תרמית ה'תכנית ללא הגבלה': היועמ"ש דורש פיצוי לכל לקוחות סלקום שנפגעו

לפי הסדר הפשרה בתביעה הייצוגית נגד החברה, שהוגש לאישור בית המשפט, סלקום תשיב את הסכומים שגבתה ביתר ממנויים בתוכנית 'ללא הגבלה' רק למנויים שלא קיבלו התראה לפני שחויבו בסכומים גבוהים • וינשטיין מתנגד: "סלקום מפרה את הדין ומטעה באופן חמור צרכנים"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש התנגדותו לבקשה להסדר הפשרה שהוגשה לאישורו של בית משפט המחוזי מרכז במסגרת תיק תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת 'סלקום'.

עניינה של התובענה הוא בטענת המבקש, כי סלקום גבתה ממנוייה בתכניות 'ללא הגבלה' סכומים ביתר, בגין מה שהוגדר בחוזי ההתקשרות שלה כ"שימוש שאינו הוגן וסביר". המבקש ציין כי כאשר בדק את החשבוניות מצא לתדהמתו שנגבו ממנו ביתר 1,434.3 ₪ בגין "שיחות פנים ארציות בשימוש שאינו הוגן וסביר בתעריף התוכנית".

המבקש הגדיר את חברי הקבוצה כלקוחותיה של סלקום, אשר נגבו מהם סכומים בעבור שיחות או מסרונים בגין "שימוש שאינו הוגן וסביר" במסגרת תונית החיוב.

קרא עוד:
[postim]

לפי הסדר הפשרה שהוגש לאישור בית המשפט, סלקום תשיב את הסכומים שגבתה ביתר ממנויים בתוכנית 'ללא הגבלה' רק למנויים שלא קיבלו התראה לפני שחויבו ביתר. כלומר, מנויים שכן קיבלו התראה לא יקבלו כל פיצוי. למרות זאת, לפי ההסדר יתגבש נגדם מעשה בית-דין ייצוגי, כלומר הם לא יוכלו להגיש תובענה ייצוגית נגד סלקום בנושא זה.

בנוסף, נקבע בהסדר הפשרה שסלקום תציין בהסכמי ההתקשרות שלה מהו "שימוש שאינו הוגן וסביר", שיוגדר בערך מספרי נקוב, כפי שיהא מעת לעת.

היועמ"ש: "על סלקום לחדול מידית מהטעיית הצרכנים ולשנות את שם התכנית"

עמדת היועץ המשפטי לממשלה הינה כי הסדר הפשרה אינו ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה ועל כן אין לאשר את הסדר הפשרה במתכונתו הנוכחית.

עוד הוסיף היועץ המשפטי בהתנגדותו כי סלקום מפרסמת לציבור ומתקשרת עם מנוייה בתכניות המכונות על ידה תכניות 'ללא הגבלה'. אף שסלקום מכנה תכניות אלה כתכניות 'ללא הגבלה', בפועל קיימות הגבלות שונות על השימוש במסגרתן, שאינן מובאות לידיעת הלקוח באופן גלוי וברור. בכך, סלקום מפרה את הדין ומטעה באופן חמור צרכנים בכל הנוגע לתכניות 'ללא הגבלה'. כמו כן, פעולתה של סלקום אינה מתיישבת עם הוראות הרישיון שלה.

בקשר לשינוי הסכמי ההתקשרות שהוצע בהסדר הפשרה, טען היועץ המשפטי ששינוי זה אינו מתקן את הפרת הדין. לגישת היועץ המשפטי לממשלה, על סלקום לחדול באופן מידי מההטעיה החמורה של הצרכנים ולשנות את שם התכנית – הן בשיווק ובפרסום של התכנית והן בכלל הסכמי ההתקשרות והחשבוניות החודשיות– לשם תכנית אשר יבטא באופן ברור את העובדה כי קיימת הגבלה על היקף השימוש בתכנית. כמו כן, על סלקום להבהיר במפורש, באופן בולט וגלוי לצרכן, מהי ההגבלה, וככל שיתבצע שינוי בהגבלה זו, ליידע את לקוחותיה על כך מראש ובדרך אפקטיבית.

בנוסף, טען היועץ המשפטי כי לא ניתן לחסום תובענות ייצוגיות של מנויים של תכניות 'ללא הגבלה', שלא מקבלים פיצוי כלשהו לפי ההסדר המוצע.

(צילום: סיוון פרג' – סלקום)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו