ששינסקי 2 אושר בוועדת הכספים: עוד חצי מיליארד ש"ח בשנה

הצעת שר האוצר לאישור מסקנות ועדת ששינסקי 2 עברה פה אחד בוועדת הכספים • כחלון: "חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה גילו אחריות והצביעו פה אחד לטובת אזרחי המדינה" • המתווה החדש אמור להטיל מס על רווחי יתר על משאבי הטבע בשיעור של עד 42%

מסקנות ועדת ששינסקי 2 עברו היום (ה'), פה אחד בוועדת הכספים. הוועדה אישרה את "חוק מיסוי משאבי טבע", אשר מיישם את המלצות ועדת ששינסקי 2. במרכז החוק הטלת מס על רווחי יתר הנובעים מהפקת משאבי טבע בשיעור של עד 42%. החקיקה תגדיל את הכנסות המדינה בלמעלה מכחצי מיליארד ש"ח בשנה.

כזכור, הוועדה מצאה כי מבנה מערכת מיסוי משאבי הטבע בישראל כיום אינו מבטיח כי לציבור חלק ראוי מהרווחים הנובעים ממשאבי הטבע המצויים בישראל. דו"ח קרן המטבע הבינלאומית שנכתב עבור הוועדה קבע, כי מודל המיסוי הנוכחי על משאבי הטבע בישראל גורם לכך שבשיעורי רווחיות בינוניים עד גבוהים חלק הציבור ברווחים הוא מן הנמוכים בעולם.

הוועדה מצאה כי חלק הציבור ברווחים הנובעים מהחצבים בישראל (שיעור ה-GT) עמד על 23% בלבד בשבע השנים האחרונות, זאת לעומת חלק הציבור ברווחי הגז והנפט העומד על למעלה מ-50%.

קרא עוד:
[postim]

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בהישג ענק לאזרחי מדינת ישראל. משאבי הטבע שייכים לציבור וככאלה האזרחים צריכים ליהנות מהם. חצי מיליארד השקלים שיגיעו מהתמלוגים ישמשו לפיתוח הנגב, הכלכלה הישראלית וליצירת מקומות תעסוקה חדשים. אני גאה בחברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה שגילו אחריות והצביעו פה אחד לטובת אזרחי המדינה".

במהלך הדיון בוועדת הכספים סביב חוק ששינסקי 2 פרץ עימות חריף בין חברי הכנסת. בעקבות זאת, קטע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני את הדיון. הדבר אירע בעקבות דבריו של יו"ר כל, ניר גלעד, שדבריו נתפסו ע"י חלק מחברי הכנסת כאיום על המדינה ועל חברי הכנסת לבל יאשרו את חוק ששינסקי 2 ואת העלאת המס על רווחי היתר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הביע תרעומת קשה על כך שלא איפשרו לגלעד לסיים את דבריו ואמר: "כבר חודשיים שבוועדה נשמע רק קול אחד נגד כיל. הפכו את כיל לאויב. יש צורך בעוד השקעות ומותר להביע עמדה מנוגדת". זאת לאחר שחברי הכנסת שלי יחימוביץ', מיקי רוזנטל וח"כים נוספים מתחו ביקורת נוקבת והטיחו בניר גלעד שהוא "ביריון שמאיים על הממשלה ועל חברי הכנסת". גפני עצר את הדיון, לאחר שלא ניתן היה להמשיכו לקראת הצבעה, לאחר שהוועדה שמעה את עמדת צוות ה-4 הממשלתי בנושא ששינסקי 2.

(אילוסטרציה: יוסי זמיר – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו