צמיחה חזקה ועודף רגולוציה: מזכ"ל ה-OECD הציג את הדוח על ישראל

נתניהו קיבל את הביקורת והצטדק: "אנו צריכים לעמוד מול חקיקה פופוליסטית בכנסת" • שיעור הצמיחה בישראל גבוה מרוב מדינות ה–OECD כבר למעלה מעשור, אך רמת החיים הממוצעת נמוכה ביחס למדינות ה- OECD המובילות • שר האוצר כחלון: "נעים לקבל מחמאות, ההערות בדוח הן חלק מהתכנית הכלכלית שלנו"

מזכ"ל ארגון ה-OECD, אנחל גוריה, הגיש היום לממשלה את הדוח הדו-שנתי על כלכלת ישראל (EDRC). ​

ראש הממשלה קיבל את הדוח הסכים לחלק מהביקורת "מאוד חשוב לנו להטמיע את הנהלים הטובים ביותר", והתנגד לביקורת על המיסוי הנמוך "אני מאמין שחלק מהצמיחה שלנו הוא תוצאה ממיסוי נמוך יותר, ואני חושב ששיעורי המס שלנו אינם נמוכים מספיק, ואם נוכל להוריד אותם אף יותר, כך נעשה. זאת נקודת המחלוקת היחידה שיש לי אתך. על כל שאר הדברים אנחנו מסכימים. איננו יכולים להסכים על הכל, אחרת יאשימו אותנו בחשיבה קבוצתית, אבל לעונג הוא לי לקבל את פניך כאן".

ראש הממשלה נתניהו התייחס בישיבת הממשלה, במסגרת סקירת דוח ה-OECD, לרגולציה העודפת בישראל: "אם נעבור לסביבה רגולטורית אוהדת יותר את הסקטור העסקי – נוכל להעלות את התל"ג. כל משרד צריך לקצץ ברגולציה ולהתאים עצמו לסביבה עסקית ותחרותית. אנו צריכים לעמוד מול חקיקה פופוליסטית בכנסת. צריך להוריד את הרגולציה העודפת, אנחנו במצב אבסורדי. יש לנו עם יזם, מוכשר, שממציא פטנטים ואנחנו לא מצליחים לתרגם את זה לצמיחה. תחרות היא בדרך כלל הרגולציה הטובה ביותר".

קרא עוד:
[postim]

הדוח בכללותו מחמיא לכלכלת ישראל וקובע כי הצמיחה בישראל חזקה, שיעור התעסוקה גבוה ורמת ההכנסה לנפש מתקרבת לרמת ההכנסה ברוב המדינות המתקדמות. ישראל מוכנה ביחס לשאר מדינות הארגון להזדקנות האוכלוסייה וההוצאה הציבורית על פנסיה נמוכה. יחד עם זאת, מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים. רמת החיים הממוצעת נמוכה ביחס למדינות ה- OECD המובילות, קיימים אתגרים סביבתיים מתמשכים והפריון נמוך באופן יחסי.

הדוח מציין כי הכלכלה הישראלית צומחת באופן קבוע זה השנה ה-13 ומדגימה יציבות יוצאת דופן וכן כי שיעור הצמיחה בישראל גבוה מרוב מדינות ה–OECD כבר למעלה מעשור.

רמת התחרות והריכוזיות במשק מוסיפים להוות סוגיות מרכזיות בדוח אשר מתייחס לרפורמות בעלות השפעה שננקטו במטרה להגביר את התחרותיות במשק. בהקשר זה הדוח מציין, בין היתר, את רפורמת המזון, המכונה 'רפורמת הקורנפלקס', להסרת חסמים ליבוא מזון רגיל וכן כי שנים של רפורמות בענפי התשתיות הובילו לירידה במחירי התחבורה האווירית ובמחירי הסלולר.

בנוסף לכך, הדוח קובע כי התעסוקה התרחבה באופן משמעותי ותרמה לעלייה בהכנסות משקי הבית וכי בעקבות מספר יוזמות ממשלתיות בתחומי החינוך והתעסוקה, ניתן לראות שיפור בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה בקרב חרדים וערבים.

שר האוצר, משה כחלון אמר בישיבת הממשלה כי: "הדו"ח מעיד שוב על איתנותה ויציבותה של הכלכלה הישראלית בראייה גלובלית. נקודות רבות אשר מופיעות בדו"ח יישמנו כבר הלכה למעשה. הדו"ח מדבר על הבירוקרטיה כגורם מרכזי למשבר הדיור – ריכזנו את כל הסמכויות במשרד האוצר וקיצרנו את הבירוקרטיה. הדו"ח מדבר על העלאת קצבאות הקשישים – לא חיכינו לדו"ח וכבר העלנו אותן במאות שקלים, אותו דבר לגבי מענקי עבודה. הדו"ח מדבר על הריכוזיות בבנקים – אנחנו כבר רצים קדימה, הקמנו את ועדת שטרום ואנחנו כבר נמצאים בהליכי חקיקה. אני ממליץ גם לבנקים לקרוא את הדו"ח. נמשיך להילחם בבירוקרטיה, בריכוזיות וביוקר המחייה בישראל."

מזכל ה-OECD אנחל גורייה בישראל 2ראש הממשלה ומזכ"ל ארגון ה-OECD (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו