גפני דחה הצבעה שתחייב את אופנועי ה'הצלה' בתשלומי מע"מ

יו"ר ועדת הספים דחה הצבעה על תקנות מע"מ שנועדו לחייב בתשלום מע"מ על אופנועים קלים וקטנועים וכן על רכבים שעד היום נחשבו כרכבים המשמשים לעבודה • רשות המיסים: "המדובר הוא ברכבים שהתברר לגביהם שהם משמשים לנסיעות פרטיות"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, דחה היום (ג') הצבעה על תקנות שהגישה לוועדה רשות המיסים ואשר נועדו, בין השאר, לבטל את הפטור ממע"מ על רכבים מסוגים שונים ואשר לגביהם, לטענת הרשות, נמצא שהם משמשים שלא רק לצרכי עבודה אלא גם ואף בעיקר לשימושים פרטיים.

גפני החליט לדחות את ההכרעה בעניין נוכח התנגדויות מצד גורמים שונים, ביניהם חקלאים ואיכרים, איגוד יבואני הרכב ואחרים. מבין הטענות נגד הכוונה לבטל את הפטור ממע"מ, עלתה הטענה שאכן במרבית המקרים מדובר ברכבים המשמים לצרכי עבודה.

מבין הרכבים שההגדרות לצרכיי המס לגביהם היו אמורות להשתנות, אופנועים קלים וקטנועים, רכבי 4X4, חלקם בעלי 'קבינה וחצי', טרקטורונים. כולם רכבים עד משקל 3.5 טון, שלגביהם קיים ספק אם הם משמשים לצרכיי עבודה או לצרכים פרטיים. גפני עצמו הביע ספק בעניין קטנועים ותהה בפני נציגי רשות המיסים, לגבי "קטנועים המשמשים כרכבי הצלה, האם האפשרות להשתמש בהם לעיתים גם לצרכים אחרים מוציאה אותם מכלל הגדרת רכבי עבודה?".

נציג הלשכה המשפטית ברשות המיסים, גיא גולדמן, הסביר כי "הכוונה בתקנות היתה להתאים את ההגדרות של רשות המיסים לאלו של משרד התחבורה ולעדכן את רשימות הרכבים שזכאים לפטור ממע"מ. מדובר בכלי רכב שמצאנו שהם משמשים לשימושים פרטיים". המשנה למנהל רשות המיסים, ערן יעקב אמר: "רכב שאנחנו מכניסים לגדר רכב פרטי, המשמעות היא שלא ניתן לנכות בגינו את המע"מ.

יבואן רכב ונציג איגוד לשכות המסחר, גדי אבירם, הביע התנגדות לתקנות החדשות ובין השאר ציין, ש"דווקא עכשיו כשבגוש דן נערכים לעבודות תשתית רחבות היקף לצורך הקמת הרכבת הקלה, מתבקש שלא יירעו את מצב המיסוי על רכבים דו-גלגליים. להיפך, בתקופה הזו נדרש להקל ולעודד את השימוש בהם כמה שיותר". עוד ציין, כי הקטנועים משמשים בעיקר לנסיעות עירוניות מה שמחזק את העובדה שהם משמשים בעיקר לצרכים עסקיים בשעות העבודה ובתוככי הערים. חלק גדול מהרוכשים של הקטנועים הם גם בעלי רכבים רגילים ומייחדים את השימוש בקטנועים לצרכי עבודה או העסק". אבירם טען, כי רשות המיסים לא בדקה מספיק והגיעה למסקנה שעיקר השימושים פרטיים.

נציגת רשות המיסים, נטליה מירנצוב, השיבה: "הסתכלנו על סוג הבעלות נפחים, סוג מנוע, כלים שיש בהם אחוז בעלות פרטית גבוה, איפה שיש בעלות עסקית אין בעיה".

מנכ"ל התאחדות האיכרים, דוידי היימן, הביע אף הוא התנגדות לתקנות עקב הכוונה לבטל את הפטור ממע"מ על טרקטורונים ורכבי 4X4 שונים: "עדיין אחוז גדול של החקלאים משתמש ברנג'רים וטרקטורונים לצרכיי עבודה וכן בטנדרים מסוגים שונים".

ערן יעקב השיב: "קיבלנו החלטה נורמטיבית לפשט את עולם המס כדי למנוע את הוויכוחים עם העוסק, עם החקלאי וכד'. יש חלק שעשויים להיפגע, אך ההחלטה לוקחת בחשבון את מרבית הפעולות שנעשות בסוגי הרכבים המדוברים. עולם המס מתמודד עם לא מעט דילמות כמו בשווי שימוש ברכבים צמודים וכד' ותמיד יהיו מי שייפגעו. על רכבים מעל 4500 ק"ג חזקה עליהם שהם רכבי עבודה. כאן אנחנו דנים ברכבים של פחות מ- 3.5 טון ופעמים רבות מצאנו שהם משמשים לצרכים פרטיים. בעולם הנורמטיבי שאנחנו רוצים לייצר לשני הצדדים אז לפעמים לא עולם מושלם. יש כאן גם הטבה: רכב פחות מ- 3.5 טון אבל חד-קבינה, שב- 90% אדם לא קונה את זה לשימוש פרטי".

נוכח אי ההסכמות בין רשות המיסים לנציגי הארגונים והמגזרים השונים בתעשייה וכן נוכח אי הנחת של חלק מחרבי הוועדה עם התקנות, קרא גפני לאנשי רשות המיסים להיפגש עם הנציגים השונים, להגיע עימם להסכמות ואז לחזור לוועדה עם תקנות חדשות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו