Olivier Fitoussi/Flash90

השרים אישרו את הצעת סער: כהונת ראש הממשלה תוגבל ל-8 שנים

סער שמבקש למעשה להגביל את כהונתו של יריבו הפוליטי בנימין נתניהו טען כי זהו עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים. נתניהו: "דמוקרטיות פרלמנטריות אינן מגבילות כהונות של ראשי ממשלה"

ועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את הצעת החוק של סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראשי ממשלה לשמונה שנים. החוק לא יחול על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

במהלך הדיון הוכנס תיקון נוסף לחוק, שלפיו במקום שיחול רק על כהונה ברצף של שמונה שנים, הוא יחול גם על שמונה שנים במצטבר גם אם לא ברצף. אם במהלך התקופה ישנן שלוש שנות הפסקה בכהונה למשל, הזמן יתאפס. שר הביטחון בני גנץ דרש בדיון כי החוק יחול גם במצטבר.

השר סער כתב לאחר אישור החוק: ״שלטון ממושך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה. הוא מוליד שחיתות״ (מנחם בגין ז״ל). בדיוק כפי שהבטחתי בבחירות אישרנו כעת פה אחד בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק שלי להגבלת כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים".

סער שמבקש למעשה להגביל את כהונתו של יריבו הפוליטי בנימין נתניהו הוסיף: "הגבלת כהונה (במקום כהונה ללא הגבלה) היא עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיב לאישור החוק על ידי השרים ואמר כי הוא שולל חוק הגבלת כהונה כלשהו, בין אם זה חל עליו ובין אם לאו. "דמוקרטיות פרלמנטריות אינן מגבילות כהונות של ראשי ממשלה אלא משאירות לציבור את ההחלטה לבחור בבחירות חופשיות מי ימשיך להנהיג אותו בכל פעם".

נתניהו הוסיף: "כך למשל אזרחי גרמניה בחרו שוב ושוב בקנצלרים קוהל ומרקל לכהונות של 16 שנה וכך גם אזרחי קנדה שבחרו בפייר טרודו לכהונה של 15 שנה.
איש לא חשב שקנדה וגרמניה אינן דמוקרטיות למופת. הניסיון של מי שאינו עובר את אחוז החסימה להגביל את בחירת הציבור באשר למי שינהיג אותו הוא אנטי דמוקרטי בעליל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו