אחת ולתמיד: ממי הIQ? מאבא או מאמא?!

איך מודדים מנת משכל? האם אינטלגנציה עוברת בירושה? ואם כן, ממי? כמה עובדות מעניינות על IQ, גנטיקה ומה שביניהם

קול כבודה (1)_עמוד_2
מזה בכלל IQ?
מנת משכל היא הערך המקובל לביטוי רמת האינטליגנציה של האדם. מנת המשכל באוכלוסייה מתפלגת נורמלית, כשהממוצע מוגדר כ-100 נמצא קשר, אם כי לא גבוה, בין מהירות ההולכה החשמלית לבין האינטליגנציה. קשרים נוספים, לא גבוהים, נמצאו בין היחס מוח-גוף לבין מנת המשכל. גם הפעילות המטבולית במוח נמצאה קשורה לאינטליגנציה במידת מה בעבר נטען כי אין אפיון מיוחד וחד משמעי שיבדיל מוחם של גאונים מפורסמים ממוחם של אחרים.

אז מי משפיע?
אחד המחקרים הראשונים במסגרתם נמצא קשר מפתיע בין אינטליגנציה לבין הגנים של ההורים נערך בשנת 1984 באוניברסיטת קיימברידג', ובמהלכו התגלה כי לאם יש השפעה עצומה על היכולות השכליות של הילדים שלה. מחקר זה היווה את הבסיס להנחה כי לאם תפקיד גדול במיוחד בפיתוח מרכזי החשיבה במוח. במסגרת המחקר הנדסו החוקרים עכברים גנטית, והופתעו כאשר התברר להם שאלה שקיבלו מנה נוספת של גנים מצד האם פיתחו ראש ומוח גדולים יותר וגוף קטן יותר, ואילו אלה שזכו לגנים רבים מצד האבא זכו גם לגוף גדול וחזק אולם ראש קטן יותר.

כעבור 10 שנים ניתחה היחידה למרכז רפואי וחברתי בגלאזגו שבסקוטלנד את תשובותיהם של צעירים בין הגילאים 14 ל-22 למגוון מבחנים, ולאחר שהתחשבה בגורמים כמו חינוך ומעמד סוציו-אקונומי, הגיעה למסקנה כי המנבא הטוב ביותר לאינטליגנציה של הצעירים היה האינטליגנציה של האמהות שלהם. למעשה, לאחר שנחקרו גם התשובות של האמהות, נמצא כי הצעירים הצליחו להתעלות רק בכ-15 נקודות מעל לרמות מנת המשכל של אמהותיהם.
ושוב : גם כאן חום ואהבה הם חובה!

כדי להבין את התמונה במלואה לא מספיק להסתפק רק במחקרים שעוסקים בגנטיקה, והנושא אכן נחקר גם במסגרת מחקרים שעסקו בפן הרגשי. הממצאים של רובם היו חד משמעיים: נמצא כי אמהות ממלאות תפקיד חשוב בהתפתחות האינטלקטואלית של ילדיהן, בייחוד בשנים הראשונות לחייהם, וזאת באמצעות מגע פיזי ורגשי. חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה למשל, מצאו כי ילדים אשר פיתחו קשר חזק מאוד עם אמהותיהם, הצליחו גם לפתח יכולות משחק מורכבות כבר בגיל שנתיים, ונראו פחות מתוסכלים במבחנים בהם היו צריכים להתמקד בפתרון בעיות. ההנחה היא שהקשר החזק נותן לילדים את הביטחון הנדרש כדי לחקור את העולם וללמוד עוד.

חשיבותה של מערכת יחסים רגשית לפיתוח המוח הודגמה על ידי חוקרים באוניברסיטת וושינגטון, שגילו לראשונה כי קשר חם מצד אמא הוא בעל משקל רב בכל הנוגע לצמיחת חלקים מסוימים של המוח. החוקרים ניתחו במשך 7 שנים את התנהגותם של ילדים ב-2 קבוצות, ומצאו כי ההיפוקמפוס- החלק במוח האחראי לזיכרון ולמידה, היה מפותח ב-10% יותר אצל קבוצת בני ה-13 שנהנתה מקשר יומיומי עם האמהות שלהם.

ועכשיו לשאלת המליון דולר, האם אינטלגנציה היא תורשתית?

ההערכה היא כי בין 40% ל-60% מהאינטליגנציה מועברת בתורשה, והיתר תלוי בסביבה בה מתפתח הילד. מכאן, מובן שגם לאבות יש תפקיד חשוב ותרומה להתפתחות של ילדיהם, והנוכחות שלהם יכולה לעצב את האופן בו יראו הילדים את העולם, רמת הביטחון שלהם והיכולת שלהם לקבל החלטות. כפי שכבר נאמר, יש לתכונות אלו השפעה מכרעת על התפתחות התינוק שכן ילד חכם ללא ביטחון עצמי, לא יוכל לנצל את יכולותיו כדי ללמוד עוד על העולם.
בנוסף לכך, אסור לנו לשכוח כי גם אם לילד יש מנת משכל גבוהה, הוא זקוק כדי לפתח את האינטליגנציה שלו לאתגרים חדשים שיפתחו אותו ללא הרף. כך שכדאי לא להזניח את התחום גם אם נראה לכם שהילד שלכם יכול ללמוד ולהתפתח בעצמו. שילוב בין כלל הגורמים הללו הוא שיהפוך את ילדכם לחכם ושמח יותר, ויאפשר לו להגיע להישגים רבים יותר בעולם המשתנה של ימינו.

בכתבה מתפרסמת באדיבות אתר 'קול כבודה'

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל אמא מאמינה בתורשה, עד שמגיעה לה בת טיפשה…

התחיל בגנטיקה ועבר לחום ואהבה

איזה clik bit

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו