ליצמן נחוש להוזיל את מחירי תחליפי החלב

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן עשוי להגביר את התחרות בשוק תחליפי החלב לתינוקות ולירידת מחירים ניכרת בתחום

מהלך חדש שמוביל סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, עשוי להגביר את התחרות בשוק תחליפי החלב לתינוקות ולירידת מחירים ניכרת בתחום.

לפי תוכניתו של ליצמן, שאף דן בעניין עם הממונה על ההגבלים העסקיים, יורה משרד הבריאות לבתי החולים לקיים מכרז בין ארבעת מותגי תחליפי החלב: מטרנה (אסם-נסטלה), סימילק (פרומדיקו), אופטימיל (מדיצ'י מדיקל) ונוטרליון (טבע).

במכרז יזכו שתי חברות, מה שיאפשר להורים בחירה ביניהן, יגביר את ההתעניינות שלהם במחירי המוצר מחוץ לבית החולים ויגביר את התחרות. כיום נהנית החברה הזוכה במכרז מבלעדיות בבית החולים שבו זכתה.

נוכחות חברות תחליפי החלב בבתי החולים ליולדות היא קריטית עבורם, מכיוון שבמרבית המקרים ההורים ממשיכים לרכוש את המותג שקיבלו בבית החולים בהמשך הדרך, והחברה מרוויחה לקוח קבוע ונאמן למשך שנים.

המרכיב המרכזי והחדשני במכרז שמציע ליצמן נוגע למחיר השוק של תחליפי החלב, כלומר: המחירים ברשתות השיווק. לפי היוזמה, החברות שגובות את מחירי השוק הנמוכים ביותר הן אלה שיזכו במכרזים של בתי החולים. המכרזים ייערכו בתדירות גבוהה יחסית, כך שלא ייווצר מצב שבו החברות מעלות את המחירים ברשתות מיד לאחר הזכייה במכרז.

בעקבות כך ובשל החשיבות שמייחסות החברות לכניסה לבתי החולים, ליצמן מעריך כי הן צפויות להפחית בעשרות אחוזים את מחירי המחירון ברשתות השיווק.

בתי החולים עצמם אינם משלמים לחברות עבור תחליפי החלב, להיפך. חברות תחליפי החלב הן אלה שמשלמות עבור הזכות לחלק את מוצריהן להורים. נכון להיום, כל בית חולים עובד עם חברה אחת בלבד, שנבחרת במכרז ודורשת בלעדיות.

במסגרת המכרז מתחרות החברות על גובה התגמולים שישלמו לבית החולים ומתחייבות כמובן לספק את מוצריהן לבית החולים בחינם ובלי הגבלה. לפי הערכות, גובה התגמולים ועלות המוצרים מגיע לכ-50 מיליון שקל בשנה, המפוזרים בין 26 בתי החולים ליולדות בישראל.

שוק תרכובות המזון לתינוקות (תמ"ל), אחד השווקים הריכוזיים בישראל, מגלגל כ-500 מיליון שקל בשנה ומורכב מארבעה שחקנים, אך למעשה מדובר בדואופול (שני שחקנים השולטים בשוק) שבו סימילאק ומטרנה מחזיקות ב-97% מהשוק, והן גם היחידות שנוכחות במוסדות הבריאות.

כתוצאה מכך, מחירי התמ"ל בישראל גבוהים במיוחד. לפי בדיקה שערך ארגון אמון הציבור באמצעות חברת המחקר נילסן, הורים בישראל משלמים על תחליפי החלב 18% יותר ממה שמשלמים הורים בארה"ב, 64% יותר מהורים בבריטניה ו-49% יותר מהמחיר באוסטרליה. לפי ההערכות, שיעור הרווח של החברות בישראל על כל אריזה הוא כ-40%.

סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן אמר: "נתוני הרווח של חברות התמ"ל על אריזות המשווקות לצרכן מצביעים על האפשרות המעשית ועל הצורך הדחוף להביא לירידת מחירים לטובת ההורים. אין הצדקה לאלץ הוצאה מיותרת של מאות שקלים בחודש. יש להביא להוזלת תחליפי החלב ואנו פועלים לבצע זאת בקרוב מאוד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו