צילום Pixabay

קודקוד שומע? שומע היטב!

אחד החושים החשובים ביותר ללא עוררין הוא חוש השמיעה ועל כן לרופא האף-אוזן-גרון מלאכה רבה וחשובה. מסיבה זו, הרופא המומחה עשוי להמליץ על ניתוח כפתורים שמבוצע גם בתינוקות ופעוטות במקרה של שיעור ירידה בשמיעה

מהו ניתוח כפתורים?

ניתוח כפתורים הוא ניתוח שבו מוחדרות צינוריות אוורור לאוזניים במטרה למנע הצטברויות של נוזלים באוזן התיכונה, שפוגמים באיכות השמיעה, או בשל זיהומים ודלקות חוזרות ונשנות בה. צינוריות האוורור, הקרויות בשם כפתורים, הן זעירות ועשויות פלסטיק ומוחדרות אל תוך עור התוף כדי ליצור פתח מהאוזן התיכונה החוצה כיד לאוורר ולייבש את האוזן מנוזלים ולהחזיר את השמיעה לתקינותה.

הניתוח נעשה מתוך מטרה לשפר את איכות חיי הילד – כדי להפחית את מספר הדלקות, לשפר את השמיעה והתפתחות הדיבור. במקרים מסוימים, הנוזלים באוזן הילד עשויים להתייבש מעצמם, אך זהו תהליך שקשה להעריכו מראש. מסיבה זו, רק לאחר שהנוזלים לא נספגו במשך מספר חודשים, תתקבל ההחלטה לנתח לאחר שקלול אחוזי הירידה בשמיעה והשפעתם על תפקודו של הילד.

המדריך לניתוח הכפתורים

כל מה שרציתם לדעת בנושא –

  • ההכנה הנדרשת לניתוח היא צום מקדים של שש שעות טרום הניתוח והימנעות מאכילת מזון מוצק.. שעתיים לפני הניתוח הילד יכול לשתות תה עם סוכר או מים. על הילד להיות בריא ללא שום תסמיני חולי שעשויים למנוע את קיומו של הניתוח.
  • הניתוח מבוצע בידי רופאים מומחים לרפואת אף אוזן גורן שעברו השתלמויות על בנושאים הקשורים לתחום.
  • הניתוח מתבצע בהרדמה כללית והילד אינו חש מגע כלל משום שהוא מורדם.
  • לא צפויים כאבים, אך אם הם מופיעים, עליכם לפנות לרופא המנתח. תופעות הלוואי הצפויות הן הפרשות תקינות מהאוזניים. ברם, אם ההפרשות אינן פוסקות או נראות מוגלתיות, חשוב לפנות למרפאת אף אוזן גרון. ההפרשה המוגלתית מעידה על כך שעדיין קיימת דלקת באוזן המנותחת.
  • שיעור הסיבוכים הפוטנציאליים בניתוח הוא די נמוך – הפרשות חוזרות ונשנות מהאוזניים, נקב בעור התוף לאחר יציאתו של הכפתור שצפוי להיסגר בגיל מבוגר יותר באמצעות ניתוח נוסף.
  • במקרה של הופעת הפרשות מוגלתיות , יהיה צורך בטיפול טיפות אוזניים אנטיביוטיות.
  • במקרים בהם הכפתור יצא, עשויה להצטבר כמות נוזלים מחודשת באוזן שתצריך הכנסה חוזרת של הצינוריות.
  • חשוב להקפיד למנוע חדירת מים לאוזניים משום שהם עשויים לגרום להיווצרות דלקת. לרוב, לא מדובר ברחצה במקלחת אלא רחצה בבריכה ובמקרה שכזה מומלץ להכניס אטמי אוזניים, לחבוש כובע ים ולהימנע מצלילה או מקפיצה למים.

 

 

 

טיפול חלופי

כל ניתוח הדורש התערבות כירורגית והרדמה מלאה, גם אם הוא קל במיוחד, הוא בעל פוטנציאל לסיבוך, קל וחומר כשמדובר במטופלים ילדים בגילאי רכות. בדיוק לשם כך, הגיח לעולם מכשיר האיירפופר, ששימוש בו עשוי לחסוך ניתוח כפתורים.

אופן השימוש במכשיר הוא בטיחותי, פשוט וקל ואינו מצריך נטילת תרופות אנטיביוטיות. המכשיר מזרים כמות אוויר קבועה בלחץ מבוקר אל חלל האף דרך הנחיר וכך רמות הלחץ באוזניים מתאזנות ומסייעות לנוזלים הנאגרים בעור התוף להיספג. מחקרים סטטיסטיים שנערכו במשך ארבע שנים בארצות הברית מראים תוצאות מדהימות. 85% ממשתפי קבוצת הניסוי, חזרו לשמוע באופן תקין. לעומת זאת, קבוצת הביקורת שבה לא נעשה שימוש במכשיר אלא על טיפול אנטיביוטי והתערבות כירורגית (ניתוח כפתורים), שיעור ההצלחה עמד על 25 אחוז.

צומת מדיקל בע"מ לשירותכם

צומת מדיקל, חברה ליבוא ולשיווק ציוד רפואי משוכלל ומתקדם למגזר הפרטי והציבורי, מציעה מגוון רחב של ציוד רפואי, ובין היתר את מכשיר האיירפופר שהוכח כבעל תרומה חיונית למניעת ניתוחי כפתורים ורופאים רבים ממליצים על השימוש בו בקופת החולים או באופן פרטי בבית.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו