צילום: מדי חודש

הלכה יומית: דיוקים בברכת המזון

מדי יום, לפני 'אשרי' בתפילת ותיקין, {או לפני הוצאת ספר תורה בשני וחמישי}, אומר מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט''א הלכה יומית לתלמידים ולציבור המתפללים. היום למד בהלכות ברכת המזון

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א

יום חמישי י"א מנחם-אב תשע"ז

בברכה הרביעית של ברכת המזון, אומרים: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם לעד האל אבינו מלכנו אדירנו", והמלה "לעד" כתובה בכמה סידורים ולא בכולם, אבל הנכון לומר אותה. ומה זה "לעד"? הרי "לעד-האל אבינו" לא יכול להיות, אלא הכוונה "אלקינו מלך העולם-לעד", וככה צריך להפסיק, וא"כ למה בכל הברכות אומרים "מלך העולם" בלבד, ולא אומרים "לעד"?

אלא הענין הוא שרבותינו אומרים שהברכה הזאת נתקנה בגלל הרוגי ביתר, מה זה "הרוגי ביתר"? במלחמת בר כוכבא נהרגו בעוונות מאות ואלפים יהודים, אז על זה תיקנו "הטוב והמטיב לכל", מה זה הטוב והמטיב? שאחרי שבע שנים קברו אותם, "הטוב" שלא הסריחו ו"המטיב" שניתנו לקבורה, ככה אומרת הגמרא בברכות.

ולמה עשו רק הודיה על זה שלא הסריחו, ולא עשו איזה ענין של אבלות על האלפים שנהרגו? התשובה היא, שאז היתה עדיין מלכות הרשעה קיימת, והיה סכנה לקלל אותם וכיוצא, לכן טמנו ברמ'ז את הענין, לאמר: "ברוך.. מלך העולם לעד…" ש-ה' יתברך שהוא מלך העולם – הוא ישאר מלך לעד והוא ינקום נקמתנו, מה שאין כן המלך הרשע אדריאנוס שחיק טמיא {-ישחקו עצמותיו} לא ישאר מלך לעד, אלא הקב"ה ינקום בו נקמת בני ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו