״מאבקי השליטה של כץ הובילו להסתה חסרת תקדים״

עומסי תנועה ובלבול בקרב נוסעי התח״צ ברחבי הארץ בעקבות השבתת הרכבות הבוקר • הח״כים החרדים מפרגים לנתניהו על עמידתו לימין השבת ותוקפים את השר כץ: ״נושא באחריות לגל ההסתה״ • וגם: המידע שהסתיר שר התחבורה מרה״מ

נדמה כי איש לא ציפה כי חוסר האמון שנוצר בין רה"מ לשר התחבורה יתפתח לממדים שכאלו.

כבר אמש דווח על מערך הסעות מיוחד שהוקם ע"י משרד התחבורה כמו גם ע"י ארגונים חברתיים, עבור החיילים שעליהם לשוב לבסיסם עם תחילת השבוע, זאת בעקבות הוראת רה"מ ביום שישי על השבתת תנועת הרכבות למשך 72 שעות, עד להסדרת ענין העבודות בשבת.

נציין כי כבר הבוקר נרשמו עומסים כבדים בכבישי הארץ, במיוחד באזורי תחנות הרכבת שם ממתינים מערכי אוטובוסים על מנת לשנע את הנוסעים המורגלים להתנייד באמצעות הרכבת, כאשר ימי ראשון הינם הימים העמוסים ביותר. לשם השוואה בעוד ביום שלישי מספר נוסעי הרכבת עומד על כ-70.000 הרי שבימי ראשון מספרם עולה על – 200.000 נוסעים.

יצויין כי משטרת התנועה נערכה לכך מראש ומכווינה את התנועה באזורים הומים.

עומסי התנועה החלו להיות מורגשים כבר בשעה 7:30 בבוקר כאשר כביש החוף עמוס מקיסריה לכפר שמריהו לסירוגין וכביש 4 המקביל (הכביש הישן) עמוס לכיוון דרום מפרדסיה לבצרה ומצומת רעננה צפון לצומת רעננה מרכז.
בנוסף, הכביש עמוס לכיוון לצפון מגן רווה לחולון, ומצומת מבר אילן לגבעת שמואל. גם נתיבי איילון לכיוון צפון פקוקים ממבוא איילון לשלום. עומסים נוספים נרשמו בסביבות השעה 7:30 בבוקר בכביש 70, 65 ו-722 בצפון, בכביש 1 מירושלים לתל אביב, וכן בכבישים 5, 38 ו-444.

במשטרה קוראים הבוקר לציבור הנהגים, להימנע מלהגיע למחלפים ארלוזורוב וההגנה בתל אביב כדי לאפשר את זרימת האוטובוסים. במשטרת התנועה נערכים בכוחות מתוגברים לתת מענה לעומסים הצפויים. שוטרים יוצבו במקומות שונים ובעת הצורך יעניקו עדיפות לאוטובוסים הרבים שינסו לספק מענה לרבבות הנוסעים. המשטרה קוראת לנהגים להקפיד שלא לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית ולגלות סבלנות.

קו הרכבת המחבר את יישובי הצפון למרכז ולדרום אמור לחדש את פעילותו רק בשעה 19:00 בערב. שיבושים נרשמים גם במערך הרכבות לנתב"ג וממנו, כך גם בקווי הרכבת לירושלים ולבית שמש. מרכבת ישראל נמסר, כי הצוותים הטכניים הנמצאים בנקודות העבודה תוגברו בצוותים נוספים, במטרה לסיים את העבודות מהר ככל שניתן, אך ההערכה היא כי עדיין עד 19:00 קו חיפה-תל אביב לא ישוב לפעול.

ראש הסגל בלשכתו של רה"מ יואב הורוביץ התראיין הבוקר לכלי התקשורת והאשים את השר כץ כי מדובר במשבר מיותר, זה לא היה אמור להיות, השר כץ יזם משבר ללא סיבה. אמר.

הרוביץ מאשים כי "הדיווחים שהתקבלו ביום שישי ממשרד התחבורה היו סותרים, משרד התחבורה כשפנינו אליו בדרישה לעשות רק את מה שחייבים בשבת הודיע רק על 17 נקודות עליהם הוא מוותר, והותיר 3 מוקדים בהם כרוכים העבודות בשל פיקוח נפש. שעות אחדות לפני השבת שר התחבורה פתאום החליט לחזור בו, מה שמוכיח שמדובר במוניפולציה של השר".

ראש הסגל אמר עוד כי "בעוד שבועיים הרכבת מבקשת להשבית את מערך הרכבות בישראל ללא שום קשר לשבת, זאת למשך 8 ימים, זה נתון שהסתירו מאיתנו. אמר.

"כל הענין ששר תחבורה בנושא שנמצא בליבת העיסוק, שלא פועל בשקיפות, מסתיר דברים מרה"מ ובסופו של דבר משחק את המשחק הפוליטי על חשבון הנוסעים, נדאג שהדבר הזה לא יקרה יותר" הבהיר הורוויץ. הוא סרב להתייחס לאיומים שנשמעו בכיוונו של רה"מ על כך כי הוא מתכוון לפטר את השר כץ.

סגן שר החינוך מאיר פרוש התייחס הבוקר לנושא ואמר כי על פי המידע שבידי הנציגים הרי שרה"מ עשה ככל הניתן למנוע עבודות בשבת. "אין לי ספק שלשכת רה"מ מאוד ורה"מ בעצמו מעוניינים שהנושא ירגע ושכל מי שרוצה לנסוע ברכבת יוכל לנסוע. ועושים את מה שצריך לכך". הוסיף.

פרוש התבקש להתייחס ל"גורם המכריע" שצפוי להיות חלק מ"ועדת השבת" עליה הכריז רה"מ, אך סרב להתייחס לענין עם זאת הבהיר לשאלת המראיין כי "משטרת ישראל, בבואה להכריע נחיצות עבודות כלשהם בשבת, אמנם רואה בעיניים שלה דברים ברורים כתוצאה מהמכלול שלה, אבל כמו שאני לא רופא, או כל אזרח אחר שאיננו נושא בתואר, כך שוטר יכול להיות בדרגה הבכירה ביותר שיש, עדיין אין לו את הכלים ההלכתיים להכריע".

פרוש הבהיר כי מבחינת המפלגות החרדיות הרי שלמאבק הציבורי שהתפתח בין רה"מ לשר התחבורה אין קשר לנושא השבת, "איננו מעוניינים להיות חלק מהמשחק הפוליטי. אנו רק רוצים שהשבת תישמר".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני שהתייחס גם הוא לענין האשים אמש: כי "ישראל כץ פועל נגד ראש הממשלה ומשתמש לצורך כך בשבת". לדבריו, "הוא הורה על פירוק מסילות הרכבת סמוך להרצליה בערב שבת כדי שלא יוכלו לתקנם בשבת – בשביל לסבך את רוה"מ עם החיילים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו