מה גרם להוזלה הגדולה במחירי החלב לקראת שבועות?

כל המבקר בימים אלו ברשתות השיווק, מגלה מבצעים המוזילים משמעותית את מחירי החלב • האם הדבר מהווה עדות למצב הקשה בשוק? • החברות מצפות שהמבצעים יהיו נקודת המפנה

מי שביקר השבוע ברשתות הסופרמרקטים, התוודע למבצעי מכירה עמוקים יותר לצרכן. בחלק מהמקרים, מדובר במחירים נמוכים שלא היו בחגים קודמים, ועל פי בדיקת גלובס, לעיתים המחיר נמוך בכחמישים אחוז מהמחיר הרגיל.

חצי חינם אולי נדרשה לתחרות אזורית קשה יותר, אבל ברור גם שהיא מקבלת גיבוי מיצרנית החלב.והיא לא לבד – גם ברשתות האחרות מוצעים מבצעים עמוקים לחג, ואלה כוללים מבצעים על גבינות קשות, גבינות רכות, שמנת מתוקה ועוד.

"המבצעים השנה בחלב יותר עמוקים משנים קודמות", אומר אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי. הוא מוסיף, כי "החגיגה הזאת מסמנת את מצבו הלא טוב של השוק ושל מכירות החלב מתחילת השנה. זה מגיע בעיקר מהכנסת מוצרי חלב לפיקוח, שמשמעותיים לפדיון של תנובה. תנובה נמצאת בחג הזה חזק מאוד עם מבצעים שנועדו להגביר מכירות, וכך גם יתר היצרניות".

על שאלת המימון הוא עונה לגלובס: "שיתוף-פעולה הדדי בין רשתות השיווק ליצרניות מוצרי החלב. אובדן המכירות שהן חוו מתחילת השנה, הניע את היצרניות להגביר מבצעים. בסוף החג נדע אם הפעילות הזאת הניבה את הפירות".

לדברי בכיר בשוק החלב, "מי שיכול לזנב בכל השחקניות בשוק החלב זה המותג הפרטי והיבואנים. לא מדובר אמנם בחברות של חדשנות, אבל הן מביאות מוצרים סבירים במחירים נמוכים. מי שנתן להם את הרוח הגבית הוא הרגולטור. שני הגורמים האלה יכולים לשנות בסדרי גודל יותר משחקן זה או אחר".

לפי נתוני החברות, מכירות מוצרי החלב לקראת שבועות כפולות מהמכירות בשבוע רגיל. כך למשל, מכירות השמנת המתוקה גבוהות ב-150%, מכירות הגבינות המיוחדות (קממבר וכדומה) גבוהות ב-140% וגם מכירות הגבינות המלוחות והרכות כפולות לעומת שבוע רגיל.

עדיין, מדובר בשבוע בודד בלבד שלא משנה תמונת מכירות של שנה שלמה, אבל עשוי להיות סמן. הסמן הזה השנה חשוב במיוחד. מתחילת השנה הנוכחית ירדו מכירות מוצרי החלב ב-2.2% והסתכמו ב-3.23 מיליארד שקל. למעשה, מדובר בירידה מתמשכת בצריכה שחווה השוק ואשר מטרידה מאוד את היצרניות הגדולות.

לדברי ענת גרוס שון, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, "שוק החלב חווה ירידה כמותית שלוש שנים ברציפות. עכשיו הוא בעלייה כמותית, אבל עדיין מדובר בירידה בצריכה לנפש. האתגר הכי גדול שלנו זה להצמיח חזרה את השוק ולרכוש את אמון הצרכנים מחדש בשוק החלב. לצד זה, ברור שלשמור על המובילות הבלתי מעורערת של תנובה זה אתגר בעידן התחרות שבו אנחנו נמצאים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו