גפני תוקף: יש רפורמות מיותרות, התעשייה קורסת בגלל הרגולציה

יו"ר וועדת הכספים, מכנה עצמו "המפ"איניק האחרון בכנסת", מספר על מחמאה מיאיר לפיד שהעביר הצעת חוק שלו בתקפותו כשר אוצר, ותוקף שוב את מנהלי הבנקים: אני מאמין בשוק חופשי, אך לדעתי היה ראוי שמנהלי הבנקים יגבילו את השכר של עצמם

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, התראיין היום (ג') לסטלה קורין-ליבר בוועידת שוק ההון של "גלובס". בפתח השיחה נשאל גפני מהי מערכת היחסים בינו ובין האוצר, והשיב: "היחסים שלי עם האוצר הם כמו היחסים בתוך מערכת 'גלובס'. יש יותר טובים, פחות טובים, עליות, מורדות. עובדים. מערכת היחסים בין ועדת הכספים לאוצר יודעת עליות ומורדות.

גפני נשאל, בזמן האחרון ביקשת מהרגולטורים לעשות סדר באשראי למשקי-בית. אנחנו לא ברמה עולמית גבוהה, הגידול הוא לא גדול, אין מה לעשות עם הכסף, אז אתה קונה. מה אתה רוצה? "המשק הישראלי הוא מאוד חזק באופן יחסי למדינה קטנה שמוקפת אויבים, שחלק גדול מתקציבה הולך לביטחון, ואין לזה כמעט הסבר טבעי. הפכנו למעצמה של גז.

"הייתי באופוזיציה ראש הוועדה הטכנולוגיה. ההכנסות מהגז הם 450 מיליארד שקל ל-25 שנה. אני עשיתי את החוק שזה לא ילך לתקציב המדינה אלא רק לפרויקטים שלא קיימים בתקציב המדינה. אמרו ליאיר לפיד: איך אתה נותן לגפני להעביר דבר כזה, האויב שלך? הוא אמר – גפני לא מתרגש מאגף בתקציבים באוצר.

"בקיצור, החלק הזה שבו אנחנו מדברים, צריך לאפשר. אנחנו נמצאים בסוף התקופה שהפנמנו שאנחנו משק חזק. עכשיו אנחנו בתקופה שצריך להחליט מה עושים לטווח הארוך. ואז אנחנו מדברים על משקי-הבית, על חיסכון, האם להוריד מע"מ באחוז אחד, ובסופו של דבר מי שמרוויח מההפחתה הזאת זה מי שקוה מכוניות יקרות. מי שהולך לקנות במכולת, הפחתת המע"מ באחוז אחד לא עוזרת לו".

כמו כן, גפני יצא נגד שכר הבנקים בבנקים: "מנהלי הבנקים מרוויחים משכורות שאני כבר לא יכול לספור כמה אפסים יש בהן… לא הבנתי מה הם עושים, שורפים שטרות? אני לא רציתי לתמוך בהגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית, כי אני מאמין בשוק חופשי. לדעתי היה ראוי שמנהלי הבנקים יגבילו את השכר של עצמם. לא הגיוני שיש משפחות בשכונת הארגזים שלא גומרות את החופש, ושמנהלי הבנקים ירוויחו כמו שהם מרוויחים".

הייתה קריאה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבחינת קריסת התעשייה. מי אתה מצפה שיהיה? נשאל גפני שענה: "התעשייה קורסת בגלל הרגולציה… חברת החשמל פשוט מזמינה מחברה בסין במקום מהתעשייה שלנו. אני אין לי אינטרס בעניין הזה מעבר לעובדה שצריך לשבת לקבל החלטות לאן מדינת ישראל הולכת בעשור הקרוב. הרבה מאוד תעשיינים מדברים אתי על זה. אני לא ארפה מזה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו