David Cohen/Flash90

המתיחות בצפון: צה"ל פרס סוללות נוספות של מערכת כיפת ברזל

האיראנים תכננו לירות מטח רקטות לעבר ישראל, מערכת הביטחון הזהירה את תושבי הצפון וצה"ל הפציץ בס"ד את המטרות האיראניות בסוריה. אחרי לילה מתוח, בצה"ל פורסים עוד מערכות כיפת ברזל ונערכים במקביל גם לאפשרות של פעולת נקמה קרקעית

צה"ל פרס סוללות "כיפת ברזל" נוספות ברמת הגולן, לצד טנקים ומיגוניות, וזאת ברקע המתיחות בצפון הארץ שהגיעה לשיאה אתמול כאשר צה"ל הזהיר את התושבים והורה לפתוח את המקלטים. בלילה, על פי מקורות זרים, הצליחה ישראל, בס"ד, להשמיד את המטרות האיראניות, ושיבשו את תכניתם לשגר טילים ורקטות לשטח ישראל.

לאחר לילה מתוח שבו נפתחו המקלטים בגולן אחרי התרעה שהתקבלה על תזוזות איראניות חשודות בסוריה, השקט נשמר היום ולא נרשמו אירועים חריגים, גם הלימודים במוסדות החינוך התקיימו כרגיל. "יש להמשיך ולהישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל ככל שיידרש", מסרו בצה"ל. "ראשי הרשויות קיבלו הודעה מוקדמת על ההנחיה ונערכו אליה".

שעות לאחר מכן התרחשה תקיפה המיוחסת לצה"ל מדרום לדמשק, שהייתה ככל הנראה פעולת מנע בעקבות זיהוי כוונה איראנית לבצע שיגור טילים לעבר ישראל. הדיווחים בסוריה ייחסו לישראל תקיפה של לפחות חמש מטרות בדרום המדינה וברמת הגולן הסורית ובהן מחסני טילים ושדה תעופה שהופצץ בעבר על ידי האמריקנים. הארגון הסורי לזכויות אדם, המתנגד למשטר אסד, מסר כי בתקיפה נהרגו לפחות 15 בני אדם – מתוכם שמונה מאנשי משמרות המפכה.

מאחורי השקט הפסטורלי שצה"ל מנסה בכל כוחו לשמר "עד המטר האחרון", עלתה מהבוקר שוב האפשרות, הפעם עם רלוונטיות עמוקה יותר, לפיגוע נקמה איראני במתווה של ירי מנגד לעבר מטרה ישראלית בגבול. תקיפת הטילים הלילה ליד דמשק, שמיוחסת לישראל, אולי שיבשה את תוכנית הגמול האיראנית לפחות לימים הקרובים.

ואולם, אותו עיכוב עלול לייצר לחץ על הקרקע בגולן הסורי: איתור מטרה ישראלית, עם עדיפות למטרה צבאית, שפועלת ליד גדר הגבול וניתן לתקוף אותה במטח טילי נ"ט או בצרור ממקלעים. צה"ל נערך לאפשרות הזאת, בעיקר בצפון הרמה. המרחב הסמוך לקוניטרה החדשה עדיין נשלט על ידי הצבא הסורי. אמנם מדובר רק בכ-20 עד 25 אחוזים מרצועת הגבול מול ישראל, אך בשנים האחרונות רוב הזליגות והפיגועים בגבול התרחשו במרחב הזה.

היום בצהריים קיים הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, הערכת מצב עם מפקד פיקוד צפון, אלוף יואל סטריק, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, מפקד עוצבת "הבשן", תא"ל עמית פישר והמפקדים הערוכים בגולן. כמו כן התקיים מפגש עם ראשי הרשויות בגולן, ובמהלכו עדכנו המפקדים את ראשי הרשויות בעיקרי הערכת המצב ודנו במוכנות הישובים והעורף האזרחי.

הפרשן הצבאי יואב זיתון כותב כי צה"ל מפיק לקחים ממתיחויות קודמות בצפון, כמו בתחילת 2015, אז חוסלו על ידו לפי פרסומים זרים ג'יהאד מורנייה, איש חיזבאללה, וכן כמה קצינים איראנים, שסיירו מול הגבול ברמה. הפעם צה"ל במכוון לא שולח תגבורי כוחות לצפון, ולא רק משיקולי צורך להקל על גדודי הביטחון השוטף הקיימים.

עודף פלוגות בשטח, בעיקר כאלה שאינן מכירות את הגזרה ועלו מאימון בדרום, עלול לייצר את אותה מטרה שבצד השני מחכים בסבלנות לתקוף. היעדר כוחות תגבור משמעותיים יכול להעיד גם על היערכות של צה"ל לאופי התגובה האיראנית המתבשלת, ככזו שתהיה מדודה, מדויקת, שלא תגרור תגובה צה"לית שתשבור את הכלים ותוביל להסלמה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו