הרשימה המשותפת. צילום: פלאש 90

לראשונה: הכנסת מנעה מח"כים טיסות במימון ארגוני BDS

ועדת האתיקה אסרה על הח"כים יוסף ג'בארין וחנין זועבי מהרשימה המשותפת קבלת מימון מארגונים המובילים חרם נגד ישראל. מדובר ביישום ראשון של התקנות החדשות שאושרו בוועדת הכנסת. ח"כ ג'בארין: "אעתור לבג"ץ נגד החלטה"

ועדת האתיקה אסרה על חברי כנסת לקבל מימון לטוס להרצאות בחו"ל מארגונים המעודדים חרם נגד מדינת ישראל. על פי פרסום ב'וואלה' מדובר בחברי הכנסת יוסף ג'בארין וחנין זועבי מהרשימה המשותפת שהיו אמורים לטוס בתקופה הקרובה לסבב הרצאות. ג'בארין היה אמור לטוס לארצות הברית וזועבי הייתה אמורה לטוס לכנס באירלנד, שניהם במימון ארגוני BDS.

זו הפעם הראשונה שבה מקיימת הוועדה דיון לפי כללי האתיקה החדשים הקובעים כי היא "תשקול לא לאשר נסיעה לחוץ לארץ במימון ארגון או גוף שפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל או התחייב להשתתף בחרם". כללים אלה נוספו בעקבות החלטה שהתקבלה לפני כחודשיים בוועדת הכנסת בתקופה שח"כ יואב קיש (הליכוד) כיהן כיו"ר הוועדה.

בהחלטה למנוע את הנסיעה של ג'בארין כתבו חברי ועדת האתיקה כי "הארגון שמבקש להזמינך ולממן את נסיעתך, נמנה על רשימת ארגונים שהוכנה על ידי המשרד לעניינים אסטרטגיים והסברה, שעניינה 'ארגוני החרם המרכזיים שפועלים באופן עקבי רציף ומתמשך נגד מדינת ישראל, תוך הפעלת לחץ על גופים, מוסדות ומדינות להחרים את ישראל'".

חברי הוועדה ציינו כי ערכו בירור עם המשרד לעניינים אסטרטגיים ושם גילו כי הארגון "נחשב כיום לאחד מארגוני החרמות המובילים בארצות הברית" וכן "מצהיר על תמיכתו ב-BDS ככלי לא אלים, אשר יכריח את מדינת ישראל לשנות את מדיניותה ולשחרר את 'השטחים הכבושים'". בין היתר ציינו כי הארגון אירח את "המחבלת רסמיה עודה אשר הורשעה ברצח שני אזרחים ישראלים בשנות השישים כאחת הדוברות המרכזיות". בהודעתם לח"כ ג'בארין קבעו חברי ועדת האתיקה כי "לאחר ששקלה את הדברים ובחנה את המידע שהונח בפניה, החליטה הוועדה שלא לאשר את נסיעתך במימון גוף זה".

השר ארדן ברך על החלטת הועדה ואמר: "לא ייתכן שחברי כנסת בישראל ייתנו יד לארגוני החרם".

ח״כ יוסף ג׳בארין הודיע כי בכוונתו לעתור לבג"ץ נגד ועדת האתיקה של הכנסת בעקבות ההחלטה. לדבריו, "החלטת הוועדה מהווה פגיעה קשה בחופש הפעילות הפוליטית שלי כנבחר ציבור. בלי מימון של הגוף המזמין לא אוכל כמובן לנסוע בגלל העלויות הרבות של הנסיעה ושל סבב ההרצאות המתוכננות. מדובר בפעילות שהינה חלק מהותי ואינטגרלי מתפקידי כחבר כנסת באופוזיציה, ואין זה מתקבל על הדעת לא לאפשר לי לקיימה".

הוא אמר כי יעתור לבג"צ "נגד ההחלטה הקונקרטית נגד נסיעתי והן באופן עקרוני נגד התיקון האחרון בכללי האתיקה שהסמיך את הוועדה לא לאשר נסיעות במימון גופים תומכי חרם. תיקון זה פוגע באופן קיצוני בחופש הביטוי ובחופש הפעילות הפוליטית של חברי הכנסת ולכן התיקון אינו חוקי בעליל״.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו