אין ארוחות חינם – יתד היום

הבעיה היא שהצרכנים לא יכולים לשלם יותר, כי אין להם יותר. הם יקנו פחות או שלא יקנו

"אין ארוחות חינם", אמר אתמול ראש הממשלה נתניהו, כאשר ביקש להצדיק את תוכנית הקיצוצים שהוא עומד להנחית על הציבור. התוכנית תובא להצבעה בישיבת הממשלה ביום שני הקרוב, והיא כוללת קיצוץ רוחבי של 700 מיליון שקלים מתקציב השנה הנוכחית בכל משרדי הממשלה.

נתניהו אומן המילים והמשפטים הקצרים, ניסה כדרכו להסביר מדוע הגיע לשלב הזה, אך הפעם נאלץ להרחיב על הסיבות שהביאו אותו לכך.

"בחרנו להשקיע בשנה האחרונה בעצירת המסתננים, הצלחנו במידה רבה לעצור את הגל ששטף את המדינה. החלטנו להשקיע בכבאות, כולל כבאות אווירית, במידה רבה הצלחנו. אנחנו מכבים את כל השריפות, עיניכם רואות. אנחנו מטפלים באתגרים ביטחוניים לאור המציאות המשתנה. כל זה עולה כסף. אנחנו לא יכולים להוציא גם על זה וגם על כל שאר הדברים".

שר האוצר שטייניץ החזיק החרה אחריו והסביר על הצעד המתחייב כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי. "זהו קו ההגנה על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל", אמר שר האוצר.

את הציבור לא מעניניים הנימוקים הללו. הקיצוצים והגזירות שרק יחריפו בהמשך, כאשר יוגש תקציב 2013, יכבידו בהעלאות מיסים. לעת עתה יעלה המע"מ באחוז. המשמעות: בתוך כמה חודשים יעלו רשתות השיווק והספקים את מחיריהם, וסל הצריכה של כל משפחה יגדל במאות ואלפי שקלים.

ברשתות השיווק כבר מזהירים ומציינים כי מדובר ב"קטסטרופה של גל התייקרויות" במחירי המזון ומוצרי הצריכה. זאת לצד הבצורת שהביאה לעליית מחירי החיטה והתירס, התייקרות הדלק ועליית שער הדולר. הצעדים הללו יכניסו אמנם כמה מיליארדי שקלים לקופת המדינה, אבל יפגעו קשה בצרכנים. המחירים יעלו והצרכנים ישלמו.

הבעיה היא שהצרכנים לא יכולים לשלם יותר, כי אין להם יותר. הם יקנו פחות או שלא יקנו. והיה מי שאמר, כי הדבר מזכיר לו את הסיפור של הבדואי, שהגמל שלו מת והוא אמר: "חבל, עד שהתרגל לחיות בלי מים ואוכל — הוא מת"…

ישנו ביטוי: "הכלכלה צומחת, האנשים נובלים". האם זה מה שצפוי חלילה לקרות בסוף התהליך? מבחינת נתניהו מדובר בבעיה כפולה, כיון שהכל מתנקז לו לקראת שנת הבחירות. "אין ארוחות חינם", אמר נתניהו. המצביעים בקלפי עלולים מבחינתו להשיב לו: אין גם פתקים בחינם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו