מיוחד: הראיון שלא פורסם • לזכרו של הרב ד"ר יורם אשר בנטל ז"ל

הראיון עם הרב ד"ר יורם-אשר בנטל ז"ל מנהל מחלקת הפגיה בביה"ח לניאדו שלא פורסם... • על תחושת השליחות בעבודתו, על בניסים הגלויים אותם ראה במו עיניו בברכתו של האדמו"ר מצאנז שליט"א, ועל האמונה התמימה המחזקת גם ברגעים הקשים

זה נקטע באבו.

ביום מן הימים, באו חברי מערכת הביטאון "צאנז", לסייר במחלקת הפגיה, מחלקה ששמה הטוב נשמע למרחוק, והרבה מכך בזכות מנהל המחלקה במסור והבלתי-נלאה, הרב ד"ר יורם-אשר בנטל ז"ל.

ד"ר בנטל, המתין להם בחיוכו הקורן והאופייני ובחביבותו הסוחפת, אך לצערם לא היה לו די זמן עבורם.

"נוכחותו במחלקה היא קריטית וחשובה, הרבה יותר מנוכחותנו" התנחמו חברי המערכת. "פה-ושם נסינו לדלות ממנו מספר תובנות ואמרות-שפר הסובבות אותו בעבודתו, אך משראינו שהדבר איננו מתאפשר בשל העבודה הסיזיפית, גמרנו אומר, לבוא שוב ושוב, עד שתושלם היריעה, ועד כי ייארגו השורות.

אך למגינת-לב שמענו כי ד"ר בנטל, הרופא שעמד בכוח איתנים מול מלאך המוות, ובחסדי ה' כי גברו גם יכל לו – חלה במחלה הקשה, שרק לשמה תיצלנה אוזניים משמוע.

שוב לא נסינו לבוא ולהטרידו בזוטות. ידענו כי בתקופה קשה זו, כל רגע שהוא נמצא במחלקה, יקר מפז ומפנינים, ובודאי ירצה מרואייננו, הבלתי מרואיין, להקדישו רק לטובת טיפול בעוד פג, או לטובת שיחה נוספת עם הורים תוהים.

אך המתנו ליום שהוא ייחלץ מחוליו ויתרפא ממחלתו, שהרי גמרנו אומר לארוג שורות ולהשלים יריעה. אך נגזרה גזירה, ויריעת חייו נגדעה. מותירה אחריה הרבה אבלים, הרבה אנשים כואבים. ובכל זאת מעט הצלחנו בביקורנו להציל מפיו, ויהיו הדברים לעילוי נשמתו הטהורה.

תוך כדי המתנה (שמעולם לא נגמרה, כאמור) לשיחה עם הרופא, צד את עיננו מכתב מרגש: "המון תודות לכם צוות יקר ואוהב, 'תודה על הכל' תודה על הנשמה והמסירות מכל הלב. לא נשכח אתכם לעד, הייתם אתנו ברגעי התקדמות ושמחה כמו ברגעי משברים ונסיגה. תודה על הרגישות והעידוד שהענקתם, נסכתם בנו את הכח להתמודד ולא להישבר, לא נתתם לנו אפילו יום אחד להתייאש, הראיתם לנו רק את העתיד הורוד ואת התקוה ונתתם לנו את הכח להתמודד עם כל הקושי. יתן ד' ברכה והצלחה בכל מעשי ידיכם – בהערכה רבה ושוב תודה משפחת ל."

איננו מכירים את המשפחה, ולכן בשעה שד"ר בנטל נכנס לחדרו וראה אותנו מעיינים במכתב הזה, הוא סיפר לנו: "מדובר בתינוק פג שנולד במשקל של 840 גרם באגף לאם וליילוד שבמרכז רפואי צאנז. אוי כמה שנלחמנו על חייו, היה זה קרב שלא פסק לרגע, אך בחסדי ה' לא הרמנו ידיים, כ"ק מרן אדמו"ר מצאנז שליט"א עודד אותי ודף אותי לנסות עוד ועוד וכיום הוא תינוק בריא וחייכן בליעה"ר" – כך, הד"ר בנטל, בסיפוק.

לדברי ד"ר בנטל שהה הפג של משפחת ל. ביחידת "טיפול נמרץ פגים" כחודשיים וקיבל טיפול רפואי מסור וליווי עד שהתפתח ועלה במשקל. "כשהגיע למשקל שני קילו החליטו בבית החולים לשחררו לביתו. השחרור היה ביום ההולדת של אמו שאז השתחרר הילד בריא ושלם" – אומר לנו ד"ר בנטל, שמחווה לנו על שורות נוספות במכתב הנרגש הזה: 'זו הייתה המתנה היפה ביותר שיכולתי לקבל. אני מאושרת שהגענו לרגע הזה, להביא את בני הביתה. היום הזה היה מיוחד כפליים עבורינו, אני חוגגתי באותו יום את יום הולדתי ה-20 וזו המתנה היפה ביותר שיכולתי לקבל, ילד חזק, בריא ומקסים. אני בטוחה שזה רק בזכותו ובכוחו של אותו צדיק כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז שליט"א הממלא את שליחות אביו הגדול והקדוש כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז זי"ע, הרגשנו במקום הקדוש הזה שיש מי ששומר עלינו מלמעלה, שיש שמירה מיוחדת שחופפת על המקום ושנאנחנו נמצאים בידיים טובות'.

בנטל (1)

האם למחלקה הזו יצא שם גם בבתי חולים אחרים?

"ב"ה למחלקת הפגייה והיחידה לטיפול נמרץ פגים, במרכז הרפואי כאן, יצא שם בכל הארץ. היא מטפלת גם בפגים ובילודים שנולדו במרכז רפואי צאנז וגם בפגים וילודים המועברים מבתי החולים האחרים בארץ, לטיפולים מיוחדים הניתנים ביחידה, שאין בנמצא במקומות אחרים".

כמה פגים עוברים דרככם?

"במחלקת הפגיה וביחידה לטיפול נמרץ פגים, מטופלים מאות פגים ותינוקות בשנה, כשמתוכם עשרות פגים מתחת ל-1,500 גרם ומצוידת בציוד חדיש ומתקדם ביותר, הכוללים מערכות ניטור אינקובטוריים, מכשירי הנשמה, מכונה מיוחדת לבדיקות מעבדה, משאבות אינפוזיה מדוייקות במיוחד למתן נוזלים לפגים, וכן מכשירי נשימה לחץ דם וחמצן, הכל מהמשוכללים ביותר בעולם לטיפול נמרץ בפגים".

"על צוות רופאי הפגיה נמנים מומחים בעלי מוניטין בתחום ובמחלקת הפגים וגם מבוצעים בו ניתוחים לפגים בתוך היחידה לטיפול נמרץ, כמו שמקובל בחלק מבתי החולים הגדולים בארץ ובעולם, וזאת כדי לאפשר לפג להשאר בסביבה המתאימה לו ביותר מבחינה טיפולית". הד"ר בנטל מחווה לנו על מכשירי-הנשמה ענקיות מהמתקדמים בעולם, המהווים סביבה טבעית לפג ומספקים לו את כל הנדרש הן בנשימה והן במזון, ואומר לנו שגם כל בדיקות המעבדה השגרתיות מתבצעות כאן במטרה שלא לטלטל את הפג למחלקות אחרות.

הרי גם אני שלא בקי במכשור הזה, מזהה שמדובר בציוד יוקרתי וחדיש שבוודאי מסתכם בהון רב, האם אתם צריכים להיות עדיפים מבתי חולים אחרים?

"אנחנו לא יכולים להשוות את עצמנו למקומות אחרים. לנו יש מייסדים שראו אחרת את הדברים. בהתאם לחזונו ומשאלתו של כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע שמיושמת ונדרשת ע"י ידי יבדלחט"א כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א העומד ומבקש: 'להשקיע את המיטב ולרכוש את הציוד הרפואי המקצועי ביותר והיקר ביותר, שיקל על החולים ויתרום להצלחת חיים', גם במחלקת הפגים וביחידת טיפול נמרץ פגים יש הרבה מאד מיכשור יקר משוכלל ומתוחכם, הדורש לא רק התמצאות והבנה בהפעלתו, אלא גם ריכוז רב והקדשת זמן מרובה בהפעלה ומעקב.

תוך כדי דיבור אנו רואים את הד"ר רכון מעל מכשיר מסויים ובמלוא המסירות ותשומת הלב מטפל בעדינות יתר ב"רך נולד" השוקל 1100 גרם בלבד!

– מהו המכשיר הזה? אנו שואלים את ד"ר בנטל אשר בסבר פנים יפות מסביר לנו את יתרונותיו של מערכת האינקובטור המשוכללת שנקראת בשפה המקצועית "ג'ירף".

"היא מתפקדת פונקציונאלית כאינקובטור סגור וכאינקובטור פתוח כאחד והיא מייתרת את הצורך לטלטל את הפג מהאינקובטור הפתוח לסגור, לפי הצורך של היילוד". הוא מוסיף ומסביר: "כידוע, הפג מתקשה לשמור על חום גופו ביעילות ויש לעזור לו בכך. האינקובטור המשוכלל הזה נועד בדיוק למטרה זו, תוך יכולת לראות את הפג ולעקוב אחריו והמערכת מזהה אוטומטית מתי עליה להיות במצב פתוח ומתי במצב סגור. היכולות הרב שימושית הזו – מבלי הצורך לשאת ולנייד את הפג מאינקובטור לאינקובטור – היא משמעותית ביותר במתן הטיפול, המירבי באיכותו, לפג. חסכון בזמן, חסכון בטלטלות והקלה משמעותית בתנאי העבודה לצוות הקליני".

הורים רבים דאוגים מאוד כאשר נולד להם פג – מה אתם עושים בשביל להרגיע אותם?

"נכון, לרוב מצויים הורים כאלו במצב של אבדן עשתונות, מתוסכלים ומפוחדים וחוששים מהבאות ומוצפים בהמון שאלות ותהיות, האם הפג הקטן במשקל 900 גרם ישרוד ויחיה? האם יגדל לילד בריא? ובדיוק למצבים אלו אנחנו כאן בשבילם, מאירים את עיניהם ומסבירים להם את כל מה שיעבור, אבל זה עדיין לא מרגיע אותם, ובצדק.

ואז אנחנו מוציאים להם את 'אלבום התמונות' של עשרות הפגים שנולדו במשקל זהה ועברו כאן במרכז רפואי צאנז את הטיפול המסור ביותר, וכעבור כמה שנים כשהפג גדל והיה לאיש, ההורים הנרגשים המכירים טובה שולחים את תמונותיהם של הפגים שגדלו והיו לילד ככל הילדים, ואז לאט לאט ובסיוע העובדות הסוציאליות המשקיעות כאן את הנשמה ומעניקים תמיכה רגשית ונפשית לאורך כל הדרך , צעד אחר צעד, הם נרגעים ומביעים אימון לטיפול המקצועי, עד שבעזרת השם הפג גודל והתינוק משתחרר ויוצא הביתה ברפואה שלימה".

בנטל (3)

– מה מחזק אותך בעבודתך רבת האחריות והעדינה?

"בדיוק מה שמחזק את ההורים. הידיעה הברורה שאני רק ה'ידא אריכתא' של הקב"ה, ואני עושה את מירב ההשתדלות, כשאני אמון על דברי חז"ל 'לא עליך המלאכה לגמור אך אי אתה בן חורין ליבטל הימנה', וגם כשאני נזכר באושר של ההורים ביום שחרור התינוק מבית החולים, זה משהו שעומד לנגד עיני כל הזמן, גם בדקות קשות כאשר נראה ח"ו שהילד עומד לעזוב את ארץ החיים.

יש לי כאן בסמוך את הצדיק המגן עלינו ה"ה כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, שכל לבו ונפשו מסורים לפיתוח המרכז הרפואי, אני מזכיר לפניו ומבקש ממנו לברך ובעת הצורך גם לשמוע ממנו הכרעתו על המשך הטיפול והנסיונות ומזה אני מתחזק באמונה ובתקוות שההורים תולים, תוך כדי זיכרון בהורים שכבר עברו את התהליך הזה ויצאו מרוצים – וב"ה זה מה שמחזק אותי".

אין ספק כי חווית רגעים מרגשים רבים; על איזה מהם תוכל לספר לנו?

"אחד הרגעים המרגשים ביותר הוא ללא ספק מה שקרה לפני שנים אחדות אצלנו במחלקה. נולד פג ששקל לא יותר מ-795 גרם, ומיד לאחר הבדיקה הראשונית הבחנו שאין לו הרבה סיכויים לשרוד. בכל זאת היה מדובר כאן במקרה רגיש ביותר, מכיוון שהילד נולד לאחר שנות ציפייה ארוכות, ורחמי נכמרו עליהם. גמרתי אומר שעלי לעשות כאן משהו מעבר למקצועיות וליכולות הרפואיות, ועל כן החלטתי לבקש ברכה מיוחדת מכ"ק מרן אדמו"ר שליט"א.

"יצאתי לעבר ביתו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, הגבאי ידידי היקר ר' אברהם דייטש כתב את הקוויטל עם שם האם של הרך הנולד, והכניסו אל כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א. בערב אני זוכה לשיחת טלפון מכ"ק מרן אדמו"ר שליט"א שמתעניין על המקרה. לא היתה לי בשורה. אמרתי לכ"ק מרן אדמו"ר שליט"א שעל פי דרך הטבע אין כאן הרבה סיכויים. אלו הרגעים בהם אתה נכנס למשבר כפוי, כשאתה רואה שאין, אבל אין כלום, מה לעשות.

"כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, לא נתן לי להמשיך לדבר כך, הוא אמר: ד"ר בנטל, לא עליך המלאכה לגמור, אתה תמשיך בעבודת הקודש ומלאך רפאל יעמוד לימינך. כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א הוסיף לספר לי שפעם נכנס אחד החסידים אל אביו כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע כשנולד לו פג במצב מסוכן, וכ"ק מרן אדמו"ר זי"ע ברכו: זה הקטן גדול יהיה.

"מה אומר לך? היה כאן קרב על חייו של הפעוט, קרב מייגע על נשמה שתולה על בלימה, שנתנה כל כך הרבה תקוות להוריה, אך בכל התקופה הזו התחזקתי מהברכה החמה שנבעה מאהבת ישראל היוקדת של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, שבמהלך כל התקופה לא הרפה והמשיך להתעניין אישית במצבו של הפעוט וסיים לי תמיד במילים: בעזהשי"ת עוד נראה נסים, הקב"ה הכל יכול..

"חצי שנה לאחר הלידה, שוחרר הפעוט לביתו, חי בריא ושלם! ברגע השחרור לא יכולתי להתאפק, ואז ארע אחד הרגעים הכי מרגשים שלי, כשפשוט בכיתי בכי של הודיה. מיד הלכתי לביתו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א שעמד באמצע תפילת מנחה, ולאחר התפילה סיפרתי לו על הבשורה, לה המתין כל אותה תקופה.

כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א שמע והתרגש, ועד היום אני לא שוכח את מאור הפנים של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א בשעה שסיפרתי לו זאת, אך בענוותנותו האצילית הוסיף לאמר לי: אבי זי"ע היה אומר תמיד שהמלאך רפאל מסתובב בבית החולים…".

הר"ר ד"ר יורם-אשר בנטל ז"ל

בכאב עצור וביגון עמוק, ליוו קהל רב בעיירה רכסים, את היקר באדם, בעל מידות תרומיות, הרב ד"ר יורם בנטל ז"ל, מנהל מחלקת פגיה במרכז הרפואי צאנז ע"ש לניאדו, שנפטר לאחר מחלה קשה אותה קבל בדומיה ובאהבה, כשהוא אך בן ס' שנים בפטירתו.

ד"ר בנטל שנולד בי"ח במרחשוון תשי"ד לאביו ר' אפרים בנטל ולאמו מרת לאה היה רופא המדקדק על קלה כבחמורה, ירא שמים מרבים, טוב לשמים ונוח לבריות, שלצד אישיותו הרכה והמופלאה, היה איש מקצוע מובהק, רופא מומחה שמאות פגים ותינוקות עברו תחת ידיו האמונות במהלך השנים.

במסירות רבה וברגישות בלתי מצויה ניהל את מחלקת הפגיה במרכז הרפואי צאנז, כאשר כל עובדיו, מבקריו ומשפחות מאושפזיו ידעו שלמחלקה זו, יש אבא במלוא מובן המילה, ד"ר בנטל, שלא לחינם רכש אהדה וחיבה בקרב אלפי הורים שחבים את חיי צאצאיהם לרופא האהוב והמסור, שבחסדי שמים היה שליח ההשגחה העליונה, להחיש רפואה ומזור לנשמות רכות שנולדו בתוך גוף כה זעיר ומפרפר, ואך כחוט השערה מפרידה ביניהם לבין שערי אופל, ח"ו.

עדינותו ואצילות נפשו, הרעיפו טללי תחיה, צרי, מרפא ונוחם להורים דואגים וחרדים לגורל ילדיהם. במילותיו המדודות ובשפתו הנעימה, היה מרגיע את ההורים, לצד טיפול מקצועי, מסור ובלתי מתפשר בכל תינוק ותינוקת שההשגחה העליונה הועידה אותם למחלקה שנוהלה תחת ידו, והוא זה שבחסדי ה' הותירם בארץ החיים.

שמעו יצא למרחקים, והידיעה כי במרכז הרפואי צאנז, מנהל את המחלקת הפגייה, , ירא וחרד לדבר ה', עשתה כנפיים, ורבים מכל רחבי הארץ בחרו דווקא בו, ביהודי המאמין, שיטפל בילדיהם. גם הוא עצמו, למרות היותו מפורסם בכל הקהילייה הרפואית כאיש מקצוע מהשורה הראשונה, ואף על פי שלפתחו הגיעו הצעות יוקרתיות למשרות מכובדות ביותר, ויתר על כל אלה, ובחר לעבוד דווקא במרכז רפואי צאנז, שיש בו שילוב מתאים של הלכה ומקצוע. ובעיקר התקרבותו והתקשרותו אל כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א בשנים האחרונות מאז החל לעבוד במרכז הרפואי.

דלתו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א היתה פתוחה עבורו 24 שעות ביממה. בכל עת שבא אל הקודש, היה מתקבל בחיבה ע"י כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, אליו היה כאמור קשור בכל נימי לבו ונפשו. היה כסדר שואל בעצת קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א בשאלות סבוכות הרות גורל שהתגלו במחלקה, וכ"ק מרן אדמו"ר שליט"א היה דן בהן לעומק עד שנתן את עצת קדשו בבהירות וברהיטות. כל סוגיה רגישה שהועלתה במחלקה היתה מועברת ע"י ד"ר בנטל אל כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א שפתר את הבעיה עד תומה.

בנטל (2)

כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א נהג לשלוח אליו רבים, וכן נהגו גדולי תורה נוספים, לצד רופאים ופרופסורים מכל רחבי הארץ שהכתובת היחידה עבורם בנושאי לידת פגים והחזקתם, היתה ד"ר בנטל ז"ל.

ד"ר בנטל נודע בחכמתו ובמקצוענות שליוו את עבודתו והפעימה רופאים בכירים רבים שהשתאו לראות יהודי חרדי עם כל הלבוש מנהל מחלקה כה רגישה וחשובה, בהצלחה גדולה.

בשנה האחרונה, חלה את חוליו האחרון, מחלה קשה שנמצאה מקננת בגופו, אך למרות זאת עשה ככל שלאל ידיו להמשיך במלאכת הקודש שבו עסק. רק לפני מחצית השנה ישב 'שבעה' על אביו ז"ל, וביום שישי ט' באייר, באה גם מסכת חייו שלו לתומה, מותירה אחריה עבר עשיר ודוגמה אמיצה של יהודי ירא וחרד, העוסק במלאכת הרפואה כשליח ההשגחה העליונה, ספוג באמונת צדיקים ובידיעה כי המלאך רפאל עומד לימינו לסמכו ולהחזיקו.

מנכ"ל המרכז הרפואי, הרב חיים המרמן אומר לבטאון צאנז עם פטירתו: "הסתלקותו של ד"ר בנטל ז"ל היא לא רק כאב להורים הרבים שהיו נהנים ממנו בעצה, מזור ותושיה. כל הרופאים וצוות מחלקת יולדות שזו המחלקה הכי שמחה בבית החולים, עצובים עם הסתלקותו של הד"ר הנערץ. "יעידו על כך כל מאות הורי הפגים, על התקוה והלב החם שהיה נותן להם בשעות הקשות והראשונות. עדות חיה על כך ניתן לראות במסדרון הארוך שבמחלקת יולדות בדמותם של עשרות מכתבי ההוקרה והתודה לד"ר בנטל".

בפניא דמעלי שבתא, יצאה הלוויתו מרובת המשתתפים מישיבת "כנסת חזקיהו" ברכסים, ונטמן בבית העלמין המקומי שעה קלה לפני שבת. בראש מסע ההלוויה עמדה משלחת נכבדה מקהילתנו הק', שנשלחה ע"י כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, ובראשם מורנו הרב הצעיר הגריש"ב שליט"א שאף הספיד את הנפטר במעמד ההלוויה. "הד"ר בנטל היה איש שקידש שם שמים בכל תנועותיו ובכל הליכותיו, במהלך כל ימי חייו" – אמר הרב הצעיר שליט"א בהספדו – "אנחנו בקרית צאנז ראינו בו דוגמה מוחשית לשאיפתיו של כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע ולהבלחט"א כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א , שרופאי המרכז הרפואי ירפאו גם את הנפש לצד ריפוי הגוף. זה היה ד"ר בנטל, כאשר עסק בריפוי המחלה, עסק גם בריפוי החולה, וקישר ברפואתו את הגוף והנפש יחדיו, כי גם הגוף וגם הנפש הם קדושים יצורי כפיו של השי"ת, זו היא דרישתו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א, וכך מילא את תפקידו המנוח ז"ל.

"ד"ר בנטל, השתמש גם בנפש האישית שלו לצורך רפואת הזולת, בגוף ובנפש שלו, ריפא את הגוף והנפש של השני. הצניעות והעדינות שלו היו לשם דבר. זה מה שאמר הפסוק: 'ושבתה הארץ שבת לה", שתפקידו של היהודי הוא שגם מה שבחינת 'ארץ' צריך להעלות אותו לשם שמים, בדיוק כפי שפעל ועשה כל ימיו הרופא ז"ל, שהיה מסור לעבודתו בצורה נדירה, ותמיד כאשר נקרא לבוא, היה עוזב את כל עיסוקיו ונוסע אף למרחקים לצורך ריפוי של נפש אחת מישראל. גם כעת כשנקרא לבוא לגן עדן העליון, פעל בדיוק כפי שנהג כל ימיו ואותנו עזב לאנחות" – סיים בקול נוגה.

הד"ר הרב יורם-אשר בנטל ז"ל הותיר אחריו דור ישרים מבורך, משפחה ענפה הממשיכה את דרכו.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

צילום: משה גולדשטיין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו