מרן הגר"מ שטרנבוך: "'בעבור שציווה לברכם'?! אין לזה שום תוקף"

"הברכה איננה חלה מכוח 'צוואה', ואין מקום להחיל את הברכה מכוח זה ש'ציווה לברכם'", אמר לגבאי לאחר עלייתו לתורה • "יש לומר 'בעבור שייתן מתנה לישיבה', כי מי שמתחייב לתת צדקה, יש בכוחו לבקש שתמורת נתינת הצדקה תחול הברכה על מקורביו"

מרן פוסק הדור וגאב"ד ירושלים, הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ערך את תפילות יום הכיפורים בהיכל ישיבתו הגדולה ברמות – כמידי שנה בשנים האחרונות. לאחר עלייתו לתורה ביקש מגבאי הישיבה לערוך "מי שברך" לכל תומכי ונגידי הישיבה הקדושה.

גבאי הישיבה שערך את נוסח ה'מי שברך', אמר את הנוסח השגור בפי כל – "בעבור שציווה לברכם", אולם ראש הישיבה מרן הגר"מ שטרנבוך הפסיקו ואמר, "אין שום ערך ותוקף לניסוח שכזה, שכן הברכה איננה חלה מכוח 'צוואה', ואין מקום להחיל את הברכה מכוח זה ש'ציווה לברכם'".

מרן הגר"מ הוסיף כי "הנוסח המדויק שצריך לומר הוא דווקא 'בעבור שייתן מתנה לישיבה', כי מי שמתחייב לתת צדקה, יש בכוחו לבקש שתמורת נתינת הצדקה תחול הברכה על מקורביו". כמחשבה המביאה לידי מעשה, התחייב מיד הגר"מ לתרום סך של כמה מאות דולר לישיבה ואז אמר לגבאי שיזכיר את שמותיהם של הנגידים, ויברכם מכוח הצדקה.

קרא עוד:
[postim]

לתפילת נעילה ניגש מרן הראב"ד לפני העמוד וקודם אמירת פסוקי 'שמע ישראל', 'ברוך שם' ו'ה' הוא האלוקים' בסוף התפילה, עצר את הציבור ובבכי רב עורר את הבחורים ואמר כי בשעה שאנחנו צועקים שמע ישראל יש לכוון שאנחנו מוסרים את נפשנו על קידוש ה'.

"העיקר בקידוש ה' הוא לא רק לקבל על עצמו למות על קידוש ה', אלא למסור את כל התאוות והרצונות ולחיות על קידוש ה' נגד כל הניסיונות", אמר מרן הגר"מ שטרנבוך לתלמידיו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו