"המפקח על הגמ"חים חייב להיות אדם שמגיע מתוך המגזר החרדי"

ועדת הכספים קיימה היום דיון מיוחד בסוגיית הסדרת הרגולציה והפיקוח על הגמ"חים • נציג 'המכון החרדי למחקרי מדיניות' פרש בפני הח"כים את מורכבות המהלך

פרופ' יורם מרגליות, עמית בכיר במכון החרדי למחקרי מדיניות, השתתף הבוקר (7/2/17) בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא הסדרת הרגולציה והפיקוח על הגמ"חים. פרופ' מרגליות הציג את עמדתו שגובשה בעבודה מקיפה שערך המכון יחד עם כל ראשי הגמחי"ם הגדולים והמרכזיים במגזר החרדי על פיה יש להכניס תיקונים נחוצים להצעת החוק הממשלתית המוצגת ע"י משרד האוצר.

"הגמחי"ם במהותם הינם מוסדות פילנתרופיים" אמר מרגליות "ולכן ההתיחסות אליהם צריכה להיות שונה מההתייחסות החוקית לבנקים ולנותני אשראי שהינם גופים פיננסיים. הגמחי"ם אינם מלווים בריבית, אין להם הכנסות כלל, הם אינם משקיעים את הכספים אלא מעבירים אותו ישירות ללווים ולכן הסיכון היחיד לו הם חשופים הוא החזר חובות מהלווים. מהנתונים שאנחנו מציגים ניתן לראות שבגביית חובות, הגמחי"ם עושים עבודה טובה בהרבה מהבנקים, בשל העובדה שהם מסתמכים על נורמות חברתיות קהילתיות חזקות מאוד והיכרות אישית של הלווים והמלווים ולכן שיעור החובות האבודים בגמחי"ם שואף לאפס.

"לאור זאת", קובע פרופ' מרגליות, "ברור שהמפקח חייב להיות אדם שמגיע מהתחום של ניהול גמחי"ם ולא מהתחום הבנקאי הרגיל. המשך העבודה על חקיקת החוק חייבת להיעשות בשיתוף פעולה מלא בין נציגי המשרדים המשלתיים לבין ראשי הגמחי"ם, תוך המשך התהליך אותו מוביל המכון החרדי למחקרי מדיניות יחד עם מנהלי הגמחי"ם להביא לאסדרה מלאה מתוך הבנה והסכמה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו