Gershon Elinson/FLASH90

הערכות להילולת רחל אמנו: "לאפשר צעידה רגלית אל המתחם"

הוועדה לפניות ציבור קיימה ישיבת הערכות להילולת רחל אימנו במהלכה דנו בדרכי ההגעה למתחם הקבר, דנו באפשרות לצעידה רגלית למקום והעלו מגוון פתרונות לבעיות במקום. לא יאפשרו להגיע למקום ברכבים פרטיים, והכינו כמות של אוטובוסים ריקים

הוועדה לפניות ציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר קיימה ההערכות לקראת הילולת רחל אימנו. ישיבה זו הפכה למסורת ומתכנסת מידי שנה על מנת לבדוק ולתאם את שיתוף הפעולה בין כל הגורמים האחראים לניהולה התקין של ההילולה.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר הסביר כי "מטרת הישיבה היא להבטיח את זרימת המתפללים בצורה בטוחה ככל האפשר, לא ליצור עומסים. כמו כן לוודא במידה ויווצרו עומסים חריגים במקום בשעות מסוימות, הגורמים האחראים לאירוע ידעו לתת את המענה היעיל והמהיר ביותר למתפללים. כולם זוכרים שמדובר באיזור רגיש מבחינה ביטחונית אך גם "להחזיק" אנשים "כלואים" באוטובוסים, אלה לא מראות שצריכים לחזור על עצמם".

יוסף שוינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים אמר: "אנחנו לא מתערבים בהיבט התנועתי אלא פועלים תחת משטרת ישראל. יש לחצים של מספר שעות (הפיקים), אסור לשכוח שלקבר רחל ככל ששיפצנו את האתר, מגיעים יותר אנשים אבל הוא לא יכול להכיל בזמן נתון יותר מ800 איש. אי אפשר לקלוט יותר מיזה ולכן לפעמים הציבור צריך להתאזר בסבלנות ולחכות. בסוף הכל בא על חשבון המתפללים, לפעמים בעזרת נשים אנחנו מאיצים בהן להזדרז כדי לפנות מקום לבאות אחריהן".

נצ"מ משה פינצי, סממ"ר קדם עדכן בדיון, "אנחנו נמצאים אחרי עבודת מטה סדורה תוך תיאום עם כלל הגורמים. אנחנו מודעים לכל ההיבטים וגם לרגישות של האירוע. נושא הבטיחות הוא בראש ובראשונה. השיטה תהיה ויסות המתפללים, אנחנו רוצים שלא יווצר מצב של דוחק. יש עלייה בכמות האנשים שמגיעים, שנה שעברה הגיעו 75,000 אני מעריך שהשנה תגיע אותה כמות אם לא יותר.

לדבריו, "אנחנו נערכים גם לאירוע חירום חלילה. הדרך הכי טובה להכניס את כמות האנשים הזו זה בשאטלים. אי אפשר לשלב תנועה רגלית, זה יסכן את האוכלוסייה. אנחנו לא מקובעים ושומרים על גמישות בהתאם לאירועים".

סנ"צ שימי מרציאנו הוסיף: "אנחנו לא מאפשרים לכלי רכב פרטיים להגיע למתחם האירוע, לכן יש חשיבות לפרסם לקהל הרחב להגיע לחניונים המסודרים שם יחכו להם אוטובוסים של אגד. כמו כן עדיף להגיע בשעות הבוקר ולא שכולם יגיעו יחד בשעות הצהריים".

לדברי יצחק רודיך, מתאם מגזר חרדי באגד, "אנחנו הרבה יותר רגועים השנה מאשר בשנים קודמות. השנה אנחנו מביאים אוטובוסים ריקים שיוכלו להוציא אנשים כשיש קיבולת גדולה יותר ממה שצריך".

ישראל אפרייט, קצין תחבורה של יהודה ושמרון הציע, כי מכיוון ו"כל המקום הזה הוא על פי צו תפיסה צבאי, המקום לא נבנה כדי להכיל כל כך הרבה אנשים. צריך להתאים את התשתיות. צריך להסדיר ולהתאים את המקום לכך. המקום הזה לא מותאם לאוטובוסים. ההמלצה שלי היא לעשות שם את מודל מירון של הליכה רגלית, כי השטח לא בנוי לרכב ממונע.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם: "הוועדה מברכת על הפקת הלקחים ומקווה שהשנה הכל יזרום באופן מסודר. הוועדה מבקשת לפרסם לציבור דרכי הגעה להילולה שמי שמעוניין להגיע ידע שלא ניתן להגיע ברכב פרטי. הוועדה משבחת את הרצון של כל הגורמים לקרוא לציבור לפזר את שעות ההגעה ולהגיע בעיקר בשעות הבוקר על מנת להוריד את העומס בשעות הערב והלילה. בכוונתנו לקיים דיון לאחר ההילולה בהשתתפות אנשי המנהל האזרחי, כדי לבדוק את התשתיות במקום".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו