Tomer Neuberg/Flash90

סקרים, רבותי: בימין כבר בודקים מה יקרה ביום אחרי נתניהו

אלפי תומכיו של ראש הממשלה התייצבו השבוע למפגן תמיכה בו. אחרי שנים רבות שהוא עומד בראשות מחנה הימין, הסקרים וחלק מהבכירים כבר נערכים ברצינות ליום בו ייאלץ נתניהו לפרוש מהזירה הפוליטית, אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום

יום לאחר מפגן התמיכה בבנימין נתניהו, העריכו בכירים בליכוד שראש הממשלה לא יתפטר לפני שיוגש נגדו כתב אישום, גם אם המשטרה או היועץ המשפטי לממשלה ימליצו על כך, כצפוי. במפלגת השלטון מאמינים שנתניהו לא יעמוד לדין בשנה הקרובה, ואולי גם לא עד מארס 2019 – שמסומן במערכת הפוליטית כמועד אפשרי לבחירות הבאות.

בכנס בגני התערוכה התייצבו כמעט כל חברי הכנסת והשרים של הליכוד, לצד אנשי כל הקבוצות המרכזיות במפלגה. נעדרו מהאירוע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ששהו בחו"ל, וחבר הכנסת בני בגין. מצבו של נתניהו בתוך מפלגתו מסתמן כיציב, ולא נראה שמישהו מאנשיה יקרא עליו תיגר בעודו מכהן.

על פי דיווח בהארץ, בשיחות סגורות, השרים וחברי הכנסת מטעם הליכוד מסכימים שנתניהו ייאלץ להתפטר אם יואשם בשוחד. בעוד שחלקם מאמינים שיהיה עליו להתפטר גם אם יוגש נגדו כתב אישום בעבירה פחותה, כמו הפרת אמונים, אחרים סבורים שיוכל להישאר בתפקיד עם אישום מקל. אנשי המפלגה מקפידים שלא להתייחס לנושא בפומבי, כדי שלא להיתפס כמי שממתינים למפלת ראש הממשלה. יוצא דופן הוא אורן חזן, שאמר בראיון לגלי צה"ל שכתב אישום נגד נתניהו יחייב הכרזה על נבצרותו.

במפלגות הקואליציה האחרות נשאו השבוע עיניים להתפתחויות בליכוד. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שוהה בחו"ל אך עקב מקרוב אחר מפגן התמיכה בנתניהו, שבו השתתף גם חבר מפלגתו מוטי יוגב. בבית היהודי נערכים לאפשרות שנתניהו יכריז על בחירות בזק, בניסיון לזכות מחדש באמון העם לפני שתתקבל ההכרעה בעניינו. יו"ר כולנו, משה כחלון, אמר השבוע בשיחות סגורות שאין בכוונתו לזעזע את הקואליציה, משום שמבחינתו היא פועלת היטב ומאפשרת לו לקדם את מטרותיו.

הפרשן מתי טוכפלד קורע בישראל היום את מסכת הצביעות של השמאל. אחרי שבועות רבים של הפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בלי שכמעט נטען שיש פגם בכך, התקשו באופוזיציה לסלוח לנתניהו על המתקפה שהגיעה השבוע מצידו. "עם ישראל ראה ראש ממשלה חסר ביטחון שתוקף את הפרקליטות והמשטרה", אמר יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אחרי נאום נתניהו. גבאי כנראה צודק, אך די איבד את הלגיטימציה להטיף בעניין, ברגע שהחליט ללכת בעצמו להפגין נגד היועמ"ש אך לא מזמן.

מהתגובות החריפות נגדו היה זה כמעט בלתי אפשרי להבחין כי נתניהו למעשה כלל לא תקף את גורמי אכיפת החוק. אפילו לא ברמז. לא בנאומו ביום רביעי, וגם לא קודם לכן. התמיהות המאולצות של הפרשנים באולפני הטלוויזיה הכיצד ייתכן שבליכוד מאשימים את המפכ"ל רוני אלשיך, היועץ המשפטי לממשלה (שנתניהו עצמו מינה) וראשי יאח"ה ברדיפה הנובעת משמאלנות – אינן אלא מצג שווא. זה לא יותר מאשר ניסיון אחיזת עיניים. לא זו הטענה בליכוד. לא על זה דיבר נתניהו בנאומו. הרדיפה היא לא של גורמי האכיפה, אלא של התקשורת. מי שתוקף את גורמי האכיפה במקרה הזה הם לא הליכודניקים אלא המפגינים משמאל המטיחים במנדלבליט ביקורת קשה כבר תקופה ארוכה.

כמו לפני הבחירות האחרונות, כך גם עכשיו, מתקשים בשמאל להבין את גודל התמיכה בנתניהו שיוצרת תחושת הנרדפות בימין. מבחינתם האירוע בתמיכה בראש הממשלה ביום רביעי היה אירוע מביש. תת־רמה, ואפילו עם ניחוח דיקטטורי שבו מאלץ המנהיג את מאמיניו להביע בו תמיכה בלתי מסויגת. אבל את מה שהם לא מצליחים להבין, שרי הליכוד הבינו טוב מאוד – כולל אלה שללכת להתראיין בעד נתניהו היא פעולה מועדפת רק מעט פחות מלשתות מהים של עזה. בניגוד לנטען, אלה לא האיומים של דוד ביטן וגם לא אזהרותיו של ח"כ דוד אמסלם. אלה הפעילים, קבוצות הווטסאפ והרשתות החברתיות שהבהירו היטב לחברי הכנסת של הליכוד מה נדרש מהם כעת.

Tomer Neuberg/Flash90

השר אופיר אקוניס, שמיהר כבר ביום ראשון להוציא הודעת תמיכה בנתניהו, הסביר השבוע כי "מיום שישי, היום שבו נחתם הסכם עד המדינה עם ארי הרו, יש דמיון מוחלט לתמונה שהצטיירה בתקשורת ערב הבחירות האחרונות. כמו אז כך גם היום, מי שניזון רק מהתקשורת משוכנע שהליכוד עומד להתרסק. אבל המציאות לא יכולה להיות רחוקה יותר. אנשים עוצרים אותי ברחוב, ואני גר בתל אביב, ואומרים לי 'תהיו חזקים, אנחנו איתכם'. זו לא רק העלייה בכל הסקרים, אלא גם השיח בקבוצות הווטסאפ של הפעילים וברשתות החברתיות. אני נכנס לפייסבוק ואני רואה מה הולך שם: תמיכה גורפת בראש הממשלה. האירוע ביום רביעי בגני התערוכה הזכיר לי באנרגיות שלו את האירוע בבנייני האומה אחרי הניצחון ב־96'. בשמאל לא מבינים את זה אבל ככל שהלחץ התקשורתי גובר, התמיכה בציבור גדלה" – כותב טוכפלד.

אך בכל זאת, נראה שיש כבר מי שבודק אופציות. סקר "מעריב־סופהשבוע" שנערך על ידי מכון "פאנלס פוליטיקס" ופורסם הבוקר (שישי), בדק תרחישים פוליטיים אפשריים ליום שאחרי נתניהו. בקרב הציבור הכללי, גדעון סער הוא המתאים ביותר לעמוד בראשות הממשלה ביום שאחרי נתניהו. סער זוכה ב-38% בקרב הציבור הכללי, ובקרב אנשי הימין המוביל הוא נפתלי בנט שגובר על סער רק באחוז אחד. באשר לחלוקת המנדטים, הליכוד בראשות סער מקבלת מנדט אחד יותר מאשר הליכוד בראשות נתניהו. סער מצליח לקחת שני מנדטים מכחלון וחמישה מנדטים מלפיד.

הפרשן בן כספית, מסביר את נתוני הסקר: הליכוד בראשות סער מקבלת מנדט אחד יותר מאשר הליכוד בראשות נתניהו, אבל הגנטיקה של המפלגה הזו משתנה מבפנים: סער מאבד קולות ליכודיים, בעיקר לטובת בנט (2) וליברמן (2), אבל לוקח 2 מנדטים מכחלון ו־5 מנדטים מלפיד(!). במילים אחרות, סער מגדיל את סך כוחו של הימין ומכרסם קולות במרכז־שמאל. ובמילים עוד יותר אחרות: סער מביא שלטון. זה מה שמעניין את בוחרי הליכוד, זה מה שהקהיל אותם בגני התערוכה ביום רביעי בערב.

כחלון (28) ובנט (30) מביאים יותר מנדטים לליכוד מאשר סער, אבל זה קורה בעיקר בזכות העובדה שמפלגותיהם (כולנו והבית היהודי) מתאחדות עם הליכוד ומייצרות שלם הקטן בהרבה מסך חלקיו. כחלון אמור לגרוף 34 מנדטים ובנט 37, אבל הם מדממים מנדטים תוך כדי איחוד עם הליכוד. גם ליברמן לא מחולל נפלאות, עם 22 מנדטים בלבד (במקום 32). התוצאות של כץ (15) ויעלון (19) נמוכות במיוחד. כץ חטף, כנראה, בחזית הפנימית לאור העובדה שנתפס כמי שחותר תחת נתניהו, בעוד יעלון איבד את עולמו בפרשת החייל היורה בחברון אלאור אזריה, וחבל. עד כאן ספקולציות. דבר אחד בטוח: שני אנשים מתחרטים בוודאי על שהתפטרו מהכנסת בטרם עת. השניים הם משה (בוגי) יעלון וגדעון סער.

במקביל, סקר שביצע בימים האחרונים "מכון סמית למחקר" ופורסם בערוץ 7, בדק מה חושבים אנשי הימין בישראל כלפי נבחרי הציבור מהמחנה הלאומי. מהסקר עולה כי יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מנצח גם בקרב בוחרי הליכוד וכי גדעון סער חזק יותר ככל שהבוחרים נוטים שמאלה – גם חולשתו של ליברמן ניכרת בסקר.

כך למשל לשאלה מי הכי אידיאליסט השיבו 39 אחוזים – נפתלי בנט, שמונה אחוזים ישראל כץ, 12 אחוזים גדעון סער, שמונה אחוזים משה יעלון ו-11 אחוזים אביגדור ליברמן. לשאלה מי הכי נאמן לארץ ישראל השיבו 48 אחוזים נפתלי בנט, 11 אחוזים אביגדור ליברמן, שבעה אחוזים משה יעלון ותשעה אחוזים גדעון סער.

מי משקף את ערכי הימין? נפתלי בנט זוכה ל-45 אחוזים מול גדעון סער שזוכה לתשעה אחוזים, 15 אחוזים סבורים שאביגדור ליברמן, משה יעלון עם ארבעה אחוזים בלבד, ושמונה אחוזים סבורים כי ישראל כץ משקף את ערכי הימין. בסקר נבדקה עמדתם של הנשאלים בשאלה מי מהאישים הבאים יעמוד הכי חזק לדעתך מול הטרור הערבי? 33 אחוזים סבורים שנפתלי בנט, חמישה אחוזים חושבים שגדעון סער, 27 אחוזים אביגדור ליברמן, שבעה אחוזים משה יעלון תשעה אחוזים גלעד ארדן.

מי מהאישים הבאים ישמור במידה הרבה ביותר על ירושלים מאוחדת? 60 אחוזים סבורים שנפתלי בנט, חמישה אחוזים סבורים שגדעון סער, 11 אחוזים סבורים שאביגדור ליברמן, חמישה אחוזים ישראל כץ ושלושה אחוזים סבורים שמה יעלון. מי צריך לעמוד בראש הימין אחרי נתניהו? 26 אחוזים סבורים שנפתלי בנט, 20 אחוזים סבורים שגדעון סער, 12 אחוזים ישראל כץ, חמישה אחוזים משה יעלון.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בקיצור גדעון סער הכי טוב לליכוד אחרי נתניהו

הכל שקרים-סקרים
וניסיון ליצור מציאות על ידי הסקרים
אבל הציבור הוכיח פעם אחר פעם שהוא לא מובל
אלא מוביל
והעם עושה את מה שהם חושבים
וביבי כאן לעוד הרבה זמן

נקודה אין כמו ביבי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו