Nati Shohat /Flash 90

הלכה יומית: הברכה על ברקים ורעמים

מדי יום, לפני 'אשרי' בתפילת ותיקין, {או לפני הוצאת ספר תורה בשני וחמישי}, אומר מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט''א הלכה יומית לתלמידים ולציבור המתפללים. היום למד הברכות בעת שרואים ברקים ושומעים רעמים

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א

יום שני ז' טבת תשע"ח

היום ברוך ה' התחיל הגשם לרדת.
כשאדם רואה ברק או רעם, יש ברכה על הברק: "עושה מעשה בראשית", ויש ברכה על הרעם: "שכוחו וגבורתו מלא עולם". מי שיתבלבל ביניהם יעשה לו סימן: שכוחו וגבורתו מלא עולם – ראשי תיבות: שומע! כשאתה שומע את הרעם אתה מברך.

ובכל זאת, המנהג לברך ברכה אחת על שניהם. ולמה? כי הברק והרעם באים בהפרש של כמה שניות. העולם חושבים שמתחילה הברק בא ואחר-כך הרעם "רודף אחריו"… וזה לא נכון! שניהם באותה שניה, באותו רגע. אלא מה?! העין שלנו זריזה יותר מהאוזן שלנו, ולכן עד שמגיע הקול של הרעם אלינו, לוקח כמה זמן, כמה שניות. אבל אם תברך על הברק, ואחר-כך מיד בא הרעם, אתה מפספס, לא מברך בזמן על הרעם.

ולכן, מחכים שניה עד שמגיע הרעם, ומברכים על שניהם: 'שכוחו וגבורתו מלא עולם', ויוצאים ידי חובה. ככה כותב מרן רבנו כלפון הכהן, וככה כותב גם 'ערוך השולחן', וכך כתבו בשם הרב עובדיה. ויש כאלה מפלפלים בזה, אבל אנחנו מברכים פעם אחת בלבד: 'שכוחו וגבורתו מלא עולם' – בשם ומלכות.

ואם בא ברק – פעמיים במשך היום, לא מברכים. ואפילו אם בא בלילה (אחרי שכבר היה ביום). אלא אם כן נתפזרו העננים וזרחה השמש.

ואם אדם קם בבוקר והיה ברק ורעם, מברך עליהם אף אם לא נתפזרו העננים מאתמול, כי כשקם זה כבר יום חדש.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו