גפני: "ספק אם העלאת מס הרכישה תועיל; נאשרה רק במסגרת תכנית כוללת"

בוועדת הכספים התקיים היום דיון מקדים בתכנית העלאת מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן שפורסמה השבוע • מנכ"ל משרד האוצר: המטרה היא להוריד את נתח המשקיעים בעסקאות הנדל"ן מ-25% ל-19% • גפני: מניסיון העבר, העלאת המס לא תפתור את הבעיה

"לא נאשר את העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה, אלא אם תהיה חלק מתכנית כוללת לפתרון מצוקת הדיור", כך אמר היום (ד'), יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בדיון ראשון על מצוקת הדיור בקדנציה הנוכחית.

הדיון התקיים עוד בטרם הועברה הצעת החוק על העלאת מס הרכישה לוועדת הכספים, מתוך כוונה להאיץ בממשלה לספק פתרון כולל למצוקת הדיור, וכוונתו של גפני לדרוש להוסיף להצעת החוק אלמנטים נוספים, כגון שלא תחול העלאת המס על מי שירש שליש דירה וכדו'. בישיבה נכחה כמעט כל צמרת האוצר מלבד השר עצמו. האזינו:

חברי ועדת הכספים דרשו מהאוצר לספק הוכחות ליעילות הצעד של העלאת מס הרכישה. היו"ר גפני: "אני בספק אם העלאת מס הרכישה תקדם פתרון, אך מוכן לאשר גם את זה במסגרת תכנית כוללת". לדבריו, "כבר ב- 2011 נענינו לאוצר שטען שהעלאת המס תפחית את שיעור המשקיעים ותוציא לשוק דירות. עתה חובת ההוכחה בעניין על האוצר, האם אכן הנתונים מצדיקים את הטענה הזאת, בטרם נאשר את החוק".

קרא עוד:
[postim]

נציגי המחנה הציוני התנגדו להעלאת המס, ח"כ אראל מרגלית אמר כי "נראה שעיקר התכלית – להגדיל את הכנסות המדינה", ועמיתו לסיעה ח"כ מנואל טרכטנברג טען כי "זה אינו צעד להורדת מחירים אלא רק להחלפת המחזיקים בדירות".

מנכ"ל האוצר באב"ד: "כרגע יש ריצה של המשקיעים לנצל את המס הנמוך"

סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), השיב למתנגדים והסביר כי "האוצר עושה מאמצים אדירים לפתרון מצוקת הדיור בצד ההיצע, אך גם בצד הביקוש. בין היתר באמצעות העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה". המנכ"ל הטרי של משרד האוצר, שי באב"ד, פירט את הנתונים ואמר כי כיום 22% – 25% מכלל העסקאות הן לצרכי השקעה, והמטרה לחזור ל- 19%. "זו לא תכנית בפני עצמה אלא צעד אחד מתוך רבים להגדלת היצע הדיור. תכנית משולבת".

לדברי מנכ"ל האוצר, כרגע יש ריצה של המשקיעים לנצל את המס הנמוך, מפני שב-1 ביולי החוק אמור להשתנות. "ההנחה שזה יוריד בין 30% ל- 35% מהמשקיעים, בניגוד למהלכים דומים שכשלו בעבר מפני שהשינוי במדרגות של מס הרכישה היה מינורי. לא מגדילים את קופת המדינה כי אם להיפך".

בסיכום דרש גפני מהאוצר "לחזור לוועדה עם נתונים המצדיקים את העלאת מס הרכישה, כיצד צעד קודם שנעשה בעניין הגדיל אם בכלל את מספר הדירות שיצאו לשוק, שגם משרד הבינוי יביא נתונים". עוד קרא גפני לאוצר "לאפשר לזוגות צעירים הזכאים להלוואות ממשרד השיכון, וזכאים למשכנתא שאמורה להיות בתנאים טובים מאלו של השוק, שההלוואה לה הם זכאים תהיה חלף הון עצמי בבואם לרכוש דירה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו