צילום: PIXABAY

ההבדלים בין דיכאון לחרדה

בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית במודעות של הציבור הרחב לגבי דיכאון וחרדה. מה ההבדל בין מצב של חרדה לבין מצב של דיכאון וכיצד מטפלים בכל אחד מהם? להלן כל הפרטים

דיכאון – מהו?

ע"פ איגוד הפסיכיאטריה העולמי, דיכאון מוגדר כמצב אשר נמשך מעל שבועיים ובמהלכו האדם חש תחושות של עייפות, חוסר חשק לבצע פעילויות (גם כאשר מדובר בפעילות בסיסית כמו לצאת מהמיטה) וכן חוסר ריכוז כמו גם מחשבות שליליות אשר משפיעות באופן משמעותי על היכולת שלו לתפקד. רבים זורקים לאוויר שהם בדיכאון, אולם אנשים אשר באמת סובלים מדיכאון לעיתים לא ידווחו אודות מצבם לסביבה ויעדיפו להסתגר, עד אשר הסופה תחלוף. עם זאת, לא מדובר בתופעה אשר פשוט חולפת אלא היא רק תחמיר במידה והיא איננה מטופלת. לצערנו, ישנם לא מעט סובלים מדיכאון אשר מחליטים ליטול את חייהם כתוצאה ממחשבות אובדניות או חרדה, ולכן חשוב מאוד במידה ואתם או בן משפחה/חבר סובל מדיכאון לפנות באופן מיידי לפסיכולוג אשר יבצע אבחון מקיף בכדי לאשש את האבחנה כי אכן מדובר במצב דיכאוני אשר דורש התערבות רפואית כמו גם פסיכולוגית באופן מיידי, וזאת בכדי לגרום לאיזון אשר יאפשר לו לשוב לאורח חיים נורמטיבי. בשנים האחרונות ניתן לראות כי לא מעט נשים מדווחות כי הן סובלות מדיכאון לאחר לידה, אולם יש לבצע הפרדה בין דיכאון לאחר לידה לבין דיכאון מז'ורי בשל דרכי הטיפול כמו גם הגישה הטיפולית אשר היא שונה בשל דרכי הפעולה והגישה של הטיפול אשר מתבצע כאמור הן באמצעות טיפולים תרופתיים והן באמצעות טיפול התנהגותי קוגניטיבי אשר יכול לסייע באופן משמעותי להתמודדות עם הדיכאון.

מה ההבדל בין דיכאון לבין חרדה?

כאשר אנו בוחנים את המושג חרדה, מדובר באופרציה שונה לחלוטין מאשר דיכאון, אולם הקשר בין השניים נובע מתוך מחקרים אשר הוכיחו מעל לכל ספק כי במידה ולא מקבלים טיפול בחרדה בעבור אנשים חרדתיים, המצב עשוי להחמיר עד לכדי דיכאון. בנוסף, דיכאון וחרדה יכולים להופיע בו זמנית – תפיסה שלילית בשילוב חוסר חשק לבצע פעולות בסיסיות, ועל כן מטפלים מקצועיים ידעו לאבחן ובהתאם לכך לבנות תוכנית טיפול פרטנית, במידה ואכן מדובר בתופעה של דיכאון וחרדה יחדיו. אולם, חשוב ראשית כל להבין מהי חרדה. חרדה היא תופעה פיזיולוגית וקוגניטיבית אשר הסיבות להופעה של התקף חרדה עדיין אינם ידועות. עם זאת, הסובלים מחרדה בשונה מדיכאון מדווחים על התקפי חרדה אשר במסגרתם הם סובלים מדופק מואץ, עוררות גופנית מואצת וכן סימפטומטיים גופניים אשר כוללים תחושה של רגע לפני התקף לב, יובש בפה, זיעה קרה וכן מחשבות טורדניות. לרוב, התקף חרדה יופיע למשך מספר דקות בודדות ואז יחלוף, אולם באמצעות טיפול בחרדה אשר משלב היבטים קוגניטיביים אשר נועדו להבין את מקור החרדה ולטפל בה ניתן למנוע את הישנות החרדה, ללא צורך בשימוש בטיפול תרופתי.

טיפול בחרדה ודיכאון – מהם הטיפולים הטובים ביותר?

יותר ויותר מחקרים ופסיכולוגים מספרים על שילוב קטלני של חרדה ודיכאון, ולכן חשוב לפנות לקבלת טיפול בכדי להבין את דפוסי החשיבה וההתנהגות ואף לייצר תהליכים מעודדים אשר יאפשרו לסובלים מחרדה/דיכאון לשוב לשגרת החיים. קשת הטיפולים היא רחבה וכוללת בין היתר טיפולים התנהגותיים ופסיכולוגים ( כמו גם מתן תרופות), בהתאם למצב המטופל. אבחון ע"י פסיכולוג/פסיכיאטר ולאחר מכן קביעת תוכנית טיפול לטווח הרחוק, לשם "טיפול שורש" מקיף אשר יאפשר לשוב לשגרת החיים, גם כאשר מופיעים התקפי חרדה.

המאמר בחסות משרד פרסום STG

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו