לקראת הרחבת העבודות של הרכבת הקלה בגוש דן: אושרה הוספת 1,500 מקומות חניה

בחודשים הקרובים צפויים להיפתח עוד שישה חניוני "חנה וסע", הכוללים אלפי מקומות חניה. שניים מהם בקרית שאול ובאזור יפתחו בתוך כחודש. לאחר מכן יפתחו חניונים נוספים בהרצליה, כפר סבא, ראשון לציון ונתניה • השר כץ קרא לציבור הנהגים המבקשים להגיע למרכז תל אביב, להחנות את רכבם באחד מהחניונים, שמשרד התחבורה העמיד לרשות הציבור, ולעלות על השאטלים שיביאו אותם למרכזי העסקים בנוחות ובמהירות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את בקשת משרד התחבורה להכפלת חניון "חנה וסע" במצפה מודיעין, מ-500 מקומות חניה כיום, ל-1000 מקומות, במטרה לעמוד בביקוש הצפוי לשירותי "חנה וסע" לקראת הרחבת עבודות הרכבת הקלה בגוש דן ותחילת החפירה של תחנת הרכבת התת- קרקעית באלנבי.

משרד התחבורה מפעיל כיום מחניון מצפה מודיעין, שני קווי שירות מהירים לאזורי התעסוקה המרכזיים בתל אביב, באלנבי וביגאל אלון. הקווים פועלים בתדירות של 10 דקות, בשעות השיא, ו-20 דקות בשאר היום. תעריף הנסיעה בכל אחד מהקווים עומד על 10.5 שקלים בלבד. החניה בחניון היא ללא תשלום.

בנוסף לכך אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה הקמת חניון "חנה וסע" חדש בבית דגן, לטובת נהגים המבקשים להגיע למרכז תל אביב. החניון יכלול כ-1000 מקומות חניה, ויספק שירות שאטלים, לאזורי התעסוקה המרכזיים באלנבי ויגאל אלון. השירות יפעל בכל 5 דקות בשעות השיא, ובשאר שעות היום כל 15 דקות.

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין ישראל כץ, ציין כי האישור להרחבה והקמה של החניונים, נועד לתת מענה לביקוש הצפוי לחניונים, עם הרחבת עבודות הקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, וכן מהצורך לספק תחבורה ציבורית ישירה ומהירה, לאזורים מרכזיים במטרופולין, בתקופת העבודות.

הקמת חניוני "חנה וסע" במטרופולין ת"א לתקופה של שלוש שנים בהליך תכנוני מיוחד של פטור מתכנית ומהיתר, לאחר שהשתכנעה כי מדובר בצורך בעל חשיבות לאומית שנדרש לתקופת הביניים בעת ביצוע השדרוג של כביש מס' 1 והקמת הרכבת הקלה במטרופולין ת"א.

עם תחילת עבודות ההקמה לטובת הרכבת הקלה בגוש דן, תוגבל התנועה ברחובות ובצמתים מרכזיים במטרופולין ת"א. כפועל יוצא, יגברו עוד עומסי התנועה במטרופולין ובהתאם גם הפגיעה בנגישות למרכזי הערים של התושבים, המועסקים והמבקרים.

אחד הפתרונות המידיים להפחתת עומסי התנועה הוא הקמת חניוני "חנה וסע", במקומות שונים ברחבי המטרופולין ומהם יהיה שימוש בשאטלים שיובילו למרכזי הערים. שימוש זה יפחית את תנועת הרכב הפרטי הנכנסת למרכזי הערים בתקופת העבודות.

בפני המועצה הארצית הוצגו בקשות להקמת שני חניונים זמניים – במצפה מודיעין ובבית דגן, אשר נדרשים בטווח המיידי של ביצוע עבודות הרכבת הקלה.

נת"ע פעלה לאיתור השטחים שישמשו כחניוני "חנה וסע", ואלו נבחרו לאחר בחינה של פרמטרים רבים, דוגמת: היבטי תכנון, בעלויות על הקרקע, היבטי תנועה, מאפיינים פיזיים וסביבתיים של השטח, היתרונות והתועלות התחבורתיים שהם עתידים להניב לציבור ועוד. זאת על מנת שהשטחים שיבחרו יהיו הראויים ביותר ויתנו את הפתרונות המיטביים ביותר לציבור, ובכך יקלו על העומסים הצפויים ועל הציבור בעת הקמת הרכבת.

החניונים יוקמו ויופעלו על ידי חברת נת"ע, 'נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע"מ', חברה ממשלתית הפועלת מטעם המדינה לתכנון והקמת הרכבת הקלה.

החניונים שיוקמו הם זמניים בלבד, שכן הם מיועדים לשמש את ציבור הנוסעים בתקופת העבודות להקמת הרכבת הקלה. עבודות אלה עתידות להיערך מספר שנים ולאחריהן, לא יהיה עוד צורך בחניונים אלו, שכן תנועת הנוסעים תתבסס על הרכבת הקלה ועל תשתית הכבישים שתחזור לפעילות סדירה, ובהתאם, שטח החניונים יחזרו לייעוד הקרקע הקבוע בתכניות בתחומן.

תחבורה במרכז: באמצעות שאטלים בלבד

בחודשים הקרובים צפויים להיפתח עוד שישה חניוני "חנה וסע", שיכללו אלפי מקומות חניה. שניים מהם, בקרית שאול ואזור, יפתחו בתוך כחודש, ולאחר מכן, יפתחו חניונים נוספים בהרצליה, כפר סבא, ראשון לציון ונתניה.

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הדגיש כי בתוך שבועיים יוחל בהקמת תחנת הרכבת התת קרקעית בקרליבך, פירוק גשר מעריב וסגירת רחובות מרכזיים בתל אביב, כמו יצחק שדה (לכיוון מערב) ודרך בגין, ולצורך כך נדרש להגדיל של מספר החניונים שיועמדו לרשות הציבור.

שר התחבורה קרא לציבור הנהגים המבקשים להגיע למרכז תל אביב, להחנות את רכבם באחד מהחניונים, שמשרד התחבורה העמיד לרשות הציבור בכניסות לתל אביב, ולעלות על השאטלים שיסיעו אותם למרכזי העסקים של תל אביב, בנוחות ובמהירות.

כיום, פועלים במסגרת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן ארבעה חניוני "חנה וסע" הכוללים כ- 4000 מקומות חניה. מדובר בחניונים תל ברוך, קרית אריה בפתח תקוה (ליד האצטדיון), גני יהושוע ומצפה מודיעין.

אילוסטרציה: פלאש 90

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו