בעוד הממשל נגד סין: חברות בארה"ב משתפות פעולה עם סין לייצור שבבים

הפעולה טומנת בחובה סכנה לשליטה סינית מוחלטת בענף חשוב מאוד לכלכלה העולמית שכיום מובלת ע"י ארה"ב

מה המוצר החשוב ביותר בעולם? מעבר לדברים שהכרחיים לקיום יומיומי – מזון, מים נקיים – מדובר כנראה בשבבים. העולם המודרני רץ על שבבים. הם נמצאים בכל מוצר אלקטרוני: המחשב והסמארטפון, כמובן, כל מוצרי המטבח שלנו, דאטא-סנטרים שמחזיקים את שדרת האינטרנט העולמי, מכוניות, מטוסים, ספינות, ציוד חקלאי, מכונות במפעלים, מערכי התפלת מים (מה שמאפשר לטעון שלמעשה אולי שבבים חשובים יותר ממזון ומים); כל מכשיר או מכונה בעלי תחכום מזערי צופנים בתוכם שבב כלשהו.

מחסור ארוך, של מספר חודשים, בשבבים, כבר מעיק על הכלכלה העולמית בדרכים שונות. בלי שבבים בכלל, העולם כפי שאנו מכירים אותו יתחיל להתפרק לשברים מהר מאוד, וכך למדינה שמחזיקה בדומיננטיות בתעשיית השבבים העולמית יש שליטה עקיפה משמעותית מאוד על כלכלת העולם. לכן, מה שקורה בימים אלו בסין מדאיג במיוחד: לפי חשיפה של הוול סטריט ג'ורנל, חברות אמריקאיות ושותפותיהן בסין מגבירות משמעותית את ההשקעה בחברות שבבים סיניות, ונותנות למעשה יד למאמצי בייג'ינג לגנוב את ההובלה האמריקאית בתחום. מהלך זה, אם יצליח, יעניק למעשה לסין אחיזת חנק בכלכלה הגלובלית ויכול להיות בעל השלכות שליליות במיוחד על מאזן הכוח העולמי; הוכחה נוספת שבכלכלה קפיטליסטית אין דבר שבעלי הון לא יעשו בשביל רווח מהיר.

ההשקעות מתבצעות על רקע המחסור העולמי המתמשך בשבבים, והן חלק מעימות רחב יותר בין ארה"ב לסין על דומיננטיות בטכנולוגיות קריטיות. ממשלת סין משקיעה סכומים ניכרים בסבסוד התעשייה המקומית במטרה להגיע לעצמאות בייצור ואספקת שבבים. לפי הערכות בארה"ב, מספר חברות השבבים החדשות שהוקמו בסין ב-2020 לבד עומד על יותר מ-22 אלף – גידול של 200% לעומת 2019.

הממשל האמריקאי מנסה לעכב את ההתקדמות הסינית בתחום באמצעות הגבלת יצוא של תוכנה, ציוד וטכנולוגיות אחרות שמשמשות לייצור שבבים, וקידום מדיניות שכוללת השקעה של מיליארדי דולרים בשימור המובילות האמריקאית. הבית הלבן פועל גם עם מחוקקים שתאפשר לממשל לסנן השקעות זרות של הון אמריקאי במדינות לעומתיות כמו סין ורוסיה. לא צריך לדמיין יותר מדי עד כמה הפעילות מבית שתורמת לערעור מאמצים אלו מתסכלת את אנשי הממשל הרלוונטיים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו