כך מפלה לפיד בין יוצאי צבא | פרשנות

שוויון בנטל? גם בין 'יוצאי צבא' לפיד דואג לעשירים באמצעות הלוליינות המשפטית • החזר המע"מ מיטיב יותר עם אלו הרוכשים דירות גדולות: העשירים • אילו היה אכן מדובר ב"הטבה כספית סוציאלית" לאלו שתרמו למדינה, הרי שהאוצר היה צריך לדרג עפ"י משך השירות הצבאי ומהותו

בחוות דעתו הרשמית, לאחר שחזר בו מן העמדה הראשונה שהביע הסתייגות נגד התניית 'יוצא צבא', נדרש היועץ המשפטי של משרד האוצר לבעיה המשפטית באפליית אלו שאינם "יוצאי צבא". הוא אף מנמק היטב את ההבדל בין "מתן הטבה כספית או תגמול מיוחד" הניתנים למשתחררים כמו "מענק ופיקדון כספי בסכום שיכול להגיע לסך של כ-40,000 שקל", שהחוק מאפשר להעדיף יוצאי צבא, לבין "מתן העדפה בזכאות למשאבים ציבוריים מוגבלים", שהחוק אוסר להפלות בין האזרחים.

היועץ של משרד האוצר טוען כי כאן מדובר "בהטבה כספית סוציאלית". הוא גם טוען שנייר עמדה פנימי מגלה כי ההפסד בשל שירות צבאי יכול להגיע ל-250 א"ש לגבר ולכ-130 א"ש לאישה. ולכן לדעתו מדובר "בהקלה על רוכשי הדירות הראשונות תוך מתן הטבה כספית למי שנתן שנות שירות למדינה, בשים לב לעובדה שמדובר בהטבה סוציאלית ולא בקביעת תנאי סף או העדפה במשאבים מוגבלים".

קרא עוד:

[postim]

משפטנים עמם שוחחנו אתמול טענו, כי המבחן הפשוט בין "תנאי סף" לבין "תמורה כספית" הוא, האם מדובר בתנאי בודד המחריג קבוצות מסוימות, או שמדובר בהטבה הניתנת בתמורה או ביחס להשקעה. בניגוד למענק פיקדון של הצבא (עליו הסתמך היועץ המשפטי של האוצר), המדרג את ההטבה בהתאם לתרומה של המשתחרר: לפי 24 חודשי שירות, או 36 חודשי שירות. המענק הצה"לי גם מדורג לפי: לוחם, תומך לחימה, ואחרים – הרי שהמענק של לפיד הינו ההיפך הגמור.

ההטבה המוענקת בדמות החזר מע"מ על דירה ראשונה – מטיבה יותר עם אלו שרוכשים דירות גדולות (העשירים) ומטיבה פחות עם אלו שרוכשים דירות קטנות (העניים). היועץ של האוצר מודע היטב לבעייתיות הזאת, ולכן הוא מנסה לטעון בחוות דעתו כי ההטבה מוגבלת לדירות של עד 1.6 מיליון, אך הוא מתעלם מהעובדה שההטבה מטיבה יותר עם החזקים. יוצא איפוא, שמדובר בהטבה שאיננה בגדר "הטבה כספית סוציאלית" ובה החוק אוסר להפלות בין האזרחים.

לטענת המשפטנים, אילו היה אכן מדובר ב"הטבה כספית סוציאלית" לאלו שתרמו למדינה, הרי שהאוצר היה צריך לדרג את ההטבה במשך חודשי השירות הצבאי ומהות השירות, ולא ליצור מצב אבסורדי שההטבה תשפיע יותר דווקא על אלו שירכשו דירות יקרות. מהות ההטבה, ובאופן שבו מוענקת, מגלה כי אין מדובר ב'מענק פיקדון', אלא בשימוש ב'משאב של המדינה' ו'בקביעת תנאי סף'.

יתירה מכך, המענק של מע"מ 0% לא יגיע כלל לכל אלו שאינם מסוגלים להעמיד את ההון העצמי הראשוני הנדרש לצרוך רכישת דירה. גם לא לאלו שירכשו דירות יד שניה או שלא יעמדו בתנאים האחרים שהגביל משרד האוצר (תנאים שלא קשורים לשירות הצבאי). כך שברור שלא מדובר ב'מענק פיקדון' ליוצאי צבא.

בהטבה הנוכחית של שר האוצר, נוצר מצב אבסורדי שייתכן שאחד ששירת 18 חודשים בלבד עשוי לקבל הטבה של כ-240 אלף שקל (במקרה והוא עשיר וברשותו הון עצמי גבוה), ואילו בני זוג ששירתו 72 חודש יקבלו רק כ-100 אלף שקל, ואולי אפילו לא יקבלו כלל את המענק (במקרה והם עניים ואין ברשותם הון עצמי כלל) – הלזאת ייקרא "הטבה כספית סוציאלית"?!

ולסיום, טענו המשפטנים, כי למרות כל האמור, לא מן הנמנע שבאווירה הציבורית כיום נגד המגזר החרדי, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה, ואף בג"צ, עלולים לקבל כל טיעון משפטי, מופרך ככל שיהיה, ובלבד שיפגע במגזר החרדי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו