משפטי התורה: מאות בכנס רבנים למאבק בשחיתות הציבורית

בכנס השנתי ה-24 של "הליכות עם ישראל", אמר נשיא המדינה רובי ריבלין כי "צדק חברתי הוא גם מאבק בשחיתות הציבורית" • הרה"ר הגר"ד לאו: "לא ראיתי מחנכים ברשימת העובדים שמשתכרים את השכר הגבוה בישראל" • הגרש"מ עמאר בנושא השחיתות: "יש למצוא את האיזון שבין טובת הציבור, לבין זכות הפרט הנרמסת לעיתים כאשר עוד טרם נקבע כי הוא אכן אשם בחשדות, כבר חורצים את דינו"

עם פתיחת הכנס השנתי ה-24 של "הליכות עם ישראל" להטמעת משפט התורה בישראל, אשר עוסק השנה בנושא השחיתות הציבורית בראי ההלכה, קרא נשיא המדינה רובי ריבלין לנבחרי הציבור להקפיד קלה כבחמורה בתפקידם ובשליחותם הציבורית, "העם דרש ודורש צדק חברתי, והמלחמה בשחיתות הציבורית היא חלק מן התשובה שאנו מעניקים לתביעה מוצדקת זו".

הנשיא ריבלין הוסיף ואמר "שליחי הציבור המנצלים לרעה את כוחם, פוגעים ראש וראשית באותו תחום עליהם הם מופקדים, אבל חמור מכך, השחיתות הציבורית מייצר גם נזק מסוג אחר, ארוך טווח ומסוכן לאין ערוך. עם כל בכיר בהווה ובעבר שמורשע בדין, הולך ומתערער אמון הציבור לא רק בנבחריו אלא בעצם המערכת השלטונית, וגובר חוסר האמון של האזרחים בשירות הציבורי".

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א אמר בכנס כי השחיתות הציבורית היא איננה רק כאשר רואים איש ציבור שנחקר או נחשד במעשי מרמה כאלו או אחרים, "בהלכה אנו רואים התייחסות חמורה לכך שמעסיק פוגע בעובדיו בשכר ובתנאים המגיעים לו, ובכל תחומי החיים המאבק למען היושרה ולמען חברה מתוקנת יותר היא חלק ממאבק נגד שחיתות ציבורית. כאשר מלינים שכר שכיר, זהו חלק בלתי נפרד מההוויה הציבורית אשר איננה מתנהלת כהלכה".

הרבנים הראשיים ונשיא המדינה בכנס הליכות עם ישראל (2)"הלנת שכר שכיר היא חלק מהוויה א-הלכתית". הגר"ד לאו בכנס

הרב הראשי הוסיף כי בימים אלו פרסמו את טבלאות השכר של העובדים שמשתכרים את השכר הגבוה בישראל, "לא ראיתי מחנכים ברשימה הזו, כשהמחנכים בישראל מקבלים שכר נמוך כל כך ביחס לשכר שמקבלים אוכלוסיות אחרות במשק, זו פגיעה בציבור כולו, הציבוריות הישראלית דורשת התנהלות אחרת, בכל הרבדים ובכל הנושאים שמאפשרים חברה טובה יותר לטובת הציבור".

נשיא הכנס, יו"ר "הליכות עם ישראל", רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרה"ג רבי רצון ערוסי שליט"א אמר בדבריו כי הציבור בישראל חפץ להתדיין במשפט התורה וחובה על נציגי הציבור לאפשר לציבור שומרי מצוות להתדיין כהלכה, "בכל שנה אנו עוסקים כאן בנושא ציבורי ואקטואלי כדי להוכיח עד כמה התורה הקדושה נוגעת בכל תחום מחיינו, ואין שום סיבה או היגיון שלא יאפשרו לציבור רחב בישראל להתדיין בבתי הדין לענייני ממונות, כי זו המהות שלנו".

במעמד הפתיחה של הכנס ה-24 לדיני ממונות, נשאו דברים רבני העיר ירושלים הרה"ג שלמה משה עמאר שליט"א והרה"ג אריה שטרן שליט"א

הרב עמאר תקף את מדיניות הממשלה היוצאת שפגעה בלומדי תורה ובתלמידי הישיבות, ואמר כי בנושא השחיתות הציבורית יש למצוא את האיזון שבין הצורך החשוב לדאוג לטובת הציבור, לבין זכות הפרט אשר לעתים נרמסת כאשר עוסקים בחשוד ועוד טרם שנקבע כי הוא אכן אשם בחשדות כאלו או אחרים, כבר חורצים את דינו. במהלך הכנס ניתנו פרסים לכותבי מאמרים תורניים מובחרים שנבחרו ע"י ועדה מיוחדת. הרב רצון ערוסי אמר בתום מעמד הפתיחה כי ימשיך מידי שנה בשנה לקיים את הכנס כדי לעורר את המודעות לנושא זה של משפט התורה ולהעמיק את הדרישה של הציבור לאפשר התדיינות כהלכה בבתי הדין הממוניים.

הרבנים הראשיים ונשיא המדינה בכנס הליכות עם ישראל (3)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו