משרד הבינוי והשיכון יביא לתזרים של 4 מיליארד שקל לקופת המדינה

הנה הכסף • לדברי שר הבינוי והשיכון אורי אריאל בוועידת "כלכליסט" מחזור המשכנתאות המוכוונות של המדינה של הלווים ללא עמלה יחזיר 4 מיליארד שקל לקופת האוצר •

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל התייחס אמש בתל אביב בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט למגוון נושאים כלכליים שעל הפרק והציג פתרון למקור כספי משמעותי למדינה.

"מחירי הדירות ירדו בשנת 2015. תכנית מע"מ בשיעור אפס תעבור בסוף אוקטובר השנה ותכנית זו יחד עם תכנית מחיר מטרה תוריד את מחיר הדירות". אמר השר. "התשתית להורדת מחירי הדיור הם השיווקים. ככל שיהיו יותר שיווקים, כולל במרכז הארץ נביא לירידת מחירי הדיור ומחירי השכירות".

"לשלב הביניים יצרנו את הפתרונות של מע"מ אפס למשך 7 שנים, ומחיר מטרה שניתן להפסיק מתי שרוצים והם יביאו לירידת המחיר בטווח הקצר. צריך להיות ברור – שתי התכניות הן תכניות גישור. הן לא באות במקום החובה שלנו להגדיל את ההיצע אלא להתמודד באופן זמני עם הפער שנוצר בין ההיצע לביקוש. במחיר מטרה אנחנו נשווק בשנים 2014-2019 כ-66,000 יחידות דיור – כ-6,000 כבר עד סוף שנת 2014 ועוד 12,000 אלף יחידות דיור בכל אחת מחמש השנים הבאות. בכל מקום בו ערך הקרקע ליחידת דיור עולה על 80 אלף שקל לדירה, וממילא להשפיע יותר על הורדת מחירי הדירות.

לצד התוכניות הללו אנחנו פועלים בצורה המיטבית ביותר להגדלת ההיצע. אנחנו עולים במדדים וגם השנה כמו שנה שעברה אנחנו עומדים ביעדי השיווק ואף מעבר עד חודש אוגוסט 2014 שווקו כ-20,000 יח"ד לעומת 19,000 בתקופה המקבילה אשתקד ואנו מגבירים את הקצב. לצד זה אנו פועלים להסרת חסמים שיאפשרו הגברת השיווקים והיתרי הבניה כדוגמת "נתיב לדירה".

איפה הכסף

לשאלת איפה הכסף. בעצת שר האוצר יאיר לפיד נסעתי וחיפשתי בין איתמר ויצהר ולא מצאתי שם את הכסף. וברצינות, אני רוצה להציג בפניכם פתרון שמצאנו אצלנו במשרד הבינוי והשיכון – קוראים לזה 'מחזור משכנתאות מוכוונות'. רובכם בטח זוכרים את המשכנתאות לזכאים. משכנתאות שכולנו בצעירותנו לקחנו בריבית משתלמת ממשרד הבינוי והשיכון. אבל היום אף אחד לא לוקח אותם. למה לקחת משכנתא זכאות בריבית של 4% כשאפשר לקחת משכנתא מהבנק בריבית של 3%? אין שום סיבה ובצדק!.

ביקשתי לבדוק אצל החשב הכללי מה הסכום של המשכנתאות לפירעון. מדובר על כ-18 מיליארד שקל – כסף שהמדינה הלוותה לכל אחד מאתנו לרכישת דירה בריבית שהיום היא ממש לא משתלמת ושניתן להמיר אותה כיום בשוק החופשי בהלוואה בריבית נמוכה יותר. דבר נוסף שרבים לא מודעים לו – לגבי המשכנתאות שנתן משרד הבינוי והשיכון נקבע כלל מיוחד – ניתן למחזר את ההלוואה ללא תשלום עמלת פירעון מוקדם, אותה עמלה שבנקים מסחריים נוהגים לגבות כאשר לווה ממחזר הלוואה שניתנה לו מכספי הבנק. מדובר על כ-126,000 לווים שיכולים היום למחזר משכנתא, ללא עמלה. הצעתי למשרד האוצר לעשות דבר מאוד פשוט- צאו בקמפיין ברור וקראו לציבור הרחב לממש את זכותו ולמחזר את המשכנתאות ללא קנסות ותחזירו מיליארדי שקלים לקופת המדינה. אהיה ריאלי – ברור שלא כולם יגיעו למחזר אבל אם ננקוט בגישה השמרנית שרק רבע ימחזרו מדובר כאן על כ-32,000 לווים ועל פי חישוב שנעשה אצלנו מדובר על קרוב ל-4 מיליארד שקל! כסף גדול שיחזור ישר לקופת האוצר. ורק תחשבו כמה כסף ייכנס אם 50% מהלווים יחליטו למחזר.

לדוגמא:
משפחה שלקחה הלוואה בשנת 2008 עתידה לחסוך על ההלוואה המכוונת (הלוואת הזכאות) סכום של כ-107 ש"ח מידי חודש. משמע, 1,284 ש"ח בשנה. זאת בהסתמך על נתוני ההלוואה הממוצעת. חיסכון כספי זה יתקיים מדי שנה ושנה עד לפירעון המשכנתא.

ההצעה הזאת הועלתה בפני בנק ישראל ומבוצעת בשיתוף פעולה מלא עמו וזכתה לתמיכתם של הנגידה והמפקח על הבנקים. אני מקווה שמשרד האוצר יחליטו לאמץ אותה גם. זה win win גם הלווים מרוויחים מחזור ללא עמלה וחיסכון כספי וגם המדינה מרוויחה. זה יכול להתחיל כבר עכשיו ולהכניס לקופת המדינה סכומים לא מבוטלים.

ידידי שר האוצר לפיד, לא צריך לנסוע עד איתמר, הנה הכסף!

מבצע צוק איתן

אי אפשר להתעלם מכך שאנו עומדים מספר ימים בתוך הפסקת האש.

ניצחנו במה שעשינו במבצע צוק איתן בכל מה אשר נגענו, הריסת המנהור, כיפת ברזל, הלכידות החברתית, בכל הצלחנו בגדול. אבל לא נגענו בהכל, באיום הרקטי, הפסקת האש מסתיימת בעוד שלושה שבועות. האם ישראל תסכים לנמל ימי או אווירי – התשובה היא לא? האם אפשר להגיע להסכם ללא זה, לא בטוח. צריך להיערך לאפשרויות ולאתגרים שונים.

אין ספק שהגיבורים האמיתיים הם תושבי עוטף עזה ואנחנו מחוייבים לחזק אותם. ביום ראשון האחרון הממשלה אישרה תוכנית כוללת לחיזוק עוטף עזה. חלק ניכר מהתוכנית הוגש לראש הממשלה על ידי וגובשה על ידי צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו. התוכנית תיתן דחיפה מצד המדינה לפיתוח האזור. אני מאמין שהיא תבוא לידי יישום מהיר.

דיור ציבורי

לעניין הדיור הציבורי, חברת עמידר היא חברת הנדל"ן הגדולה בישראל שפרוסה בכל הארץ, אך עד היום היא עסקה בעיקר בתחזוקת דירות ובשיפוצים. מדובר בפוטנציאל לא ממומש. התחלתי במהלך שמשמעותו הפיכת עמידר לחברה יזמית. לא רק שיפוצים ותחזוקה אלא ניהול פרויקטים לאומיים שיכניסו לקרן הדיור הציבורי כסף גדול לטובת זכאי הדיור הציבורי. אם עמידר מחזיקה בדירות בשכונת יד אליהו בתל אביב, למה שלא תעשה תכנון על אותו מדרש ותגדיל את מספר יחידות הדיור פי ארבעה, היא תעשה ייזום ובכסף שישמש להגדלת היצע הדירות היא תיתן לדיירי הדיור הציבורי דירות חדשות ובנכסים הללו נפעיל תכנית פינוי-בינוי.

בנוסף, כבר בימים הקרובים נצא לרכישת דירות. אתמול בערב אישר דירקטוריון עמידר את הנחייתי לחזור ולרכוש דירות לזכאים. היעד שהוצב מדבר על כ-1,000 דירות שיירכשו מהכסף שכבר נכנס מהפעלת חוק המכר שחזרתי להפעיל השנה. כבר בשלב הראשון אנו נרכוש 200 דירות נוספות באזורי ביקוש ובימים הקרובים נצא בקול קורא למתווכים וליזמים על מנת לקבל הצעות לרכישת דירות באזורים בהם ישנו ביקוש אצל הזכאים העומדים בתור הממתינים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו