אָמְרוּ לְכוּ נְכַלֵּם וְנַשְׁבִּיתָה זִכְרָם: הערפל אשר שם אלוקים / הרב ישראל גולדווסר

העולם כולו מבין את הצורך בזכרון - מדינת ישראל קבעה את יום השואה, העיתוי וההקשר אין רוח חכמים נוחה מהם, אבל ברור שאנחנו הראשונים שרוצים לזכור להנציח ולא לשכוח / המרצה הנודע בטור מיוחד ערב עשרה בטבת

מכחישי השואה הראשונים בעולם היו הגרמנים בעצמם. לכל אורך מסע ההרג הם עבדו קשה להעלים ראיות ולטשטש עקבות. השתמשו בקודים של 'ישוב מחדש' 'טיהור מחיידקים' 'פינוי למזרח' וכל מין כינוי שאפשר להשקיט אתו את החשדות של הנידונים להריגה. באותה מידה הם דאגו לטשטש ראיות לדורות, מבחינתם אסור שאף אחד ידע לעולם מה הם עשו. כל מחנה מוות שנסגר דאגו הם לפנות אותו ולהותיר מאחוריהם גן פורח ומלבלב.

לטרבלינקה הובאו 840,000 יהודים עם 840,000 דרכונים – בתמימות הם התארגנו למגורים בארץ חדשה. דיברתי עם היהודי שעבודתו היתה לשרוף את הדרכונים האלו, שמואל וילנברג ז"ל, הוא היה חייב לשרוף ערמות של פספורטים כדי שלא יבוא מישהו בעוד מאה שנה וישאל מה עושים פה בלב היער ערמות של מסמכים רישמיים מכל מדינות אירופה.

יום אחד הוציאו אותו הנאצים לסיבוב איסוף זכוכיות מכל רחבי המחנה, כי אם תישאר חתיכת זכוכית אחת ביער, יבוא מישהו ב-2021 וישאל מי זרק אותה פה. הימלר ימח שמו שינן לחיילם הרוצחים: 'אתם עושים פעולה חשובה אבל סודית, ולכן אף אחד לא ידע מעולם כמה הועלתם לאנושות'. הנאצים מאוד לא רצו שמישהו ידע ידבר ויזכור ממה שהם עשו לנו.

צוואת הקדושים

ואילו, הנרצחים התחננו מיליוני פעמים – תזכרו אותנו, תספרו לעולם מה עשו לנו. בצפרניים ובדם חרטו הם על קירות התאים בקובנה ובקובל, באושויץ ובלבוב 'תשמרו את זכרונינו ותדעו מי הרוצחים שעוללו לנו כן'. הרה"ק מראצפערט הי"ד (בנו הצעיר של ה'דברי חיים' מצאנז) הורד לתא הגז בבירקנאו, הוא פגש את איש הזונדר קומנדו ר' יהושע רוזנבלום ז"ל, אחז בידו ופקד עליו: 'אתה תשרוד את המלחמה, תספר לכל העולם מה עוללו הנאצים לעם ישראל'.

ועם ישראל מקיים את צוואת הקדושים – וזוכר. אנחנו עם של זכרון, עם של עבר. חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, לא להתעלם ולא לטייח, רק לזכור ולהצדיק את הדין. הרבי מקלויזנבורג זיע"א דיבר על המאורעות בעשרות הזדמנויות, הרבי מסלונים זיע"א בעל ה'נתיבות שלום' כתב את קונטרס 'ההרוגה עליך' ללימוד מעמיק של אותה גזירת שמים. כך גם רבים מגדולי ישראל שהוציאו ספרים כתבו הקדמה ארוכה על שעבר עליהם. בקונוונשן של אגודת ישראל בארה"ב לפני שנים ספורות עלה הרבי מנובימינסק זצ"ל ועורר את הציבור על הצורך והמחויבות שיש לנו להעמיק את לימודי השואה לקראת דור חדש שתיכף לא ידע כלום.

העולם כולו מבין את הצורך בזכרון – האומות קבעו את יום השואה הבינלאומי, מדינת ישראל קבעה את יום השואה, העיתוי וההקשר אין רוח חכמים נוחה מהם. אבל ברור שאנחנו הראשונים שרוצים לזכור להנציח ולא לשכוח.

יום תחילת הגלות

עוד לפני שנקבע יום השואה קבעו רבנים בישראל את יום עשרה בטבת, יום תחילת הגלות, ליום זכרון והנצחה לקדושים ולכל המאורעות שהתרחשו לעם היהודי לאורך הגלות. היו בתי כנסת לפני חמישים שנה שביום עשרה בטבת כל המתפללים עמדו על רגליהם ואמרו קדיש לזכר קרוביהם שנעקדו. עם כל שנה שעוברת, מתמעטים אומרי הקדיש, וגדל הצורך בחקיקת הזכרון לדור אחרון.

לעיתים ניתן לשמוע נער מפונק של שנות האלפיים, שקוע בספה ומחזיק גלידה בידו האחת בחדר ממוזג ששואל – 'למה לדבר על שואה? היה ונגמר, תתקדמו…' על יהודי שנפטר עושים הספד ויושבים שבעה, על פיגוע חלילה עם מספר הרוגים עושים עצרות התעוררות בכל הארץ – כאן נהרגו שישה מליונים כעת ממש, אם מיום סיום המלחמה ועד היום היינו מספידים כל יום מאתיים יהודים, עוד היינו רחוקים מלסיים, רבים מתוכם לולי הרוצחים היו חיים כעת איתנו, מותר להתעלם?

עם ישראל מעולם לא התעלם. מדרש איכה עם התיאורים העצובים נכתב 300 שנה אחרי המאורעות, אגדות החורבן הנוראות במסכת גיטין נכתבו 400 שנה אחרי ההתרחשויות, ועם ישראל העביר מדור לדור את הסיפורים בעל פה, אב לבן רב לתלמיד ישבו בעיניים דומעות והעבירו את הסיפור והמסר 'מוסר השם בני אל תמאס'.

מאות פעמים מסרתי שיעורים בנושא לפני קהלים רבים, אני יכול לספר כעדות בלתי אמצעית מה המסר אתו יוצאים אנשים. המשפט הראשון הוא 'לא ידענו כלום', וזה מפחיד, הגרמנים רצו שישכחו והיהודים רצו שיזכרו. כעת צריכים לבדוק מה רוצה הקב"ה.

עידן השפע

אנחנו בתקופת שפע, המסר שעולה מכל הפרסומות והכתבות, האמרות והכותרות הוא: מגיע לנו, השגנו, הצלחנו. לאט ובטוח מתגנבת למח אשליה כביכול להיות יהודי אמור להיות קל. שקר. קשה להיות יהודי. קשה אבל כדאי. נהרגנו והמשכנו, נעקדנו ועמדנו, נלקחנו לאושוויץ ועל הדרגשים התפללנו קידשנו הבדלנו ונבדלנו מכל העמים.

אני מראה לבחורים צעירים תמונות של בני גילם לומדים תורה בבונקר, מאותו רגע כבר אי אפשר לומר 'קשה לי'. הורים שומעים את עדויות הניצולים על החינוך שקיבלו בבית שליווה אותם לרכבות ולמחנות, וקולטים כמה השפעה על נפש הילד היא חזקה. המסר העוצמתי שאין שני לו העולה מסיפורי קידוש השם, משאיר יהודים עם המון מחשבה חיזוק ומחויבות.

תקומה

בתקופה שלאחר המלחמה היינו עסוקים בבניין, והגענו בחסדי שמים לתקומה שלא תאומן, כעת הזמן להכיר לדרי הקומות העליונות את היסודות, על מה הבנין הזה עומד, איך הצליחו עם שרידי חרב להקים הכול בעשר אצבעות.

בתקופה הראשונה היו שחששו משאלות אמונה, אז היתה תקופה שהשאלות הציקו רגשית. היום השאלה כבר לא כואבת בלב, עכשיו אפשר לדבר להבנה, לראות את התגשמות תוכחות התורה ובד בבד את 'לא געלתים לכלותם'. לראות את עומק גילוי מידת הדין, ויחד איתה את ההשגחה הפרטית, ניסי ההצלה, ובעיקר נס 'התנערי מעפר קומי'.

אני שומע את מדריכי הקבוצות החילוניות מגיעים לאושויץ ומדברים על מסרים דלים של 'דמוקרטיה שמצילה משחיתות' על 'תנו לצה"ל לנצח' ושאר ירקות. אנחנו היחידים שיכולים ומחויבים להנחיל את הסיפור הענק הזה וללמוד ממנו:

א) 'בין ישראל לעמים'. אנחנו 'עם לבדד ישכון' כולם שונאים אותנו ורק הקב"ה מצילנו מידם. אנחנו לא עם ככל העמים, וככל שהתקרבנו אליהם רק סבלנו מהם.

ב) 'בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו'. לאיזה רוממות וקידוש השם הגיעו אלו שקיבלו חינוך יהודי ונספגו באמונה וערכים אמיתיים. ואיך התגלתה העגלה הריקה בכיעורה, המנהיגים ששתקו, הפעילים שלא נקפו אצבע, וכאלו שהפכו לחיות אדם ושיתפו פעולה עם מרצחים.

ג) 'בין פרוזדור לטרקלין'. אנחנו בעולם עובר, נקודה. כל מי שמצפה לחיות פה בקוצר ראות, טועה. העולם הזה לא שייך לנו, הוא רק פרוזדור והכנה. זה לא מדכא, זה מרומם. קל או קשה נח או מסובך – צריך לעמוד בפרויקט ולהתקדם הלאה.

והחי יתן אל לבו

רבים עוסקים בהנצחה. ב'יד ושם' וב'אוניברסיטה העברית' ישנם ראיונות מצולמים על עשרות אלפי ניצולים שמספרים 'מה עשו לנו'. ב'גנזך קידוש השם' ישנם אלפי עדויות של ניצולים שמורי מצוות שמספרים 'מה אנחנו עשינו' – איך התמודדנו באותה תקופה נוראה, פיזית נוצחנו, אבל רוחנית יצאנו וידינו על העליונה.

בתא הקולי של שומעי שיעורים אותם אני מעביר בקו 'יזכרם', ישנם אלפי תגובות – כולם חוזרים על אותם מילים, 'נפתחו לי העיניים להבין מה עשה סבא שלי', 'למדתי מחדש מה זה כח של יהודי', 'הבנתי לראשונה למה אסור להתעסק בשטויות'.

בחור שומע על תפילות במסירות נפש, בת ישראל שומעת על בנות בית יעקב ב'קרקוב' ועל התכנסויות 'בתיה' בגיטו ורשא, אבא שומע על צוואות שהחזיקו ילדים עשרות שנים, עשיר שומע על כסף שלא מביא לכלום ביום פקודה, עני שומע על התמודדויות גדולות יותר.

אפילו חילונים ששומעים כמה הקרבנו על היהדות שלנו מבינים פתאום שהיא לא משהו שיכול רק להיות סרח עודף לקישוט. צאו וראו כמה קבוצות חילוניות נוסעות עם מדריכי 'ערכים', 'נפש יהודי' ועוד לפולין וחוזרים עם הבנה חדשה על עוצמתו גדלותו ומחויבותו של עם ישראל.

לדעת ללמוד

'החי יתן אל לבו' – כשמלמדים את זה גרוע, כנושא היסטורי – אכן 'מוטב שלא העלית'. אבל כשניגשים בחרדת קודש ולומדים לאור הפסוקים דברי חז"ל ואמרות רבותינו – אין חומר בעולם שמעורר מלמד מרגש ומרים כמו הסיפור העצום הזה.


הרב גולדוסר מדריך קבוצה בתחנת הרכבת בלודז'

הקב"ה חלילה לומר 'לשוא הכיתי את בניכם מוסר לא לקחו'. תמורת זאת אנו רוצים לשמוע ממנו את 'שמע בני מוסר אביך' ובעקבותיו את 'מנעי קולך מבכי' בשוב השם ציון. וכשיבוא משיח גואל נשאל אותו: במה זכינו אחרי כמעט אלפיים שנה? הוא יקח אותנו אל גאיות ההריגה ויראה לנו את מקדשי השם, אל מחנות העקורים עם מסירות הנפש לחזרה למצוות, אל ניצולי השואה שבינינו שהקימו הכל מחדש בעשר אצבעות ויאמר לנו הנה מקדשי שמי שהביא את הגאולה.

הרב ישראל גולדווסר הינו מרצה בעל שם עולמי לחקר השואה שמבליט בהרצאותיו את יד ה' בטרגדיה הנוראה. ניתן לשמוע את סיפור השואה מפי הרב גולדווסר בקו 'יזכרם' – 0722706000.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

…. What I found was a brick two-story building which had belonged to my parents, and a whole courtyard area that stretched for three streets from my grandfather’s property. … My grandfather, Avraham Leibish Waxman, of blessed memory, was once a man of property. He once had an estate in Chmielev, near Ostrowiec, and a mill too. Since that time, he had a love of nature of his own fruit trees and fruit. Later, he bought the property in Ostrowiec, and the first thing he did was to have the garden planted. There, we used to enjoy our free time. Near the garden, my father built his house. We also had many Christian neighbours. We got along very well with them and used to play with their children.
One of our neighbours was called Leshkowitz. He was a livestock slaughterer who spoke a very good Yiddish which he learnt from his Jewish neighbours. When I went to see what happened to my inheritance, I happened to chance upon this Leshkowitz on Shener Street. He immediately recognized me and greeted me with these words:
"Take a look! Take a look! You're still alive!?"
My heart received a blow and tears started to stream from my eyes.
A neighbour and a so-called friend of so many years, whom my grandfather had helped a lot, and with whom we had lived as a good neighbour; someone who knew what a large family we were, which embraced around 200 people, upon seeing that one of them was alive, instead of welcoming him in a friendly manner, and inviting him into his home to honour him with a drink, regrets instead that I did, in fact, survive.
He could not stand to see me. Nothing prepared me for such brutality. I merely answered him:
"Yes, you see with your own eyes that I'm still alive and will probably outlive many of my enemies."
I wiped my eyes and went to see my former home. I met another neighbour living in my mother's house, also a livestock slaughterer. He received me in his kitchen, not allowing me into the salon, but through an opening in the door I saw our green sofa and the large, massive sideboard. I also saw our drapes and our other things on the balcony. On the other side of the premises, on the balcony, near the kitchen, was our glassed-in porch. Here stood containers, probably with cabbage, and sacks of potatoes. I was dying to go into the room that served as my writing room. That was where I had once written my poems and stories, sitting during winter evenings near the stove, but he did not open the door.
Not waiting until I would ask him something, he finished with me, saying that he had been given the premises by the magistrate, and that he must not deal with me at all in this regard, but that I have to direct my inquiries to the officials. He eyed me with a pair of murderous eyes, shoving me towards the door.
I went out, feeling as though someone had poured a pail of cold water on me. He immediately locked the door behind me, as though he was afraid that I might return. I went away from there embittered, disappointed, and a wreck.
My grandfather's houses were also taken away, and even the garden was destroyed. Even the acacia tree, which I loved so much, and from which I would remove branches each year for our succah, was chopped down. No sign of it remained. I felt physically and mentally crushed, insulted and spat upon.
It was only then that I understood our great tragedy and destruction, that it was not only the Germans, the Nazis, who destroyed and rooted us out, but also the other nations who helped them actively such as the Poles, Lithuanians, Ukrainians, Russians, Hungarians, Rumanians and others who helped them actively and participated in the murders; and also those who stood by and watched indifferently, closed their borders, and in no way helped the defenseless people in their desperate situation.
………..
I walk along this way in pain and with swollen eyes which absorb the whole Jewish tragedy, and the unceasing Jewish sorrow, until I come to the place where once stood the old Jewish synagogue and the study houses, but here I find a grassy hill and brush. The grand old synagogue, built in the 16th century, no longer exists. It was one of the most original and noteworthy architectural synagogues. It was a wooden structure, with a round cupola on top of the roof. …..
***
That very same day, I went away from my home city, Ostrowiec, broken-hearted and crushed physically and mentally. I slid along the walls like a thief, ashamed to look at the houses, the trees and the streets, which still remember me from those fortunate times when I used to stroll hopefully and happily, full of fantasies and dreams. I believed in the world in those days. I believed in humanity, and hoped for a better tomorrow when people and nations will live in mutual understanding, helping one another to build a more beautiful, better and more just world; …..
Unfortunately, all these hopes and dreams were torn asunder. I ran away from the city of my dreams disappointed and bitter, downtrodden and in pain, insulted and spat upon, because my eyes have seen so much of blood and tears, so much brutality and murder, so much despoilment and vileness. I left, never to return. I left for a new world, to a new continent, and to new unknown surprises in life.

This excerpt is based on text found on from the translation of the Yiddish "Koshmarn" by Miriam Dashkin Beckerman. More details on the life of Konrad Charmatz can be found in English .

להלן החוויה של קונרד מחזרתו לאוסטרוביץ לאחר המלחמה. קטע זה מתוך ספרו

…. מה שמצאתי היה בניין לבנים בן שתי קומות שהיה שייך להורי, ושטח חצר שלם שהשתרע לאורך שלושה רחובות מהרכוש של סבי. … סבי, אברהם לייביש וקסמן, זכר לברכה, היה פעם איש רכוש. פעם הייתה לו אחוזה בחמילב, ליד אוסטרוביץ', וגם טחנה. מאז, הייתה לו אהבה לטבע של עצי הפרי והפרי שלו. מאוחר יותר הוא קנה את הנכס באוסטרוביץ', והדבר הראשון שעשה היה לשתול את הגן. שם נהגנו ליהנות מהזמן הפנוי שלנו. ליד הגן אבי בנה את ביתו. היו לנו גם שכנים נוצרים רבים. הסתדרנו איתם מאוד והיינו משחקים עם הילדים שלהם.
לאחד השכנים שלנו קראו לשקוביץ. הוא היה שוחט בהמות שדיבר יידיש טובה מאוד שלמד משכניו היהודים. כשהלכתי לראות מה עלה בגורל הירושה שלי, במקרה נתקלתי בלשקוביץ הזה ברחוב שנר. הוא מיד זיהה אותי ובירך אותי במילים האלה:
"תסתכל! תראה! אתה עדיין חי!?"
הלב שלי קיבל מכה ודמעות החלו לזלוג מעיניי.
שכן וחבר כביכול כל כך הרבה שנים, שסבי עזר לו רבות, וחיינו אצלו כשכן טוב; מישהו שידע איזו משפחה גדולה אנחנו, שחיבקה כ-200 איש, כשראה שאחד מהם חי, במקום לקבל את פניו בצורה ידידותית ולהזמין אותו לביתו כדי לכבד אותו במשקה, מתחרט על כך. למעשה, שרדתי .
הוא לא סבל לראות אותי. שום דבר לא הכין אותי לאכזריות כזו. רק עניתי לו:
"כן, אתה רואה במו עיניך שאני עדיין חי וכנראה אשאר בחיים רבים מאויביי."
ניגבתי את עיני והלכתי לראות את ביתי הקודם. פגשתי שכנה נוספת שגרה בבית אמי, גם היא שוחטת בהמות. הוא קיבל אותי במטבח שלו, לא הרשה לי להיכנס לסלון, אבל דרך פתח בדלת ראיתי את הספה הירוקה שלנו ואת המזנון הגדול והמסיבי. ראיתי גם את הווילונות שלנו ואת הדברים האחרים שלנו במרפסת. בצד השני של המקום, במרפסת, ליד המטבח, הייתה המרפסת המזגוגית שלנו. כאן עמדו מיכלים, כנראה עם כרוב, ושקי תפוחי אדמה. הייתי מת להיכנס לחדר ששימש כחדר הכתיבה שלי. שם כתבתי פעם את השירים והסיפורים שלי, כשישבתי בערבי חורף ליד התנור, אבל הוא לא פתח את הדלת.
לא חיכה עד שאשאל אותו משהו, הוא סיים איתי ואמר שהוא קיבל את המתחם מאת השופט, ואסור לו להתעסק איתי כלל בעניין זה, אלא שעלי להפנות את פניותי ל- פקידים. הוא הביט בי בזוג עיניים רצחניות, דוחף אותי לכיוון הדלת.
יצאתי החוצה, מרגיש כאילו מישהו שפך עלי דלי מים קרים. הוא מיד נעל את הדלת מאחורי, כאילו פחד שאחזור. הלכתי משם ממורמר, מאוכזב והרוס.
גם הבתים של סבא שלי נלקחו, ואפילו הגן נהרס. אפילו עץ השיטה, שכל כך אהבתי, ושהייתי מסירה ממנו ענפים כל שנה לסוכה שלנו, נכרת. שום סימן לכך לא נשאר. הרגשתי כתוש פיזית ונפשית, נעלבת וירקתי עליי.
רק אז הבנתי את הטרגדיה וההרס הגדול שלנו, שלא רק הגרמנים, הנאצים, השמידו והכחידו אותנו, אלא גם שאר העמים שעזרו להם באופן פעיל כמו הפולנים, הליטאים, האוקראינים, הרוסים. , הונגרים, רומנים ואחרים שעזרו להם באופן פעיל והשתתפו ברציחות; וגם אלה שעמדו מנגד והסתכלו באדישות, סגרו את גבולותיהם, ולא עזרו בשום אופן לחסרי ההגנה במצבם הנואש.
………..
אני הולך בדרך זו בכאב ובעיניים נפוחות הסופגות את כל הטרגדיה היהודית, ואת הצער היהודי הבלתי פוסק, עד שאני מגיע למקום שבו עמד פעם בית הכנסת היהודי הישן ובתי המדרש, אבל כאן אני מוצא גבעה עשבונית. מִברֶשֶׁת. בית הכנסת הגדול והישן, שנבנה במאה ה-16, אינו קיים עוד. זה היה אחד מבתי הכנסת האדריכליים המקוריים והראויים לציון. זה היה מבנה עץ, עם כיפה עגולה על הגג. …..
***
באותו יום ממש הלכתי מעיר הולדתי, אוסטרוביץ', שבור לב ומרוסק פיזית ונפשית. גלשתי לאורך הקירות כמו גנב, מתביישת להסתכל על הבתים, העצים והרחובות, שעדיין זוכרים אותי מאותם תקופות המזל שבהן נהגתי לטייל בתקווה ובשמחה, מלאת פנטזיות וחלומות. האמנתי בעולם באותם ימים. האמנתי באנושות, וקיוויתי למחר טוב יותר שבו אנשים ואומות יחיו בהבנה הדדית, ויעזרו זה לזה לבנות עולם יפה יותר, טוב יותר וצודק יותר; …..
לרוע המזל, כל התקוות והחלומות הללו נקרעו לגזרים. ברחתי מעיר חלומותיי מאוכזבת ומרירה, מדוכאת וכואבת, נעלבת וירקתי עליה, כי עיני ראו כל כך הרבה דם ודמעות, כל כך הרבה אכזריות ורצח, כל כך הרבה בוז ושפל. עזבתי, לא לחזור. עזבתי לעולם חדש, ליבשת חדשה, ולהפתעות לא ידועות חדשות בחיים.
קטע זה מבוסס על טקסט שנמצא על תרגום היידיש "קושמארן" מאת מרים דשקין בקרמן. פרטים נוספים על חייו של קונרד צ'רמץ ניתן למצוא באנגלית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו