הראשל"צ והשר הכניסו את ספר התורה העתיק למשרד החוץ

ספר התורה הינו נדיר ובן 200 שנה • הספר נכתב בתרכיז של מיץ רימונים על גבי עור צבי ואוחסן עשרות שנים במרתפים של המודיעין העיראקי. לאחר מלחמת המפרץ השנייה הספר הועבר לשגרירות ישראל בירדן ומשם למשרד החוץ בירושלים

ביום חמישי בשבוע שעבר, נערך טקס הכנסת ספר התורה לבית הכנסת במשרד החוץ, במעמד הרב הראשי הראשון לציון יצחק יוסף, ושר החוץ אביגדור ליברמן.

לספר זה סיפור מרתק, מקורו של הספר הוא בכורדיסטן והוא כתוב בצורה מיוחדת האופיינית לאזור זה. הספר כתוב על עור צבי בניגוד לרובם המוחלט של ספרי התורה הכתובים על עור של פרה.

הספר נכתב בדיו אשר הוכן מרכז של מיץ רימונים שגם הוא מיוחד ואופייני לאזור צפון עיראק. הספר נמצא ע"י חיילים אמריקאים במרתפי הארכיון של עירק בבגדד, הוא אף נושא חותמת של המודיעין העירקי בספר שמות, מצדו האחורי של הכתב. משם, הספר הגיע לשגרירותנו בירדן ולאחר מכן הגיע למשרד החוץ.

הספר עבר לאחרונה שיקום ארוך בן שבעה חודשים אצל סופר סת"ם ירושלמי והוכשר לקריאה. ההערכה היא כי הספר הוא בן כמאתיים שנים.
תיק הספר התקבל ממשרד ראש הממשלה בסיוע של מנהלת חטיבת משאבים חומריים, צביה שמעון לאחר שהוברח לישראל מחלאב, סוריה, ואף הוא זכה לשיקום.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של משרד החוץ שבבית הכנסת יהיה ספר תורה. מנהל מחלקת המשק, אמנון ישראל, היה מעורב בתהליך שיקום הספר. בהתייחסו לאירוע אמר: "כל קהילת המתפללים בבית הכנסת של משרד החוץ נרגשים מאוד. במשרד החוץ לא היה לנו עד היום ספר תורה בכלל. אנחנו נוהגים לערוך בבית הכנסת של המשרד טקסי בר ובת מצווה לילדי העובדים והחלטנו שמן הראוי שיהיה לנו ספר תורה עם סיפור היסטורי כזה".

שר החוץ אביגדור ליברמן, התרגש ואמר "זכיתי להכניס אתמול ספר תורה בן 200 שנה, שהגיע במסע מרתק מחבל כורדיסטן עד למשרד החוץ בירושלים. סיפורו של הספר הזה הוא כמו סיפורו של עם ישראל – עוברים דרך ארוכה ומרובת מכשולים שמציבים בפנינו אוייבינו אך בסופו של דבר עם ישראל מתגבר על כולם ומגיע לארץ ישראל!

3

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו