למה מתכוון סטנלי פישר כשהוא מדבר על פופוליזם?

נגיד בנק ישראל נתן סקירה מאקרו כלכלית בוועדת הכספים, והסביר למה הוא מתכוון כשהוא מדבר על פופוליזם > האם שר הביטחון פופוליסט?

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נתן היום (ד') סקירה מאקרו כלכלית בפני ועדת הכספים של הכנסת. "ברצוני לפתוח את דבריי בשורה התחתונה", אמר פישר בפתח דבריו, "המשק הישראלי נמצא במצב מאקרו כלכלי יחסית טוב, בעיקר כתוצאה מהמדיניות שבה נקטו הממשלות השונות בשנים האחרונות.

"אם נתנהל בצורה אחראית נוכל לעבור את התקופה הקרובה בצורה טובה יחסית, מבלי להיכנס למיתון, אם כי לא ניתן לצפות שלא תהיה האטה בצמיחה כתוצאה מההתרחשויות הכלכליות באירופה.

"בעולם ממשיכה לשרור רמה גבוהה של אי ודאות. בארה"ב נרשמה אמנם ירידה באבטלה, חלק ממנה כתוצאה מהעובדה שאנשים הפסיקו לחפש עבודה, ובכל זאת זהו נתון חיובי. בסין נרשמת האטה בקצב הצמיחה. באירופה המצב חמור, שיעורי הצמיחה נמוכים ואף שליליים והאבטלה בחלק מהמדינות גבוהה מאוד.

"המצב באירופה בא לידי ביטוי גם בתשואת אגרות החוב הממשלתיות, אשר עלו בצורה קיצונית במדינות שסובלות ממשבר החוב. ריביות כה גבוהות, בשילוב עם רמה גבוהה של חוב, הופכות את נטל מימון החוב לבלתי נסבל. בישראל, לשמחתנו, רמת התשואה על האג"ח הממשלתיות נמצאת ברמה סבירה", אמר הנגיד.

פישר נגד ברק: "מה זה פופוליזם? אני אסביר"

פישר אמר כי חברי הכנסת שאלו אותו למה הוא מתכוון כשהוא מדבר על פופוליזם. "אני מגדיר את הפופוליזם כצעדים שנראים פופולאריים בעיני הציבור בטווח הקצר, אבל הם גורמים לנזק בטווח הארוך.

"זהו תפקידה של הממשלה ושל הכנסת לקבוע את סדרי העדיפויות החברתיים. בנקודה מסוימת מגיע הזמן שבו צריך לשאול מה צריך להיות גובה ההוצאה, ואיך לממן אותה. זו כבר שאלה כלכלית.

"לא ניתן לממן כל גידול בהוצאה, כולל הוצאה על ביטחון, על ידי הגדלת הגירעון, משום שברמה מסוימת, כפי שאמרתי, הקושי לממן את הגירעון הופך לקשה מאוד, והשווקים אינם מאפשרים זאת", הסביר פישר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו