צילום: יהודה פרקוביץ

היום: הילולת המקובל רבי חיים מנדל שטייגר זצ"ל בעל ה'חקל חיים'

היום יום שלישי כ"ה אדר יציינו המוני תלמידים ומקורבים את יומא דהילולא השני של האי גברא רבה שריד לדור דעה רב האי גאון צדיקא ופרישא בקי בכל מכמני התורה. הגה"צ המקובל רבי חיים מנדל שטייגר זצוק"ל מראשי המשפיעים בק"ק צאנז בנתניה וראש כולל בביהמ"ד המרכזי ובעל ה"חקל חיים". שנסתלק לפני שנתיים.

הגרח"מ שטייגר זצוק"ל זכה להרביץ תורה עשרות בשנים בקרית צאנז בביהמ"ד המרכזי אוהל נחמיה בגמרא, בהלכה, באגדה מוסר וחסידות, כאשר רבים וטובים היו מגיעים להאזין לשיעוריו שנאמרו במתיקות מיוחדת לצד ידיעותיו העשירות בכל מכמני התורה הנגלה והנסתר כאחד. כמו כן היה נוסע למסור שיחות קודש במקומות רבים.

לצד זאת היה ידוע כדולה ומשקה מתורתם של רבותיו הגדולים צדיקי קמאי מרן הרמ"ח מסלונים זי"ע, מרן מהר"א מבעלזא זי"ע ומרן השפע חיים זי"ע מצאנז לצד שאר גדולי וצדיקי הדורות זי"ע אשר בצלם דבק וחסה ואת תורתם השקה והנחיל בלהט אש קודש ובמסירות לדורות הבאים.

דמותו הגדולה היתה כל כולו אש יוקדת של עבודת ה', וחי את חייו הגועשים והסוערים בתורה ובחיי חסידות, חצובים בסלע איתן שכל נהרות שבעולם לא ישטפוהו, קדוש וטהור מנעוריו, פרוש מכל הבלי העולם כל שנותיו עד קצה היכולת, לצד היותו מתמיד מופלא לילות כימים שזכה לסיים את הש"ס פעמים רבות בעיון.

במשך כל שנות חייו התנהג בפשטות ובענווה וכך ממש הרגישו הכל שהוא ממש הידיד הקרוב אליו. תמיד ישב בירכתי ביהמ"ד, למרות שמאות רבות נושעו על ידו לא הרים את ליבו ולא גבהו עיניו, עד שהיה מתבטא בענוותנותו, מה כבר עשיתי בחיי. גם כאשר רבו הגה"ק ה'שפע חיים' זי"ע הפציר בו בשנות ה-ל' שיכהן כרב ומו"צ של הקריה, לא ניאות לכך, כאשר שאיפתו היתה אך ורק ללמוד תורה ללא כל מעמד תוך בריחה מוחלטת מכל שררה וכבוד.

לצד זאת נודע הגרח"מ זי"ע כתל תלפיות אשר רבים שחררו לפתחו בהיותו ידוע כפועל ישועות, היה מתמסר לכל הפונים אליו כאב לבן ולא נח ולא שוקט עד שנשמע בשורות טובות, היה מקבל אנשים במאור פנים ומעודדם ומחזקם עד השעות הקטנות של הלילה, כן קירב רבים לאבינו שבשמים ע"י שיעוריו הרבים. מידי תקופה נהג לשבות ש"ק באתרא קדישא מירון בהשתתפות אברכים בני עליה שבקשו לשאוב ממנו מלוא חופניים של תורה ועבודת ה'.

כמו"כ נודע בחסדיו המופלאים, וזאת למרות שכל דקה ודקה בחייו היתה מדודה אצלו במאוד, לתורה ועבודה, התמסר אל הזולת בעזר ובסיוע בגוף ובממון ברוחב לבו ובמאור פנים במסירות כפי שמספר המשב"ק הרה"ח ר' מנחם לוק הי"ו: מעשי החסד הכבירים ובהיקפים אדירים של הגרח"מ זצ"ל היה באופן מדהים והיה תמיד מעורר התפעלות אצלי ואצל כל סובביו אשר הבחינו בפעולותיו הכבירות בעניני חסד.

את מורשתו הרוחנית הגדולה החלו להוציא תלמידיו ומעריציו בקונטרסי "חקל חיים" עוד בחיי חיותו מתוך שיעוריו ושיחותיו הרבים. בימים אלו יורד לדפוס ח"א מתוך סדרת הספרים "חקל חיים" לשמחת לבם של תלמידיו ומעריציו הרבים המצפים ומשתוקקים להוצאתם לאור עולם.

במסגרת המלוה מלכה הקבועה שהיה עורך עשרות בשנים הגרח"מ זצ"ל בביהמ"ד המרכזי 'אוהל נחמיה' בקרית צאנז – נתניה, העלו במוצ"ש תלמידיו ומקורביו סיפורים רבים מדרכו הקדושה, כן נשמע קולו בקודש אשר היה מספר סיפורים קדישין מדי שבוע.

אמש בליל ההילולא נערכה סעודת הילולא מרכזית במסגרת כולל 'מדרש שמואל' שהקים הגרח"מ זצ"ל לעי"נ אביו, בו העלו חשובי רבני הקהילה את מורשתו הרוחנית שהותיר אחריו ברכה לדורות ביניהם נשא דברים הגה"ח רבי יחיאל בוים שליט"א רב דביהמ"ד 'שפע חיים' ק"צ נתניה. וכן בנש"ק הרה"ג ר' שמואל נטע זלמנוביץ שליט"א.

היום תתקיים העליה המרכזית לציון קדשו בבית החיים ותיקים בנתניה בהשתתפות תלמידיו ומעריציו הרבים שיגיעו להעתיר על הכלל ועל הפרט ובמיוחד על המצב הנוכחי כאשר בני ישראל זקוקים לישועה להינצל מכל פגע רע. וידוע שהגה"צ זצוק"ל הרבה והפציר עבור המוני בית ישראל, וגם לאחר הסתלקותו כבר נודע ישועות רבים שנפקדו בדבר ישועה ורחמים. ממש לאחרונה נתפרסמו שני סיפורי ישועות שאירעו בתקופה שאחר הסתלקותו לגנזי מרומים.

הסיפור האחד הוא על רופא גדול אשר ל"ע לא זכה לפרי בטן זה שנים רבות, עד שאחד ממקורבי הגרח"מ שטייגר זצ"ל יעץ לו לשפוך את לבו בפני הגרח"מ, ובודאי יברך אותו כדרכו בקודש. ואכן כך עשה אותו רופא, הלך וביקש רחמים אצל הגרח"מ וביטא את דאגתו בפניו אודות עתידו. עד שהורה לו הגרח"מ כמה דברים לעשות כדרכו בקודש, וסיים ואמר לו 'אתה עוד תיוושע'. אותו מקורב שהאזין לדברי הגרח"מ אצר את הדברים בקרבו, ואף סיפרם בשעתו לידיד אחד. והנה לפני תקופה קצרה, לאחר הסתלקות הגרח"מ, רואה הידיד הנ"ל בחלום, היאך הגרח"מ אומר לאדם אחד 'אמרתי לך עוד יהיו לרופא בנים'. ויהי בבוקר ותפעם רוחו, ומיד רץ לתור אחר אותו מקורב לברר האם יש חדשות טובות אצל הרופא האמור. תוך כדי הילוכו, והנה אותו מקורב פוסע כנגדו כשבת שחוק על פניו ומבשר לו בקל צהלה שב"ה נולד לרופא בן זכר… מה רבתה תמיהתו לשמע תשובת ידידו: יישר כח לך, אני כבר שמעתי על זה בלילה!! לפליאתו מהיכן נודע לו הדבר, סיפר לו את אשר ראה בחלום הלילה…

מעשה נוסף אירע ביהודי אחר שכבר כמה שנים לא נולדו לו עוד ילדים בבחינת 'ויעמוד מלדת', ואמר לו הגרח"מ אחר בקשת ברכה לישועה, 'בעזרת ה' עוד יהיו לך, איני יודע שנה או שלוש, אבל יהיה לך'. ואכן נולד לו כשנתיים לאחר ההסתלקות של הגרח"מ…

לאחר מכן תתקיים סעודת מצוה לכבוד ההילולא בו יסיימו כמה מסכתות בש"ס ויעלו את זכרו הטהור.

בקרב תלמידיו מציינים את היום הזה בחיזוק בדרכיו הק' ובחיזוק בלימוד התוה"ק שהייתה משאת חייו. כן יתחזקו לקיים צוואתו שכתב בענוות קדשו, שביקש: "כן אבקש מכל ידידי ומכרי, ובפרט מכירים של זמן האחרון, ללמוד לעילוי נשמתי בכל זמן שיוכלו וירצו, ואיזה פרק שירצו, ולהדליק נר לעי"נ, לתת פרוטה לעי"נ. [שמו: רבי חיים מנחם מענדיל בן רבי שמואל] תרחמו עלי ועל נשמתי שלא תרד לבאר שחת ר"ל. כל זאת תעשו אך ורק כגמילות חסדים של אמת, כי לא שייך שאני אוכל להמליץ בשבילכם. בכל אופן, אחר מירוק עוונותי בגהינום – אם אזכה ואוכל להמליץ – בוודאי אני יעשה זאת, אך אל תסמכו על זאת". זי"ע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו