Yonatan Sindel/Flash90

החלק הראשון של סבב הממליצים אצל הנשיא הסתיים; אלו המלצות המפלגות

נשיא המדינה ראובן ריבלין החל את סבב ההמלצות של נציגי כלל הסיעות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מראשי הסיעות • גנץ הודיע כי כחול לבן תמליץ על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה • עדכונים שוטפים מבית הנשיא

היום (שני) בשעה 9:30 החל נשיא המדינה ראובן ריבלין את סבב ההמלצות של נציגי כלל הסיעות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מראשי הסיעות. הפלונטר הפוליטי לא צפוי להיפתר בתום סבב ההתייעצויות אצל ריבלין, אך אולי הוא יתבהר מעט.

תמונת הממליצים נכון לעכשיו: נתניהו 46, לפיד 32 ובנט 7.

14:11 – העבודה המליצה על יאיר לפיד להרכבת הממשלה.

13:50 – סגן השר פרוש אצל הנשיא: ״הממשלה היחידה שיש לה את האפשרות להאריך ארבע וחצי שנים זה רק ממשלה בראשות נתניהו. יהדות התורה הסיעה היחידה שלא שינתה את שמה מהכנסת השניה ולכן יש לה את המשקל הסגולי ומסמלת את העם עתיק היומין שלא שינו את שמם ולכן יש לנו דרישות שאין לאף מפלגה אחרת בכנסת. ההמלצה שלנו היא אך ורק נתניהו ואסור שהשתמע שיש מישהו אחר שאנחנו יכולים להמליץ עליו״.

לשאלת הנשיא האם עליו להמליץ על ראש ממשלה שנמצא במשפט, ענה פרוש, ״אני מאמין שיש רצון של השמאל להפיל את נתניהו אך ורק בגלל שהוא היחיד שיכול להקים ממשלת ימין. אנחנו זוכרים מה השמאל עשה לבגין ז״ל״.

13:31 – סגן השר אורי מקלב לנשיא המדינה ריבלין בהתייעצויות בבית הנשיא: "אתה פעלת נמרצות להקמת ממשלת אחדות, זה לא צלח אולי כי אתה הנשיא לא לווית את זה אחר כך, אנחנו מבקשים ממך שבאותה נמרצות תפעל להקים ממשלת אחדות ימנית. רוב העם רוצה ממשלה ימנית, אף אחת מהפלגות שיהיו פה לא הצביעו עבורך, אנחנו כולנו בחרנו בך ואפשר לפעול בדבר הזה גם אם אתה נשיא של כולם. חכם יכול להפר נדרים, אתה מבין את טיב הפוליטיקה ואתה יכול להפר את הנדרים של ראשי מפלגות שהתחייבו לא לשבת עם נתניהו." ריבלין השיב: "מקלב אתה גם חברי, אני נמצא פה בהתייעצות ולא יכול להתערב פוליטית. ולא כדאי להציע את זה".

13:30 – ‏הנשיא ריבלין לשר יעקב ליצמן: "כשאתם הייתם במשרד הבריאות דאגתם לכל האוכלוסייה ללא הבדלים".

13:25 – גפני לנשיא ריבלין: "אם היה מועמד אחר של הליכוד – אז היינו הולכים איתו".

13:21 – מפלגת יהדות התורה המליצה אצל הנשיא על רה"מ נתניהו.

12:48 – ריבלין מבהיר: "אם מי שיקבל את המנדט יכשל יתכן שאעביר את המנדט לכנסת".

12:47 – שקד מבקשת מהנשיא לאפשר לבנט אחרי 28 הימים אם לא תוקם ממשלה, לתת לנפתלי בנט הזדמנות לעוד 28 ימים להקים את הממשלה.

12:45 – שקד בבית הנשיא: "אנחנו מפלגת ימין, ואנחנו חושבים שראש הממשלה צריך להגיע מהימין, ואנחנו כמובן חושבים שזה בנט"

12:41 – מול בית הנשיא הפגנה של מתנגדי נתניהו מנגד, תומכי נתניהו צועדים כעת מבית המשפט אל בית הנשיא גם הם.

12:38 – ‏שקד: "למרות שיש לבנט מספר ממליצים נמוך הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה. מבקשת סבב התייעצות נוסף לאחר 28 הימים כשהמועמד הראשון יכשל".

12:35 – מפלגת ימינה המליצה על נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה.

12:13 – חילי טרופר (כחול לבן) אחרי ההמלצה אצל הנשיא: "אנחנו מחויבים לגוש השינוי – גנץ נהג כתמיד בדרך הממלכתית, אנחנו מקווים שיקום בישראל ממשלה של שינוי ופיוס".

11:59 – מפלגת כחול לבן המליצה על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד להרכבת הממשלה.

11:47 – הנשיא ריבלין לנציגי כחול לבן: "האם אתם רואים רק ביאיר לפיד את האיש שצריך להקים את הממשלה?" חילי טרופר: "אנחנו מעוניינים באיש שיש לו הסיכוי המירבי להקים ממשלה מתוך גוש השינוי, וכרגע אנחנו רואים את זה אצל לפיד".

11:33 – סגן שר הפנים יואב בן צור: "המלצנו לנשיא על בנימין נתניהו לראשות הממשלה.אין מנהיג ראוי יותר מבנימין נתניהו להיות ראה"מ, נתניהו הביא הישגים כבירים למען אזרחי מדינת ישראל, הסכמי שלום היסטורים עם מדינות ערב, מבצע חיסונים אדיר, צמחיה כלכלית ועוד".

11:20 – הנשיא ריבלין לחברי הכנסת של ש"ס – "אני יכול לשאול עוד כמה שאלות, אבל אני מבין שאקבל את אותה תשובה-שאתם תומכים בנתניהו". יו"ר הסיעה ח"כ מיכאל מלכיאלי – "אכן. זאת התחייבות שלנו לבוחרים בכל מערכות הבחירות האחרונות ונקיים אותה".

11:18 – ‏הנשיא ריבלין לנציגי שס: "במידה שנתניהו לא יצליח להקים ממשלה מה תעשו?" נציגי שס: "אנחנו הולכים רק עם נתניהו, לא משנה מה יהיה".

11:12 – ‏מפלגת ש"ס המליצה לנשיא על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה.


נאום מיכאל מלכיאלי בבית הנשיא

11:09 – ריבלין: "כרגע האפשרות הכי ריאלית היא בחירות חמישיות".

11:04 – הרשימה המשותפת לא תמליץ על אף אחד מהמועמדים להרכבת ממשלה.

11:00 – מפלגת חד"ש, אחת ממרכיבות הרשימה המשותפת, מודיעה כי היא לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. לחד"ש יש שלושה חברי כנסת מתוך ששה מהרשימה המשותפת. בל"ד כבר הודיעה כי היא לא תמליץ על אף מועמד. תע"ל של טיבי טרם החליטו.

10:52 – שר הבט״פ אמיר אוחנה שעמד בראש משלחת תנועת הליכוד לבית הנשיא: "אנחנו סבורים שיותר ממה שמשתקף בכלי התקשורת, יש כאן הכרעה של הבוחר: ראשית, בגודל המפלגה — תנועת הליכוד בראשות רה"מ חה"כ בנימין נתניהו, חרף כל הלחצים הידועים והסיקור המוטה, קיבלה למעלה ממיליון קולות של אזרחי ישראל, הבעת אמון דומה לזו שקיבלה תנועת הליכוד בבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015 והממשלה שהורכבה בעקבותיה בראשות נתניהו כמעט כילתה את ימיה, 4 שנים של ממשלה יציבה שהביאה הישגים רבים למדינת ישראל במגוון תחומים. בבחירות האלה, המפלגה הבאה בתור היא קצת יותר מחצי והבאות בתור אחריה הן כשליש/רבע/חמישית ושישית מתנועת הליכוד".

"שנית, במספר הממליצים. אנו סבורים ומקווים כי הצירוף של הטיעון הראשון יחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שאני מקווה ומאמין שרה"מ חה"כ נתניהו יקבל כאן היום, הופכים אותו למועמד שסיכוייו להרכיב ממשלה שתשקף את רצון הציבור שברובו בחר למפלגות המשייכות עצמן למחנה הלאומי, הם הטובים ביותר".

10:50 – ח"כ ‎ברביבאי אצל נשיא המדינה ‎ריבלין: "אנחנו פה בזמן שיושב ראש הממשלה בבית המשפט בעיניינו האישי. לכן הגיע הזמן לראש ממשלה ולממשלה שידאגו לעינייני הציבור".

10:46 – ריבלין לנציגי יש עתיד: "החוק מאפשר לראש ממשלה עם כתב אישום לכהן וגם הציבור הלך ובחר. כרגע אני לא רואה דרך להקים ממשלה. הנשיא דוחק בנציגי יש עתיד לתת שם נוסף או אפשרות נוספת אך אנשי לפיד מתעקשים: "רק לפיד המועמד שלנו".

10:45 – השר אופיר אקוניס ביציאה מבית הנשיא: "השאלה הערכית היא שאלה חשובה. ולשאלה הזו יש תשובה- בדמוקרטיה לא קומץ פקידים מכריע מי יהיה ראש הממשלה אלא אזרחי ישראל".

10:35 – מפלגת יש עתיד המליצה לנשיא המדינה ראובן ריבלין על יו"ר המפלגה יאיר לפיד כמועמד שלה לקבלת המנדט להרכבת הממשלה. חברת הכנסת אורנה ברביבאי אמרה לנשיא כי "קיבלנו 17 מנדטים ואנו יודעים שבמציאות כזאת, שראש ממשלה במקביל נמצא בבית המשפט ומגן על עצמו, אנו צריכים ראש ממשלה וממשלה שתעסוק בציבור וביכולת לתת פתרון טוב אחרי שנה קשה של קורונה".

10:34 – ריבלין לנציגי יש עתיד: "אם אכן לנתניהו יש אכן את המספר הממליצים הגבוה ביותר, זאת סוגייה שעשויה להיות מכרעת".

10:10 – הנשיא שואל את הליכוד האם ימליצו על מועמד חלופי מטעמם. השר אקוניס השיב: "התשובה היא שלילית. אנחנו לא מעמידים אלטרנטיבה. בחרנו בצורה דמוקרטית וחופשית בנתניהו לעמוד בראשות הליכוד ב2019 ולכן הוא האיש מטעמנו המועמד לראשות הממשלה". הנגבי הוסיף: "סיכוייו של נתניהו להרכיב ממשלה גבוהים מאוד".

‏השר אוחנה לנשיא: "אם אתה מצרף את מספר הממליצים לכישרון הפוליטי, סיכוייו של ח"כ בנימין נתניהו הם הגבוהים ביותר להרכיב את הממשלה הבאה". הנשיא ריבלין: "זה משאלת לב. איך תשיגו 61?". אוחנה: "לפי הניסיון הסיכויים שלו הגבוהים ביותר".

10:08 – הנשיא ריבלין מניח על השולחן לראשונה את האפשרות שלא יטיל על נתניהו את ההרכבה בגלל כתב האישום. השר אקוניס טוען: "הרעיון שאדם שעומד בראש מפלגה שקיבלה מספר חד ספרתי (יקבל את המנדט) הוא בלתי דמוקרטי בעליל".

10:03 – ריבלין שואל ורומז למשפט נתניהו: "במידה ויהיו שיקולים אחרים, ערכיים, או למשל שיקולים הקשורים בהחלטת בית המשפט. האם יש לכם מועמד אחר שתרצו להמליץ עליו?"

10:00 – אוחנה לנשיא: "מי שעם מספר הממליצים הגבוה צריך לקבל את ההרכבה".

09:58 – אוחנה לריבלין: "אם נתניהו יסיים את היום הזה עם יותר ממליצים – זה אומר שיש לו את מירב הסיכויים. אוחנה אומר לו אל תשנה מהרגלך. יש בחדר של הנשיא פיל ענק בצד השני של החדר.

09:42 – דברי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עם פתיחת ההתייעצויות: "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים. תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: "משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך".

"עד כאן לשון החוק. מטרתו של התהליך הקבוע בחוק היסוד היא להביא להרכבת ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה שנבחרה על ידי הציבור. ולפיכך, וכפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה. במהלך היום הזה, נבחרי הציבור יעלו אל בית הנשיא, הוא בית העם, וישמיעו את קולו, את קולכם. גם בסבב ההתייעצויות הזה, כפי שהיה בסבבי ההתייעצות הקודמים, מאז נכנסתי לתפקידי, תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל."

09:35 – משלחת הליכוד לבית הנשיא בהשתתפות: שר ההתיישבות צחי הנגבי, השר לשת״פ אזורי אופיר אקוניס, שר הבט״פ אמיר אוחנה ומנהלת סיעת הליכוד, הגברת עליזה בראשי, העבירה כעת לנשיא המדינה את המלצת הליכוד להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

09:31 – שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי לאחר התייעצויות שקיים, החליט כי הסיעה תמליץ היום על יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה.

גנץ שוחח עם לפיד, עדכן אותו על החלטתו ואמר: "כפי שהבטחנו, גם הבוקר, נמשיך לעשות הכל כדי שתוקם ממשלה ישרה, ושהמנדט לא יגיע לנתניהו שעסוק כל כולו במשפטו שאליו התייצב הבוקר. אני קורא לכל חברי גוש השינוי להמליץ היום על ח"כ לפיד בכדי למנוע מנתניהו לקבל את המנדט ולהמשיך בשיח להקמת ממשלת הריפוי שאזרחי ישראל כל כך זקוקים לה. בכל מקרה, יהיו ההמלצות אשר יהיו ותהיה החלטת הנשיא אשר תהיה, אמשיך במאמץ לאחד את גוש השינוי ולגשר על הפערים השונים״.

את המלצת כחול לבן ימסרו היום השר חילי טרופר, השרה אורית פרקש הכהן וח"כ יעל רון בן משה.

09:30 – החל סבב ההתייעצויות אצל הנשיא: נציגי הליכוד נכנסו להמליץ על רה"מ נתניהו

סדר הגעת הממליצים למשכן הנשיא:
09:30 נציגי סיעת הליכוד
10:15 נציגי סיעת יש עתיד
11:00 הגעת נציגי סיעת ש"ס
11:45 הגעת נציגי סיעת כחול לבן
12:30 הגעת נציגי סיעת ימינה
13:15 הגעת נציגי סיעת העבודה
14:00 הגעת נציגי סיעת יהדות התורה
16:00 הגעת נציגי סיעת ישראל ביתנו
16:45 הגעת נציגי סיעת הציונות הדתית
17:30 הגעת נציגי סיעת הרשימה המשותפת
18:15 הגעת נציגי סיעת תקווה חדשה להיוועצות
19:00 הגעת נציגי סיעת מרצ
19:45 הגעת נציגי סיעת רע"ם

לנתניהו מובטחות 52 המלצות, המספר הגבוה ביותר מבין המועמדים – 30 מהליכוד, 9 מש"ס, 7 מיהדות התורה ו-6 מהציונות הדתית. נתניהו ישמח לקבל המלצות גם משבעת חברת הכנסת של ימינה ומארבעת חברת הכנסת של רע"מ – אך כרגע נראה שרוב הסיכויים שאלו לא ימליצו על נתניהו.

ללפיד צפויים להמליץ 50 מושבים מהכנסת הבאה – 17 מיש עתיד, 7 מישראל ביתנו, 6 ממרצ ו-7 מהעבודה. בנוסף, קיימת סבירות גבוהה שגם כחול לבן בראשות גנץ ששווה 8 מנדטים תמליץ על לפיד.

במקרה זה, יו"ר יש עתיד יקבל 45 המלצות (כולל גנץ). טרם ברור האם חמשת חברי הרשימה המשותפת ימליצו על מועמד כל שהוא אך נציג בל"ד כבר הודיע כי לא ימליץ על אף מועמד. ובמקרה הכי טוב מבחינת לפיד הוא יקבל 50 ממליצים – עם כל חברי המשותפת. במקרה זה לפיד מתייצב קרוב לנתניהו ועובדה זאת משאירה פתח לשיקול דעת של הנשיא.

מועמד נוסף שצפוי לקבל תמיכה הוא יו"ר ימינה נפתלי בנט שימליץ על עצמו (7 מנדטים) ואולי גם גדעון סער (6) – מה שמעמיד את בנט על 13 ממליצים בלבד, כך שאין לו סיכויים אמיתיים לקבל את המנדט. רע"מ לא נכללה בספירה הזו, ועולה שאלה גדולה אם היא תמליץ על מישהו.

אם ריבלין יבחר להטיל את הרכבת הממשלה על המועמד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר – התחרות תהיה בין נתניהו ללפיד, וככל הנראה הראשון יגבר על פי ההערכות. אולם לאחרונה ריבלין אמר במפורש שיטיל את המשימה על המועמד עם הסיכויים הרבים ביותר להרכיב את הממשלה.

בתום סבב ההתייעצויות, יזמן הנשיא אליו במידת הצורך, את המועמדים הרלוונטיים להרכבת ממשלה כפי שיעלו מהמלצות כלל הסיעות. עוד נמסר מבית הנשיא, כפי שהתבצע לראשונה בבחירות 2019, הנחה נשיא המדינה על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, בכל אמצעי המדיה השונים בשקיפות מלאה מול אזרחי ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture