Miriam Alster /Flash90

השר שטייניץ: "במוקדם או במאוחר גם סעודיה וקטאר יקבלו F-35"

שטייניץ הסביר ש"גם מדינות נוספות ירצו את ה-F-35 ויהיו מוכנות לשלם, במוקדם או במאוחר הן יקבלו. האמריקנים מכרו בעבר F-15 ו-F-16 הכי מתקדמים, הם מכרו מטוסי 'איווקס' למרות שישראל לא אהבה את זה". לדבריו, "גם הרוסים וגם הסינים מייצרים חמקנים עכשיו"

שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס היום (ראשון) להסכם עם סודן ואמר כי "זה הישג אדיר שטומן בחובו יתרונות רבים". בריאיון ל'ווינט' התייחס שטייניץ לנושא מכירת ה-F-35 לאמירויות -ואמר כי "איראן צריכה לדאוג מכך הרבה יותר מישראל".

שטייניץ הסביר ש"גם מדינות נוספות ירצו את ה-F-35 ויהיו מוכנות לשלם, במוקדם או במאוחר הן יקבלו. האמריקנים מכרו בעבר F-15 ו-F-16 הכי מתקדמים, הם מכרו מטוסי 'איווקס' למרות שישראל לא אהבה את זה". לדבריו, "גם הרוסים וגם הסינים מייצרים חמקנים עכשיו, בסוף אם הסעודים והאמירתים לא יקנו מארה"ב, הם יקנו מהם".

"לכן, אין מצב וגם לא היה מצב שבו ארה"ב רצתה לעשות עסקת נשק גדולה שטובה לארה"ב – עם מצרים, סעודיה או האמירויות – וזה לא התבצע בסוף. ישראל תמיד אמרה 'רגע, זה מטריד אותנו', ולפעמים קיבלה איזה פיצוי קטן. כך היה וכך יהיה, כי בסוף יש אינטרסים אמריקניים והם דואגים להם".

שטייניץ התייחס להסכם עם סודן ואמר כי זה "הישג אדיר. שאפו לרה"מ, הוא עובד עליו כמה שנים. בוא לא נשכח, סודן השתתפה במלחמות נגד ישראל ושלחה חילות עזר מספר פעמים. היא שיתפה פעולה עם הברחות הנשק מאיראן לרצועת עזה, ואם היא יוצאת ממעגל המלחמה לשלום ונורמליזציה עם ישראל, זה הישג אדיר. תחשוב אפילו רק על היתרונות הפשוטים, המיידים, שזה מאפשר לנו לטוס לדרום אמריקה ישירות מישראל בפחות שעות".

שטייניץ אמר כי "לא היה שום נספח סודי בהסכם עם איחוד האמירויות ואני מעריך שגם פה אין. החזית הערבית מולנו ממש מתפוררת בחודשים האחרונים, מדינה אחרי מדינה, הבידוד של ישראל במרחב המזרח תיכוני ובאפריקה ממש מתפורר לנגד עינינו. אני חושב שזה הישג מדיני מהגדולים בתולדות ישראל".

זמן קצר לאחר הריאיון פרסם השר שטייניץ הבהרה בחשבונו האישי בטוויטר וכתב: "שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ התייחס לתקדימים בעבר ולעובדה שארה"ב מכרה מטוסי אף 15 ומטוסי "אויווקס" לסעודיה ומטוסי אף 16 מתקדמים למצרים ואיחוד האמירויות למרות ההסתייגויות שת ישראל. כוונת השר לא הייתה שישראל לא תתנגד למהלכים מסוג זה, אלא להזכיר את מהלך ההיסטוריה כפי שבא לידי ביטוי בעבר".

"כמובן שבכל מקרה כזה ישראל לא רק הסתייגה אלא גם עמדה על קבלת פיצוי הולם בתמורה במטרה להבטיח את שמירת העליונות הצבאית-טכנולוגית – וכך בוודאי ייעשה גם אם יתעוררו מקרים דומים בעתיד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו