הרבנים יכריעו: האם הנחלים ישפיעו על העירובין

בשבוע הבא יתכנסו רבני ישראל ליום עיון מיוחד שיוקדש לנושא העירובין | ביום העיון, שיערך בע"ה ביום שני בירושלים, ידונו הרבנים בהשלכות ההלכתיות של מיזמי הנהרות והנחלים המלאכותיים שמבוצעים במרכזי הערים על כשרות העירובין | הכנס ביוזמת הרה"ג ר' חיים קלמנוביץ שליט"א - רב מחלקת העירובין באשדוד ומרכז ועדת העירובין הארצית

האם הנחלים הזורמים במרכזי הערים עשויים להשפיע על כשרות ה'עירוב' העירוני? בשאלה זו שמעסיקה רבנים רבים מאז החלו בערים רבות בישראל בהליך של שיקום נחלים הזורמים בגבולם או אפילו הקמת נחלים מלאכותיים במרכז הישוב, ידונו רבני ערים וישובים מכל רחבי הארץ ביום עיון מיוחד שיוקדש לנושא העירובין, והוא יתקיים אי"ה ביום שני הקרוב בירושלים.

קרא עוד:

[postim]

הכנס, שאותו יוזם הרה"ג רבי חיים קלמנוביץ שליט"א, רב מחלקת העירובין באשדוד ומְרַכֵז ועדת העירובין הארצית של הרבנות הראשית לישראל, מתקיים בשנים האחרונות באופן קבוע והוא משמש כבמה המרכזית לליבון נושאים ושאלות שמתעוררות בכל ערי ישראל ואשר קשורות לדיני העירובין. הרב קלמנוביץ, שנחשב ל'מרא דשמעתתא' בנושאי העירובין והוא אף חיבר מספר ספרים ידועים העוסקים בהלכות אלו, יוזם את ימי העיון לעילוי נשמת אמו הרבנית מרת חיה איטה קלמנוביץ ע"ה (שביום זה חל יום השנה לפטירתה) במטרה להעמיק את העיון בנושאים אלו ולהביא לכך שהנושאים שעד כה לא רבים הם העוסקים בהם יהפכו לנחלת הכלל.

בכנס שיתקיים השנה ידונו הרבנים בהשפעתם של הנחלים הממוקמים במרכזי הערים על העירובין. הרב קלמנוביץ מסביר כי "בחלק גדול מערי וישובי ישראל מצויים נהרות ונחלים רבים בתוך הישוב, כאשר לאחרונה אנו עדים למגמה של הרחבת אפיקי הנהרות והנחלים או אפילו ביצוע נחלים מלאכותיים לניקוז מי הגשמים. מדובר אכן ביוזמות מבורכות, אבל יתכן והן משפיעות על כשרות העירוב וזאת מדין 'אמת המים העוברת בחצר' וכן בשל 'קרפיפות', 'פרוץ למקום האסור לו' ועוד".

היכן מתעוררת הבעיה. ובכן, לדבריו של הרב קלמנוביץ הבעיה נרחבת מכפי שנראה. "מדובר בראש ובראשונה בנחלים איילון והירקון החוצים את כל ערי המרכז, אבל בערים רבות ונוספות עסוקים בימים אלו בבניית נחלים מלאכותיים או שיקום נחלים שזרמו בעבר, ועל רבני הערים לתת את הדעת על השפעת הנחל על כשרות העירוב".

עם זאת, נושא הנחלים יהיה רק אחד הנושאים בו יעסקו הרבנים ביום העיון שיתקיים בע"ה ביום שני הקרוב (לפנה"צ), ו' בטבת, באולם הרבנות הראשית לישראל ב'בית יהב' שבירושלים. בדיון צפויים להשתתף עשרות רבנים מכל ערי הארץ כאשר לצורך המחשת ההלכות המעשיות תוצג במקום מצגת ייחודית שנערכה מתוך ספרו של הרב קלמנוביץ 'דיני נהר או נחל הנמצאים בתוך תחום העירוב ומחוצה לו' שראה אור לאחרונה.
כן יערך דיון מיוחד בדיני עירובי חצירות וקנייני שכירת רשות מהרשויות שאותו ינחה הרה"ג ר' אברהם משה קצינלנבויגן שליט"א – רב מחלקת העירובין בירושלים ומבאי ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל. בהמשך ימסרו הנחיות הלכתיות בדיני העירוב בידי הרבנים הראשיים הרה"ג ר' דוד לאו שליט"א והראשל"צ הרה"ג ר' יצחק יוסף שליט"א. הרצאה מקצועית תימסר בידי ר' אלי זר, מנהל מחלקת העירובין במשרד לענייני דתות, שיבהיר את ההנחיות הקיימות כיום בנושאי תיקצוב שיפוץ ובניית קוי עירוב חדשים במקומות הנדרשים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו