומוסדות חינוך מוצפים".

בפרק העוסק בשכונת הדר נכתב כי "שכונה זו סבלה באופן תמידי מהצפות בימי גשם. בשל מבנה השכונה זורם הנגר ברחובותיה ונוצרו בעיות ניקוז. יצויין, כי מרחוב הרצל ועד רחוב גאולה, בעיית ההצפות לא נפתרה. הדר מערב – באזור זה ישנן הצפות באירועי גשם ברחובות מסדה; הלל והרצליה. חוסר ביצוע קווי הניקוז אינו מאפשר לפתור את בעיית הניקוז ברחוב גולומב וארלוזורוב אשר מעבירים את המים בנגר עילי וגורמים להצפות".

בשיחה עם 'מקומי JDN' אומר תושב השכונה, "אני ורבים מהקהילה שלי הצבענו לקליש-רותם רק בגלל ההבטחות לשיפור החיים בשכונה". לדבריו, "אנחנו חיים פה בתת תנאים, המדרכות עקומות, הכבישים לא מטופלים ומלאים בבורות. כל שנה יש פה הצפות ואת אף אחד זה לא מעניין". התושב מספר כי הפניות לעירייה לא נענות.


"אנחנו חיים פה בתת תנאים"

תושב נוסף עמו שוחחנו מתקשה להסתיר את האכזבה, "יונה יהב לא אהב את הציבור החרדי לצערנו, ב"ה בבחירות האחרונות קרה מהפך ונבחרה גב' קאליש-רותם. אבל אם לבדוק את המצב בשטח לא נראה דבר שהשתנה מימי יהב, זאת בשונה מהבטחת הבחירות ומכל הנאומים שנישאו ברמה בימי האופוזציה". לדבריו, "בתחום החינוך אין שינוי, התרבות תורנית אינה מחולקת בהתאם לגודל הקהילות ובשיקוף, ולעיתים אינה מחולקת כלל", לטענתו הציבור החסידי בעיר מופלה עוד יותר.

התושב טוען כי בבין הזמנים האחרון לא נערכה כלל פעילות תרבות תורנית למשפחות ולתושבים, "קהילות אשר מעונינות לערוך אירועים תורנים נענים בשלילה מוחלטת מאז הבחירות האחרונות".

"גם נושא התשתיות בשכונה (הדר) ללא שינוי מאז הבחירות האחרונות", מוסיף לתאר, "זאת למרות ששכונת הדר הינה עתיקת יומין ומידי חורף מתמודדים התושבים עם בעיות הצפה קשות, אנחנו מרגישים ממש במדינת עולם שלישי. למיטב ידיעתנו גם לא נמצאים בעירייה על השולחן תוכניות לפתירת הבעיות וזאת למרות הבטחותיה של ראש העיר על כך שלתושבי שכונת הדר מגיע לגור בסביבה ראויה והולמת כשאר תושבי השכונות בחיפה".

פנינו לקבלת תגובה לטענות מעיריית חיפה אך שם בחרו שלא להגיב. לכשתתקבל תגובה נפרסמה.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טוב שמציפים את האמת.
איפה השינויים המובטחים?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו