הבניה הלא חוקית ביישובים הערביים: "נגמרו הקלמנטינות. ממחר, מי שבונה לא חוקי, ייתקל בשופל"

יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם הציע להכשיר כל חריגת בנייה עד 30% מהשטח, "לא יכשירו אם מישהו בנה 20 קומות" • הממשלה הודיעה כי בכוונתה להכשיר רק מה שנבנה עד 2011 ווועדת הפנים ביקשה לשקול הכשרה גורפת עד יום תחילת החוק

ועדת הפנים בראשות ח"כ דוד אמסלם החלה היום את הדיון בסעיף הדיור בחוק ההסדרים. היום דנו בפתרונות למגזר הערבי. "רוב הבנייה ביישובים הערביים היום אינה חוקית. הרעיון הוא להסדיר את כל זה as is. הרציונל הוא – נגמרו הקלמנטינות. עכשיו מסדרים את הכל, וממחר בבוקר, מי שיבנה לא חוקי, ייתקל בשופלים. זה גזר גדול עם מקל. יכשירו כל חריגת בנייה עד 30% מהשטח. זה המון. לא יכשירו אם מישהו בנה 20 קומות. הממשלה רוצה להכשיר מה שנבנה עד 2011 ואני אומר – להכשיר הכל עד יום תחילת החוק".

על פי הצעת החוק תיקבע הוראה ייחודית ביישובי מיעוטים לפיה, אם חלה על מגרש תוכנית למגורים והבנייה שנבנתה בו חורגת מן המותר עד 30% מהשטח, תוסמך ועדה מקומית לתת הקלה בעניין היקף זכויות הבניה. מדובר בבנייה עד שנת 2011. זהו הליך מאד חריג המאפשר הכשרה של בנייה לא חוקית. מעבר ל30% חריגה, יצטרכו לשנות תוכנית בניין עיר.

אחד הכלים להסדרת הרישום ביישובי מיעוטים הוא הקמת ועדת משנה בשלושה מחוזות. הרכב הוועדה יכלול את יו"ר הוועדה המחוזית, נציגי שרי המשפטים, הבינוי והגנת הסביבה, שני חברי הוועדה המחוזית מבין נציגי הרשויות המקומיות ומתכנן המחוז. ח"כ יעל גרמן: "אני מבקשת ייצוג הולם בוועדות המשנה. שהציבור הערבי יהיה שותף. להוסיף במפורש שיהיה נציג מהרשויות המקומיות הערביות. וכן להוסיף נציג חברתי מהשכונה עליה מדברת התוכנית. זו תוכנית שבאה לתת מענה. צריך שיהיה שם לתושבים נציג אותנטי שיביא את קול השטח".

בצלאל סמוטריץ': "מי שמכיר את הרכב האוכלוסייה הערבית יודע שהמבנה החמולתי הוא אחד החסמים הגדולים. אין דבר כזה פעיל שמייצג את כולם. אם רוצים נציג חברתי זה יתקע". נציגת מינהל התכנון: "יותר מדי נציגים בוועדות המשנה יגרמו לוועדות לאבד את מקצועיותן".

על פי הצעת החוק הממשלתית, רישום קרקעות לא יהיה מותנה עוד באישורים מרשויות המסים בדבר תשלומי מס. היועץ המשפטי תומר רוזנר מהלשכה המשפטית של הכנסת המליץ להוסיף להצעת החוק שהרישום גם לא יותנה באישור מהרשות המקומית על תשלומי ארנונה.

(אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו