אולמרט ונתניהו: הזיכוי והחשש

בין אם הדברים מדוייקים, בין אם לאו, ברור כי לתוצאות המשפט יהיו גם השלכות פוליטיות. מי שלבטח מבין את הדברים היטב, הוא ראש הממשלה נתניהו, שנבחר לאחר הדחת אולמרט.

יתד היום: "רעידת אדמה משפטית". כך כינתה אתמול התקשורת את זיכויו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. "מבוכה ומכה לפרקליטות", המשיכו הפרשנים המשפטיים, וסנטו בעיקר בפרקליט המדינה — משה לדור, האיש שהחליט על הגשת כתב האישום נגד אולמרט. לדור הוא שהמליץ גם לשמוע את העד המרכזי בפרשת מעטפות הכסף — משה טלנסקי — העדות שהביאה להתפטרותו של אולמרט.

עד שלשום בבוקר, היה אולמרט "האיש המושחת" ביותר בארץ. פניו הושחרו, משפחתו הוכתמה והוא נאלץ כאמור לוותר על כיסאו, לאחר שברק ולשה בני דחקו אותו החוצה ואילצו אותו להתפטר. שלשום בשעה 9:15 בבוקר, הכל השתנה ברגע. אולמרט יצא זכאי (למרות הרשעתו בפרשה אחת), וכל החיצים הופנו כלפי פרקליט המדינה — משה לדור. כולם קוראים עכשיו להתפטרותו. ברגע אחד התהפכו היוצרות, מה שיכול להעיד רבות על הפרקליטות ובעיקר על התקשורת, הממהרות לחרוץ גורלות ולהרשיע זכאים טרם זמנם.

לדור עצמו משוכנע כי נהג בהגינות. "לא היינו יכולים שלא להמליץ להגיש את כתב האישום", הוא אומר. מבחינתו — ההשלכה המיידית של התפטרות ראש הממשלה, לא היתה באחריותו והוא אינו אשם בכך. כך או כך, היחס התקשורתי והציבורי שמשתנה בין רגע מקצה לקצה, מעורר שאלות רבות, ומעיד כאלף מונים, כיצד מתנהלים הדברים במדינה הקוראת לעצמה "מתוקנת".

אחד מהדברים ששימחו מאד את אולמרט לאחר זיכויו, היה הדיווח הבולט בעיתון האמריקאי רב התפוצה — "ניו יורק טיימס", ששיבץ את הידיעה בעמוד הראשון והפך אותה למרכזית. חשוב היה לאולמרט, הרוצה לחזור לקידמת הבמה הפוליטית והבינלאומית, שכל העולם ידע שהוא חף מפשע.

לפני כמה שבועות העניק אולמרט ראיון לתקשורת האמריקאית, ואמר כי מי שעמדו מאחורי סילוקו מלשכת ראש הממשלה, הם גורמים בארה"ב, שמימנו את החקירות, כדי לשנות את המציאות הפוליטית בישראל. בראיון אמר כי הצעותיו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, לא התאימו לתפיסת עולמם.

בין אם הדברים מדוייקים, בין אם לאו, ברור כי לתוצאות המשפט יהיו גם השלכות פוליטיות. מי שלבטח מבין את הדברים היטב, הוא ראש הממשלה נתניהו, שנבחר לאחר הדחת אולמרט. במערכת הפוליטית לא רואים אלטרנטיבה נוכחית לנתניהו, ואולמרט נחשב למי שיוכל אולי לשנות את המצב הזה.

מיד לאחר הזיכוי, מיהר נתניהו לשגר ברכה לאולמרט, אך כדאי לשים לב לניואנסים. "אני מברך את אולמרט על זיכויו, בשניים מתוך שלושת הסעיפים שבהם הואשם". לנתניהו היה חשוב להשאיר בחלל האויר את הסעיף השלישי…

והיה מי שאמר בליכוד, כי נתניהו עוד עשוי להצטער על כך שלא הקדים את הבחירות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו