ארה"ב לאו"ם: "אם תפרסמו את הרשימה השחורה – נפגע במימון שלכם"

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי העבירה מסר לבכירים בארגון: אם תפורסם הרשימה השחורה שמגבש הנציב לזכויות אדם זייד ראאד, שמאגדת את החברות הבין לאומיות הפועלות גם בשטחי יו"ש, האמריקאים יגיבו בצורה קשה

ממשל טראמפ ממשיך לפעול כדי למנוע ממועצת זכויות האדם של האו"ם לפרסם את "הרשימה השחורה" של חברות בינלאומיות הפועלות ביהודה ושומרון, ירושלים והגולן, שמעוררת את חששה של ממשלת ישראל: שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, העבירה בימים האחרונים מסר תקיף לבכירים בארגון, לפיו אם הרשימה אכן תפורסם, המימון האמריקני לארגון ייפגע.

על פי הדיווח בחדשות 2, לדברי היילי, אם תפורסם "הרשימה השחורה" שמגבש הנציב לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין, שמאגדת בתוכה את כל החברות הבינלאומיות שפועלות גם בהתנחלויות, לרבות חברות אמריקניות, התגובה תהיה חריפה: הפסקת התמיכה הכספית של ארה"ב במועצה לזכויות אדם, ואולי אף פרישה אמריקנית מהמועצה – מהלך שכבר ננקט בעבר.

הנציב שמעורר סערה גדולה לא מסתפק בגיבוש הרשימה, והיום הוא תקף באופן פומבי את הנשיא טראמפ כשאמר שהאחרון פוגע בחופש העיתונות ומעודד הסתה, מהלך שלא צפוי להקל על מאמציו לפרסם את הרשימה השחורה. פרסום הרשימה נמצא במעקב שוטף של המשלחת הישראלית באו"ם בראשות השגריר דני דנון, בה מצפים לראות כיצד המועצה לזכויות האדם תגיב למסר האמריקני התקיף.

בממשלה חוששים מאוד מפני פרסום הרשימה שעתידה להתפרסם בסוף השנה, וגורמים במשרד לעניינים אסטרטגיים מבהירים: "משמעות פרסום הרשימה היא שהאו"ם הופך את עצמו לארגון BDS". המאמצים להרחיב את החרם נגד חברות בינלאומיות שפועלות מעבר לקו הירוק אינם חדשים: בממשלה מתמודדים עם המצב בשנים האחרונות בהצלחה לא מועטה.

אודי סגל מציין בחדשות 2 כי מאז שנת 2015 מספר קרנות בינלאומיות, אירופיות בעיקרן, רצו למשוך את השקעותיהן מחברות שפועלות בשטחים, אך נתקלו במאמצים רבים שהופעלו מטעם הממשלה, לרבות המשרד לעניינים אסטרטגיים שמוביל את המאבק נגד פעילות ה-BDS – וסחף החרמות נבלם.

עם זאת, גורמים במשרד צופים כי הרשימה החדשה תהיה מקיפה ומרחיקת לכת בממדים שישראל לא הכירה עד כה בפעילות של גורמי ה-BDS נגד ישראל, ומעריכים שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לסכל את פרסומה. השר גלעד ארדן וגורמים נוספים שעוסקים בבלימת תנועת החרם, ולא רק ביהודה ושומרון, מתייחסים למהלך האחרון של מועצת זכויות האדם כפעולת BDS מובהקת.

לדברי הגורמים במשרד, מרגע שהאו"ם קובע כי הרשימה כוללת כל חברה שיש לה פעילות מכל סוג שהוא מעבר לקו הירוק ולא רק חברות שנמצאות פיזית בשטחים, צפוי להיגרם נזק חסר תקדים לא רק לחברות בינלאומיות שפועלות באזור אלא גם לשורה ארוכה של חברות ישראליות, בהן גם בנקים וקופות חולים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו