שר הכלכלה טוען: "עליית מחירי מוצרי צריכה נבלמה"

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר הבוקר בוועדת הכספים כי עליות המחירים נבלמו וכי הוא מתנגד לפיקוח על מחירי המזון • לדבריו "עשרות מוצרים הוזלו בעקבות פעילות המשרד ולראשונה בתולדות המדינה, יבוטל הפטור מהגבלים עסקיים על מתווכים חקלאיים"

מעט אופטימיות הבוקר (ב') בוועדת הכספים. שר הכלכלה, נפתלי בנט, הודיע, כי "עליות המחירים של העשור האחרון נבלמו" והקריא רשימה ארוכה של מוצרים שמחיריהם ירדו בשיעורים שונים, כך עפ"י הלמ"ס.

בנט סקר את פעולות משרדו להמשך מגמת הורדת יוקר המחייה, תוך שהוא הביע התנגדות למהלך אותו מבקש האוצר לקדם; הכנסת עוד מוצרים לפיקוח. "אני לא אוהב פיקוח על מחירים. בעשור האחרון המוצרים שהתייקרו הכי הרבה הם המוצרים המפוקחים" אמר.

תקציב משרד הכלכלה ב- 2015: 6.15 מיליארד ₪, מתוכם 3.68 מיליארד ₪ למנהל המשרד הכולל סבסוד מעונות, עידוד תעסוקה של אוכלוסיות ייעודיות, הכשרה מקצועית ועוד. 2.3 מיליארד ₪ לתמיכות בענפי משק, הכוללות את תקציב המדען הראשי; 1.33 מיליארד ₪, עידוד המגזר העסקי; 931 מיליון ש"ח ובנוסף, 136 מיליון ₪ מוקצים לפיתוח התעשייה.

קרא עוד:

[postim]

בנט סקר כאמור את המוצרים שלגביהם נבלמה עליית המחירים: "סך מחירי המזון, כולל ירקות ופירות, ירדו ב- 3%-, בשר עופות דגים; 4.2%-, מוצרי חלב; 3.2%-, סוכר וממתקים; 3%-, ירקות ופירות; 7%-, ציוד חשמלי; 4.7%-, ציוד לא חשמלי לבית; 6.7%-. המפתח זה הגברת התחרות. אני לא אוהב פיקוח על מחירים ואכן ב- 10 השנים האחרונות מחירי המוצרים המפוקחים עלו".

מתפשרים בתקנים

עוד בעניין יוקר המחייה, אמר בנט: "מטפלים במונופול נשר שקיים מקום המדינה. כיום במכרז כפוי על נשר למכור 20% – 30% למתחרה. ואז לא נצטרך את הפיקוח. הבעיה עם יוקר המחייה, שיש יותר מדי תקינה ורגולצייה, שמנסה להגן על אזרחי ישראל אך מקשה על הייבוא ואנחנו פועלים לצמצומה, היכן שניתן לאמץ תקינה בינ"ל. פעמים רבות היבואנים עושים שינויים קלים על-מנת לחייב תקינה ייחודית, מה שמונע תחרות ע"י הכנסת מוצרים ללא התוספות הייחודיות שכביכול לטובת הצרכן.

Containers are seen in this general view of the port"נקבל את התקנים הבינלאומיים ונקל על הייבואנים"

אחרי רמדיה נוצר חשש אצל הרגולטור וחוששים להקל. הרגולטורים אומרים לעצמם: אנחנו לא נותנים דין וחשבון על יוקר המחייה אלא על בעיות בריאות וכד', למשל בישראל צריך מישהו שיריח את המים מברזים שמובאים לארץ". על-כן הקמנו את ועדת לנג לכפות על המשרדים השונים לסרוק את כל התקנים ולאמץ כברירת מחדל תקינה בינ"ל היכן שניתן. לא ניתן מצד אחד להתלונן על יוקר המחייה ומצד שני להיות הכי בטוחים בעולם. הרבה זה מתוך אינטרסים מקומיים להגנה מפני תחרות. לא ניתן לתפוס את החבל משני קצותיו".

"מעתה, שינוי כיוון" הכריז בנט, "אנחנו אומרים ליבואנים כמו בכביש 6, קודם כל תיסעו ואנחנו כבר נבדוק בשטח. תייבאו מוצרים לא-מסוכנים עפ"י התקינה הבינ"ל ואח"כ נבדוק עמידה בתקנים בשווקים".

מתפשרים בכשרות

בתגובה לטענתו של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) כי עלויות יוקר המחייה נובעות בין השאר ע"י טיפול בכשרויות על המזון, ולטענתו ניתן להסתמך על הכשרות של ארגון ה- OU", השיב בנט כי כבר היום "הולכים על ה- OU ברוב הדברים למעט חלב, בגלל חלב עכו"ם".

סוף לתיאומי המחירים בענף הירקות

בתחום החקלאות, בישר השר, כי משרדו ביצע את "אחד המהלכים הנועזים של השנים האחרונות קרטל: החזק ביותר שהיה הרבה שנים: יש פטור ההגבלים העסקיים למתווכים החקלאיים. במאי האחרון ביטלנו את זה וייכנס לתוקף במאי 2015. חוק ההגבלים העסקיים אוסר על תיאום מחירים ושווקים בתחומים מסוימים רק פטור בתחום החקלאי ואנחנו ביטלנו אותו. לחקלאים עדיין מותר אך למתווכים לא. נאכוף את זה בעוצמה מאוד גדולה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו