Yossi Aloni/Flash90

פוגרום ביהודי לוד ועכו: 3 בתי כנסת הוצתו – נתניהו הכריז על מצב חירום

פוגרומים התבצעו הלילה בערים המעורבות בישראל כאשר המון ערבי שרף והשחית רכוש יהודי בערים המעורבות. ראש הממשלה ושר הביטחון הנחו את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות

(עדכון אחרון 2:25)

משפחות יהודיות בלוד פונו הערב (שלישי) מבתיהם בעקבות פוגרום אלים שמבצעים ערבים בתושבי העיר היהודים, עשרות כלי רכב של תושבים יהודים הוצתו ברחוב מרכזי בעיר. תושב העיר נפצע באורח קשה מיידוי אבנים לעבר מכוניתו. המשטרה ביקשה לתגבר את הכוחות בעיר ובשעה האחרונה בהוראת ראש הממשלה ושר הביטחון נכנסו כוחות מג"ב להשליט סדר בעיר.

ממד"א נמסר כי בשעה 22:51 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב איילון על יידוי אבנים לעבר רכב בלוד. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח שמיר-אסף הרופא גבר בן 56 במצב קשה עם חבלת ראש, מורדם ומונשם.

פראמדיק מד"א ישי ראוכברגר סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב עם שמשה מנופצת. נהג הרכב גבר כבן 56 היה מחוסר הכרה ולצידו אבן גדולה מאוד. הוצאנו אותו מהרכב כשהוא סובל מחבלה קשה בראשו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, הרדמנו והנשמנו אותו ופנינו אותו תוך המשך טיפול רפואי לבית חולים שמיר אסף הרופא כשמצבו מוגדר קשה". 

בנוסף, גם בעיר עכו מתרחשות מהומות כאשר פורעים ערבים מציתים בתי עסק של יהודים. כוחות המשטרה פינו אורחי מלון הנמצא בעיר העתיקה בעכו בשל שריפה במבנה ובמסעדה הסמוכה אליו וחשש לחייהם של השוהים המלון.השוטרים פועלים להצלת חייהם של השוהים במלון לצד פעולות להשלטת סדר בעיר ולשמירה על שלומם וביטחונם של התושבים.

ממד"א נמסר על האירוע בעכו: בשעה 23:31 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב אשר על שריפה במבנה ברחוב לואי התשיעי בעכו. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים למרכז הרפואי לגליל בנהריה גבר בן 82 במצב קשה עם כוויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם שר הביטחון גנץ שהנחה את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות צה"ל לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות. כמו כן ראש הממשלה קיים דיון עם שר הביטחון, שר הבט"פ, המפכ״ל, ראש המל"ל, מנכ״ל משרד רה"מ, היועמ״ש ומזכ"צ רה"מ בעקבות האירועים בלוד.

בתום הדיון סיכם ראש הממשלה על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד והשר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר. בנוסף סוכם שפלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. ראש הממשלה הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי.

בהמשך הגיע ראש הממשלה לעיר וקיים התיעצויות עם בכירי המשטרה. נתניהו אמר בהצהרה במקום כי מדובר ב"אנרכיה של פורעים שאנחנו לא יכולים לקבל. אם יהיה צורך נטיל עוצר. הנחיתי להזרים לכאן ולערים מעורבות נוספות כוחות ולהעניק סמכויות למצב חירום – מדובר כאן בחיים ומוות. צריך להנהיג במסגרת הסמכויות עוצר ככל שיידרש. נטיל עוצר על העיר ככל שיידרש".

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ אמר הערב: "שוחחתי עם ראש עיריית לוד יאיר רביבו ועידכנתי אותו על ההחלטה לתגבר את לוד בכוחות מג"ב באופן מיידי. במצב שאליו הגענו חייבים לפעול בתקיפות מול הפושעים, לצנן את הרוחות ולשמור על הסדר הציבורי. יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות להרגעת המצב- וכך נפעל. נעניק למשטרה את כל האמצעים הנדרשים, לרבות הטלת עוצר בהתאם לצורך והערכת המצב בשטח בהתייעצות עם היועמ״ש."

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: ‏״אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי״.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הגיע לעיר ובתום הערכת מצב אמר כי מדובר ב"אירועים שלא ראינו גם באוקטובר 2000". לדבריו, "היו לא מעט אירועים שניסינו להגיע אליהם – ולא הצלחנו. העיר לוד חוותה אירועים לא פשוטים שסיכנו חיי אדם. על פי החלטת רה"מ, שר הבט"פ והרמטכ"ל הוחלט להכריז על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד". שבתאי הוסיף כי הוא מעביר את לשכתו לעיר.


ירי על שוטרים בלוד

מכיבוי האש נמסר על ריבוי אירועיי שריפות בערים רמלה לוד: בשעות האחרונות פועלים מעל 10 צוותי כיבוי וחילוץ בסיוע של צוותים מהמחוז בשריפות של מבנים, רכבים, ושטחים פתוחים. גבר כבן 56 נפצע קשה מסלע שפגע בראשו.

אירועים מרכזיים: לוד רחוב החלוץ בית כנסת עולה באש, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי. לוד רחוב ההדרים שריפת מספר כלי רכב לאורך הרחוב, בסמוך לבלוני גז ולמבני מגורים, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי וסריקות במבנים. ריבוי אירועי שריפות בשטחים פתוחים אשר מסכנים בתים בעיר לוד, לוחמי האש פועלים למניעת התפשטות השריפות. לוד רחוב העמלים שריפה במחסן צמיגים, לוחמי האש הצליחו לתחם את השריפה למוסכים סביב, האירוע בשליטה.


רחוב ברנר לוד, שריפת בית כנסת

לוד שכונת גני אביב, מספר משאיות עולות באש, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי. לוד רחוב בלפור, שריפה בדירה בבניין מגורים, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי. עשרות כלי רכב עלו באש ברחבי הערים בשעות האחרונות, לוחמי האש פעלו לכיבוי כלל השריפות. רמלה רחוב בר אילן מספר בתי כנסת עולים באש, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי. רמלה רחוב הרצל שריפת בית פרטי, לוחמי האש במקום פועלים לכיבוי.


בשיכון חב"ד לוד מפנים את ספרי התורה

ראש עיריית לוד קרא בדקות האחרונות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ בדרישה להסיר את החסמים ולהכריז באופן מיידי על הטלת סגר בעיר לוד. עו״ד יאיר רביבו, ראש העיר: ״חיי אדם בסכנה. אנשים עלולים למות הלילה אם הממשלה לא תטיל סגר על העיר בשעה הקרובה. כוחות משטרה וצבא נדרשים להגיע מיידית כדי לאכוף את הסגר. האיום הזה והנזק שעלול להיות לחיי אדם הוא קשה יותר מירי של מאות רקטות על ישראל. יש להטיל סגר על העיר בתוך שעה!״

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏מחדל לוד הלילה הוא מחדל יום הכיפורים. הרבה אנשים יצטרכו ללכת הביתה. עיוורון מול כתובת על הקיר באותיות קידוש לבנה. בבוקר קראתי להכניס כוחות צה"ל לעיר ולהטיל עוצר. הדרג הפוליטי והפיקוד הבכיר עדיין מתייחסים לאירועים כאל אירועי מחאה שקצת יצאו משליטה ולא מפנימים את עוצמתם ומסוכנותם".

ח״כ מנסור עבאס פרסם הודעה בעקבות האירועים ואמר: "אני קורא להרגעת הרוחות. עלינו למנוע הסלמה נוספת שעלולה לגבות חיי אדם בשני הצדדים, ולאפשר חזרה לשגרת חיים נורמלית, במיוחד בימי רמדאן, ולאור ימי חג אלפטר וחג השבועות הקרובים".

עוד הוסיף: "אני קורא לשמור על מרקם היחסים הסובלני והעדין בין אזרחי המדינה היהודים והערבים, ודוחה כל תופעת האלימות. אני קורא לכל המפגינים לממש את זכותם החוקית והלגטימית להפגין ולהביע את עמדתם באופן חוקי ואחראי, בלי לפגוע בחיי אדם אשר יהיו, או ברכוש הציבורי והפרטי".

סיעת חד״ש התייחסה גם היא לאירועים: "אנו מודאגים מהידרדרות המצב והגלישה לאלימות", נכתב בהודעת המפלגה. "אנו מתנגדים לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראים להשאירם מחוץ למעגל האלימות והאיבה. הזהרנו חזור והזהר שנתניהו יבעיר את האזור כדי לשמור על שלטונו, והנה כך קרה".

"אנו תומכים ומעודדים הפגנות, ומאמינים בזכות הבסיסית למחאה. אנו תומכים בהפגנות משותפות ליהודים ולערבים, נגד הכיבוש והמתקפה על עזה, אך פוסלים נחרצות את ניסיונות הלינץ', שריפת הרכוש ובתי התפילה, וכל פגיעה באזרחים, יהודים וערבים. אנו קוראים להרגעת הרוחות והאלימות באופן מיידי. אנו דוחים את הכנסת כוחות מג"ב, שנטיותיו האנטי ערביות ידועות, ללוד. דבר זה עלול רק להוביל להסלמה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני לא מבין מה הולך פה
אנחנו במדינת ישראל???????? או שבעצם זוהי מדינת ישראל…
במשטרה לא מבינים שזה יגמר רק כשהם יתנו הוראה של לירות על מנת להרוג

בושה למדינת ישראל,צריך לפרק את החיות האלו ולהחזיר את הביטחון לאזרחים ב"ה

העיקר שהיורה עדיין עצור

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture