החברותא שלך בדף היומי • סוכה דף ז’ • ליום ב’ פרשת כי תשא

לפניכם שיעור דף היומי בעברית \ אידיש מפי מגיד השיעור הרב יוסף נחום שטרום שליט”א שנודע בהסברתו הנהירה והנפלאה • סיכומי הדף היומי באדיבות מערכת ‘סיכומי הדף היומי’ • השיעור היום לעילוי נשמת הרה”ח רבי שמואל ז”ל בן יבלחט”א רבי אהרן שליט”א • שמעו ותחי נפשכם

דף ז' ע"א
דופן שלישי טפח להכשר סוכה – אם שתי הדפנות העשויות כהלכתן מחוברות זו לזו: לרב ושמואל משם לוי ולבי מדרשא – יעמידנו כנגד היוצא. לרב כהנא ורב אסי – יעמידנו כנגד ראש תור. לרבי סימון או לרבי יהושע בן לוי – עושה לו טפח שוחק ומעמידו בפחות מג' טפחים סמוך לדופן, שעל ידי לבוד נעשה כדופן של ד' טפחים, ונמצא רובו של דופן עשוי. לרבא (ג' דרכים) – א) עושה חצי טפח אצל דופן היוצא, ועוד חצי טפח במקצוע שכנגדו, וקנה על גביהם, ונעשה צורת הפתח וכאילו כל הדופן סתום. ב) אחד משניהם – טפח אצל דופן היוצא, או צורת הפתח בשני קנים משהו, וקנה על גביהם. ג) צריך שניהם, הן דופן טפח והן צורת הפתח.

סוכה ששתי דפנותיה זו כנגד זו: לרב יהודה – מעמיד הטפח באחד מהיוצאים, לרבי סימון או רבי יהושע בן לוי – עושה דופן של ד' טפחים, ומעמידו תוך ג' טפחים של אחת משתי הדפנות, ועל ידי לבוד נעשה דופן של ז' טפחים.

שבת שבתוך סוכות – דפנות של סוכה הכשירות מהלכה למשה מסיני לענין סוכה, לרבא [רבה] מותר לטלטל בתוך מחיצות אלו בשבת, דמיגו דהויא דופן לענין סוכה הויא דופן לענין שבת. ואביי רצה לדחות דבריו מברייתא, ויישבה רבא [רבה].

מקיפים בקנים, ובלבד שלא יהא בין קנה לחבירו ג' טפחים, אע"פ שרוחב כל קנה אינו אלא אצבע, ופרוץ מרובה על העומד, כיון שאין ביניהם ג' הוי לבוד, בין לענין שבת בין לענין סוכה.

דף ז' ע"ב
מיגו דהוי דופן לענין שבת סובר רבא [רבה] דהוי גם דופן לענין סוכות, ולכן אם סיכך על גבי מבוי שיש לו לחי, או על גבי פסי ביראות, הסוכה כשרה.

חמתה מרובה מצילתה מחמת שהדפנות פרוצות – לת"ק כשרה, לרבי יאשיה פסולה, שנאמר 'וסכות על הארון את הפרוכת' – אף שהפרוכת מחיצה היא קרי רחמנא סככה, ולכן דין הדפנות כדין הסכך.

'וסכות על הארון את הפרוכת' – לרבי יאשיה, שאף מחיצה נקראת סכך, לחכמים שיכוף את הפרוכת למעלה קצת כעין גג.

כמה תנאים סוברים שסוכה צריכה להיות ראויה להשתמש בה בקבע:
רבי יאשיה, ולכן פוסל חמתה מחמת הדפנות מרובה מצילתה.
רבי יהודה, ולכן מכשיר סוכה גבוהה מכ' אמה.
רבי שמעון, ולכן מצריך ג' דפנות כהלכתן.
רבן גמליאל, ולכן פוסל סוכה שבראש העגלה והספינה, שהם ארעי.
בית שמאי, ולכן פסלו סוכה שרק ראשו ורובו בתוכה ושולחנו בתוך הבית.
רבי אליעזר, ולכן פוסל סוכה העשויה כמין צריף, או שסמך הסכך מצד אחד לכותל ומצד שני לארץ, שאינה נאה לדירה.
אחרים, ולכן פסלו סוכה העשויה עגולה כשובך.

צפו בשיעור באידיש

צפו בשיעור בעברית

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו